Змінювання і творення слів. Основні способи словотвору

Мета: ознайомити шестикласників з основними способами словотворення; cформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова; звернути увагу дітей на красу й багатство осені.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап

Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Словотвір. Орфографія».

Ознайомлення учнів зі структурою розділу.

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників

Робота над зв’язним висловлюванням

  • Прочитати мовчки текст. Дібрати заголовок. Визначити тему й основну думку висловлювання.

Зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на осінь. Золотяться березові гаї, на бульварах і в парках устеляються першим жовтим листям доріжки.

Вітер підхоплює крилаті насінини березок і липок, кленів і сосонок і переносить їх на далекі відстані. На своїх парашутиках з легких пушинок подорожують з місця на місце й насінини кульбаби та осоту. 23 вересня день дорівнює ночі. Тому й звуть його днем осіннього рівнодення (За А. Волковою).

  • З’ясувати, за допомогою яких значущих частин утворено виділені в тексті слова. Яку роль вони виконують?
  • Розтлумачити слова кульбабибульвари та запам’ятати їх значення.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Дослідження-пошук

  • Дослідити, від якої значущої частини (кореня чи основи) утворено словапереможець, землячка, водопровід. Свою думку аргументувати.

Робота з теоретичним матеріалом

Колективне опрацювання матеріалу узагальнювальної таблиці з відповідним коментарем учителя (див. додаток)

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  • Розгадати подані загадки. Використовуючи суфікси та префікси, утворити від слів-відгадок по три-чотири нових слова, визначити спосіб їх утворення.

Зразок: два — другий, удвох, двійка, подвоїти, по-друге.

1. Сивий кінь на весь світ заліг. 2. Сімсот невісток на одній подушці сплять. 3. І не дівка, а червоні стрічки носить. 4. Навесні веселить, улітку холодить, восени годує, узимку гріє. 5. Без крил, без ніг, без рук, а догори лізе (Нар. творчість).

Довідка: туман, соняшник, калина, дерево, дим.

Вибірково-розподільна робота

  • Заповнити таблицю. Виписати з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці. Розібрати ці слова за будовою.

1. Як вересніє, то й дощик сіє. 2. У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько. 3. Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою. 4. Листопадовий день, що заячий хвіст. 5. У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння. 6. Сніг на Покрову — щастя молодим (Нар.творчість).

                                  

 Дослідження-відновлення

  • Продовжити вислови усної народної творчості. Визначити твірні основи у всіх повнозначних словах.

1. Восени і горобець … (багатий). 2. Жовтень землю вкриє де листком, … (де сніжком). 3. Жовтень ходить по краю, і … (виганяє птицю з гаю). 4. Листопад — вересню онук, … (жовтню сина зимі рідний брат).

Мовознавча вікторина

  • Подумати і дати аргументовані відповіді на питання.

1. Як утворено назви днів тижня: неділя, понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця? Знайти складові частини цих слів.

2. Чи однакові суфікси в словах м’ячик, зайчик, камінчик, кущик, стільчик, ключик, дощик, ткачик, хлопчик, пальчик?

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на запитання:

1. Що вивчає словотвір?

2. Які ви знаєте способи словотвору?

3. На які групи можна поділити основи слів?

VIII. Підсумок уроку

IX. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Способи словотворення».

2. Скласти твір-мініатюру на тему «Осінь — чарівна господарка», використовуючи слова, утворені різними способами. Розібрати їх за будовою і визначити спосіб творення.

Додаток


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: