Зв’язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями

Мета уроку: формування інтересу до вивчення фізики; розширення кругозору учнів.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: набір керамічних магнітів; моделі двигуна внутрішнього згоряння, гідравлічного преса, блоків, електронагрівальних приладів.

План уроку:

1. Самостійна робота.

2. Фізика і техніка.

3. Творці фізичної науки, внесок українських учених.

4. Розв’язування задач.

 

Зміст уроку

Актуалізація знань учнів

Бесіда за питаннями

1. Що являє собою шкала вимірювального приладу?

2. Чим штрихи відрізняються від поділок?

3. Як знайти ціну поділки вимірювального приладу?

4. Що таке вимірювання? Які вимірювання вам відомі?

5. Що ви знаєте про похибки вимірювань?

Самостійна робота «Фізичні тіла, речовини, вимірювання»

Варіант № 1

1. (1 бал) Яке з наведених понять позначає фізичну величину?

а) Алюміній; б) довжина; в) кілограм; г) термометр.

2. (1 бал) Яке з наведених слів позначає одиницю фізичної величини?

а) Алюміній; б) довжина; в) кілограм; г) термометр.

3. (2 бали) Укажіть слова, що позначають речовини.

а) Крейда; б) дошка; в) лід; г) вікно.

4. (2 бали) Укажіть поняття, що позначають фізичні тіла.

а) Літак; б) свинець; в) сталь; г) ніж.

5. (3 бали) Визначте ціну поділки мензурки й об’єм води в ній.

6. (3 бали) Переведіть у метри та розташуйте в порядку убування: 200 см, 7800 мм, 4 км, 54 м, 65 дм.

Варіант № 2

1. (1 бал) Яке з наведених понять позначає фізичну величину?

а) Свинець; б) метр; в) лінійка; г) температура.

2. (1 бал) Яке з наведених слів позначає одиницю фізичної величини?

а) Свинець; б) метр; в) лінійка; г) температура.

3. (2 бали) Укажіть слова, що позначають речовини.

а) Зошит; б) вода; в) бензин; г) ручка.

4. (2 бали) Укажіть поняття, що позначають фізичні тіла.

а) Віск; б) птах; в) порцеляна; г) чашка.

5. (3 бали) Визначте ціну поділки термометра і його показання.

6. (3 бали) Переведіть у метри та розташуйте в порядку зростання:

600 см, 3200 мм, 3 км, 56 м, 98 дм.

Правильні відповіді

1

2

3

4

5

6

варіант 1

б

в

а, в

а, г

5 мл, 65 мл

2 м, 6,5 м, 7,8 м, 54 м, 4000 м

варіант 2

г

б

б, в

б, г

1 °С, 28 °С

3,2 м, 6 м, 9,8 м, 56 м, 3000 м

Методичні рекомендації щодо оцінювання роботи. За завдання 3 і 4 учень отримує по 2 бали, якщо правильно вказує обидві відповіді, інакше за це завдання він не отримує балів. За завдання 5 і 6 учень може отримати певну частину максимальної кількості балів. Це необхідно повідомити учням ще до початку роботи.

 

Вивчення нового матеріалу

1. Для чого потрібні людству фізика й інші природничі науки? Учені не завжди про це замислюються — їм просто дуже цікаво розгадувати загадки природи. Але наука вимагає чималих коштів, і ці кошти знаходяться: їх виділяють і держави, і приватні компанії. Навіщо? Відповідь проста: наука приносить величезну користь! Справді, дивно було б людям, що проникнули в таємниці атомного ядра, жити в печерах й освітлювати ці печери вогнем. Врешті решт, всі наукові відкриття мають служити для поліпшення життя людей. Наведемо один приклад. Перед вами керамічні магніти. Ще в стародавньому Китаї знали про магнітні явища і знайшли для них належне застосування – компас. Важливість цього винаходу важко переоцінити. Але розібратися в явищах, що відбуваються при намагнічуванні звичайного шматка заліза, виявилося дуже непросто! По-справжньому це вдалося зробити тільки в XX столітті. І паралельно з науковими дослідженнями відбувався розвиток техніки. Сьогодні магнітні явища «працюють» на людину в дуже багатьох машинах і пристроях: наприклад, в електродвигунах і генераторах на електростанціях. А здатність магніту «ширяти» знайшла застосування при створенні надшвидкісних потягів на магнітній «подушці». Уявіть собі: потяг плавно відходить від платформи і ... піднімається над рейками. Весь шлях він фактично «летить» над ними, розвиваючи величезну швидкість. Такі потяги напевно будуть і в Україні. Колись потяг Харків–Київ ішов 12 годин, зараз швидкісний експрес долає цей шлях менше ніж за 6 годин, а в майбутньому знадобиться лише 1,5–2 години. Це швидше, зручніше й набагато дешевше, ніж скористатися літаком. Але і це ще не всі «професії» магнітів: без них не змогли б працювати комп’ютери! Основна частина інформації в сучасних комп’ютерах зберігається саме на магнітних дисках. А починалося усе з того, що хтось знайшов шматки залізної руди, які притягалися один до одного…

На цьому прикладі добре видно, як техніка «йде слідами» фізичних відкриттів і використовує ці відкриття для створення нових машин, приладів і технологій. Якби все це служило виключно мирним цілям, то людство давно б забуло про голод і про різні хвороби. Але до цього ще далеко.

Однак техніка сьогодні — не тільки «споживач» досягнень фізичної науки. Без досягнень сучасної техніки не було б і сучасної фізики. Фізикам для експериментів щороку потрібні все точніші і досконаліші прилади, а для розрахунків — усе потужніші і швидкодіючі комп’ютери. Згадаймо та порівняймо усього два факти. Перший: у часи Галілея не було навіть маятникового годинника, і йому при деяких дослідах доводилося вимірювати проміжки часу за ударами власного пульсу. І другий: найскладніший прилад сучасної фізики (прискорювач елементарних частинок) настільки дорогий, і його створення вимагає таких величезних зусиль, що один такий прискорювач, як правило, будують буквально «усім світом», свій внесок у цю справу роблять фізики й інженери багатьох країн. Таке Галілею й не снилося...

Можна також навести приклади застосування фізичних явищ у техніці на моделях двигуна внутрішнього згоряння, гідравлічного преса, блоків, електронагрівальних приладів.

 

2. Сучасна фізика будується на праці учених багатьох країн. Серед них були геніальні вчені (Галілей, Ньютон, Ейнштейн) і скромні трудівники науки. Кожен з них зробив свій внесок, більший чи менший, у скарбницю світової науки. Ми вже згадували про праці Галілео Галілея. Наступний величезний крок у пізнанні природи зробив англійський учений Ісаак Ньютон. Він відкрив загальні закони руху тіл, що дозволили пояснити рух зірок і планет, супутників і підкинутого м’яча, океанські припливи і відливи, періодичну появу комет і багато чого іншого. На початку двадцятого століття Альберт Ейнштейн створив теорію відносності, що змінила уявлення вчених про простір і час, про природу тяжіння. Теорія відносності дозволила правильно пояснити події у світі частинок, що рухаються з величезними швидкостями (лише трохи поступаючись швидкості світла у вакуумі, тобто 300 000 км/с).

Гідний внесок до світової науки зробили українські вчені. Перелічимо зараз лише кількох з них.

Іван Павлович Пулюй (1845–1918), який народився на Тернопільщині, стояв біля витоків відкриття рентгенівських променів: саме він отримав перші високоякісні рентгенограми. Усі експерименти вчений проводив із вакуумними трубками власної конструкції. За участі Пулюя запущено першу в Європі електростанцію, що давала змінний струм.

Юрій Васильович Кондратюк (1897–1942) народився у Полтаві. Справжні ім’я та прізвище - Олександр Шаргей. Під час громадянської війни він вимушений був змінити ім’я та прізвище і став всесвітньо відомим уже як Юрій Кондратюк. Він був видатним теоретиком космонавтики: запропонував новий підхід для польоту і висадки людини на Місяці — саме так літали на Місяць американські космонавти. Основна ідея підходу Кондратюка полягала в тому, щоб вивести спочатку космічний корабель на орбіту навколо Місяця, а потім з цього корабля запустити злітно-посадочний апарат (місячний модуль), на якому людина висадиться на Місяці та повернеться на космічний корабель. У світовій науці існує поняття «траса Кондратюка». На його честь названо один з кратерів на Місяці.

Сергій Павлович Корольов (1907–1966) народився в Житомирі, навчався в Одесі та Києві, продовжував освіту в Москві. Сергій Корольов був Головним конструктором космічної програми колишнього Радянського Союзу. Його вважають засновником практичної космонавтики. Під його керівництвом було розроблено ракети, за допомогою яких у 1957 році було запущено перший у світі штучний супутник Землі, а у 1961 році здійснено перший політ людини в космос. Під керівництвом Корольова було розроблено також космічні апарати, які досягли Місяця, Венери та Марсу.

Назвемо ще кілька видатних учених, які народилися, навчалися або працювали в Україні. Це Ігор Іванович Сікорський (1889–1972), видатний конструктор гелікоптерів;Лев Давидович Ландау (1908–1968), видатний фізик-теоретик, відзначений Нобелівською премією; Олександр Теодорович Смакула (1900–1983), який винайшов спосіб просвітлення лінз, що застосовують сьогодні в усьому світі.

Узагальнення вивченого матеріалу

Бесіда за питаннями

1. Які звичні для нас сьогодні в побуті прилади з’явилися протягом останніх десятиріч завдяки досягненням фізики?

2. Які досконалі сучасні прилади використовують сьогодні фізики для своїх досліджень?

3. Яких ще видатних українських фізиків ви можете назвати?

Розв’язування задач

Задачі 2.41, 2.42, 2.44.

Домашнє завдання

Прочитати матеріал за підручником; вивчити за конспектом; задачі 2.39, 2.45.

 


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: