Мета: ознайомити шестикласників з основними способами словотворення; cформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова; звернути увагу дітей на красу й багатство осені. Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Настановчо-мотиваційний етап Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Словотвір. Орфографія». Ознайомлення учнів зі структурою розділу. ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок шестикласників Робота над зв’язним висловлюванням
Зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на осінь. Золотяться березові гаї, на бульварах і в парках устеляються першим жовтим листям доріжки. Вітер підхоплює крилаті насінини березок і липок, кленів і сосонок і переносить їх на далекі відстані. На своїх парашутиках з легких пушинок подорожують з місця на місце й насінини кульбаби та осоту. 23 вересня день дорівнює ночі. Тому й звуть його днем осіннього рівнодення (За А. Волковою).
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Дослідження-пошук
Робота з теоретичним матеріалом Колективне опрацювання матеріалу узагальнювальної таблиці з відповідним коментарем учителя (див. додаток) VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Зразок: два — другий, удвох, двійка, подвоїти, по-друге. 1. Сивий кінь на весь світ заліг. 2. Сімсот невісток на одній подушці сплять. 3. І не дівка, а червоні стрічки носить. 4. Навесні веселить, улітку холодить, восени годує, узимку гріє. 5. Без крил, без ніг, без рук, а догори лізе (Нар. творчість). Довідка: туман, соняшник, калина, дерево, дим. Вибірково-розподільна робота
1. Як вересніє, то й дощик сіє. 2. У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько. 3. Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою. 4. Листопадовий день, що заячий хвіст. 5. У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння. 6. Сніг на Покрову — щастя молодим (Нар.творчість). Дослідження-відновлення
1. Восени і горобець … (багатий). 2. Жовтень землю вкриє де листком, … (де сніжком). 3. Жовтень ходить по краю, і … (виганяє птицю з гаю). 4. Листопад — вересню онук, … (жовтню син, а зимі рідний брат). Мовознавча вікторина
1. Як утворено назви днів тижня: неділя, понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця? Знайти складові частини цих слів. 2. Чи однакові суфікси в словах м’ячик, зайчик, камінчик, кущик, стільчик, ключик, дощик, ткачик, хлопчик, пальчик? VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок Дати відповіді на запитання: 1. Що вивчає словотвір? 2. Які ви знаєте способи словотвору? 3. На які групи можна поділити основи слів? VIII. Підсумок уроку IX. Домашнє завдання 1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Способи словотворення». 2. Скласти твір-мініатюру на тему «Осінь — чарівна господарка», використовуючи слова, утворені різними способами. Розібрати їх за будовою і визначити спосіб творення. Додаток
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |