Емма Андієвська «Казка про Яян». Я і зовнішній світ

Мета: продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Казка про яян», охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка, опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; вдосконалювати вміння виразно читати казки; розвивати культуру зв’язного мовлення, абстрактне, логічне і критичне мислення, пам’ять, увагу, вміння грамотно висловлювати думку; формувати естетичні смаки; виховувати непримиренність до зла, жорстокості, надмірної власної хвалькуватості, впевненості; прищеплювати доброту, почуття милосердя, повагу до літніх людей, друзів. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: портрет Емми Андієвської, репродукції її картин, бібліотечка її творів; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). 
ПЕРЕБІГ УРОКУ 
I. Організаційний момент 
II. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями 

Чому, на думку Емми Андієвської, всі речі, що оточують людину, стають живими і олюднюються? 
Чим пояснити жанрову особливість твору Емми Андієвської — казка-притча? 
Які риси ви цінуєте в людині? Чому? 
Через що у будь-якому колективі не люблять яян? 
Чи можна допомогти людині позбавитися негативних рис? Яким чином, якщо це так? 
III. Перевірка домашнього завдання 
Учні зачитують написаний твір за казкою-притчею Емми Андієвської «Казка про яян» на тему «Я у країні Яянії». 
IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності 
V. Основний зміст уроку 

Україна для мене — усе. Це прекрасна країна, 
і я вбачаю своє завдання в тому, щоб відкрити світові, 
яка вона дивовижна і який талановитий народ — українці. 
Емма Андієвська 
Її продуктивність нагадує артезіанський колодець, 
що б’є нескінченним фонтаном, 
змушуючи повсякчас дивуватися і захоплюватися силою 
і красою її невичерпного таланту. 
П. Сорока 
Найщасливіша та людина, яка дає щастя найбільшій кількості людей. 
Д. Дідро 
1. Опрацювання змісту твору Емми Андієвської «Казка про яян» за питаннями: 

Яким чином пастушок потрапив у казковий світ? 
Що незвичайного він побачив? 
Чому вежі повсякчас завалювалися? 
Про що розпитував хлопець чоловіка, якого він побачив першим у казковому місті? 

Як мешканці міста реагували на питання козопаса до них? З чим це було пов’язано? 
Хто і чому допоміг юнакові зорієнтуватися у тій місцевості, куди він потрапив? 
Що було характерним для мешканців цього міста? Чому вони називалися яянами? 

Як старий дідусь потрапив до яян? 
Чим пояснити те, що кволий дідусь не хотів бути яянином? 
Хто такий юродивий? Яка роль цього героя у творі? 
Що необхідно було зробити для того, щоб залишити місто Яян? 
Як характеризується пастушок у своєму ставленні до дідуся? 
Що свідчить про живі якості брами? Доведіть свою думку. 
Чому, коли хлопець покинув місто Яян, у нього на плечах замість дідуся був мішок, по гузир наповнений самоцвітами? 
2. Питання для дискусії із застосуванням мозкової атаки 
Як, на ваш погляд, чому герої повісті не мають власного імені? 
Дайте власну оцінку стосовно того, добре чи погано бути яянином? 
«Я» і «ти» — це особові займенники. Чому ж Емма Андієвська їх протиставляє? 
Поміркуйте, хто ж був насправді той дідусь, який незабаром хутко зник? За що хлопець отримав винагороду? 
3. Характеристика образів твору 
3.1. Яяни (Цитатна характеристика). 

…велике місто, яке «складається з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються». 
«Кожен яянин знає тільки своє “я” і тому запитань другої людини просто не чує». 
«Яянинові годі допомогти. Ніхто не може догодити яянинові. Бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». 

«Усі тут харчуються власним “я”. Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте “я” кожного з яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні». 
«…жоден мешканець цього міста не міг відчинити брами з тієї простої причини, що ніхто з тутешніх поселенців не спроможний вимовити коротесенького слова, що відчиняє ці брами». 
«…коли хтось з яян пробує вимовити “ти”, в устах яянина це чомусь завжди обертається на “я”…» 
3.2. Пастушок-козопас (орієнтовний план). 
1) Несподівана пригода з хлопцем. 
2) Риси характеру юнака: 
а) добрий, чуйний, чемний; 
б) винахідливий і цілеспрямований; 
в) безкорисливий і уважний; 
г) уміє протистояти будь-яким труднощам; 
д) власне «я» не переважає над «я» оточуючих. 
3) Цікава винагорода пастушкові. 
VI. Розв’язування тестових завдань та робота за картками на тему 
VII. Підсумкова бесіда за питаннями 
Чи є яяни серед вашого учнівського колективу? 
Що необхідно для того, щоб бути яянином у доброму розумінні цього слова? 
Чого вчить ця казка? 
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів 
IX. Домашнє завдання 

Підготуватися до контрольної роботи № 2 «Я і Світ».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: