Другорядні члени речення. Додаток

Мета: формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків; виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи; розвивати логічне й образне мислення, спостережливість, культуру мовлення, пам’ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

*Перевірка д.з.
*Які речення бувають за метою висловлювання ?
*Які речення бувають за емоційним забарвленням ?
*Що називається підметом ?
*Що називається присудком ?
*Які питання мають відмінки ?
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

* Робота з підручником ст. 72 -73
Виконання вправи 116 (усно)
* Робота біля дошки. Записати речення, підкреслити додатки.
Без верби й калини немає України. У мами її діти найкращі. Не бажай синові багатства, а бажай розуму. За науку цілуй батька й матір у руку.
Заєць спить, та очей не жмурить. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. Спіймав зайця за хвіст. Видно зайця по вухах. Тягли ведмедя до меду та урвали вуха, тягли ведмедя від меду та урвали хвіст.
*Робота з підручником. Виконання вправи 117
*Ф. хв.
* Пояснювальний диктант.
Підкреслити додатки, визначити, якими частинами мови їх виражено.
Вітер колише трави шовкові. (П.Тичина.) Вітер коси розплітає у зорі. Вечір в небі розкидає янтарі. (В.Сосюра.) Ніжність мені подарувала верба. (Б.Олійник.) Нічка крила опустила, ліс і поле полонила. (Г.Донець.) Душа тужить за просторами степу (О. Гончар). У фіалок очі сині закохався я. (В.Сосюра.) Любить людей мене навчила мати і рідну землю… (В.Симоненко).
*Самостійна робота ( картки )
*Диктант із коментуванням
Знову наш малий Микола став збиратися до школи. Олівця поклав він в сумку, книги, ручку, зошит, гумку, м’яч, перо, граблі, подушку, пиріжок, м’яку пампушку, ще стільця, стола і парту, і географічну карту. Сів Микола, дума думку: «Чи усе поклав у сумку?» (За Н.Кир’ян.) А чи чули ви про зайця, що нічого не боявся? Лиш боявся він лисиці, а у темряві копиці, ще з рушницями людей і малесеньких дітей. Ще боявся він хрущів, ще шипшинових кущів, ще корови та сови, ще високої трави. (Л.Талалай.)

V. Підбиття підсумків уроку.

*Що ми сьогодні вивчали ?
*Що називається підметом ?
*Що називається присудком ?
*Що називається додатком ?
*Якою частиною мови виражений додаток ?
*Яку роль відіграють у мові другорядні члени речення ?

VІ. Домашнє завдання. П. 12, вправа 119


*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток.
Небо заступали хмари. Небо знову запнулось хмарами. Дівчата підбирали викопані буряки. Дороги веселі пливуть повз оселі. Народ мій завжди буде ! Ніхто не перекреслить мій народ.

*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток.

Як виросту – збудую хату, на хаті колесо приб’ю, а там я поселю крилату лелечу клекітну сім’ю. Хто зберіг любов до краю і не зрікся роду, той ім’ям не вмре ніколи в спогадах народу. Я рідну Україну не проміняю на чужину. Всміхається дід до онука ласкаво і гладить голівку його кучеряву. І досі сниться: вийшла з хати веселая, сміючись, мати, цілує діда і дитя, аж тричі весело цілує.

*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток. Розкрити дужки і поставити слово в потрібному відмінку і числі.

Вітер з ( гай ) розмовляє, шепче з ( осока ). За ( сонце ) хмаронька пливе, червоні ( пола ) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим ( вітерець ). Весь степ був переснований сивою ( пряжа ). Хата швидко сповнялась м’якими вечірніми ( тінь ). Голубина ніч надворі позасвічувала ( зоря ).

*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток.

Легкі тумани серпанками сонні долини вкривають. Тополі сині роси обтрушують з віт. Згинає колосся вусате вага золотого зерна. Справа і зліва обступають узгір’я кучеряві стіни густого зеленого лісу.

*Переписати речення, на мiсцi крапок уставляючи слова. Що означають цi слова? На питання яких вiдмiнкiв вiдповiдають? Пiдкреслити додатки. З’ясувати, якими частинами мови вони вираженi.

Я одержав листа вiд (кого?) ... . У (чому?)... товариш розповiв (кому?)... про своє навчання, свої захоплення. Переказав змiст (чого?) ... , яку щойно прочитав. Того ж дня я написав (що?) ... на лист.

*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток. Розкрити дужки і поставити слово в потрібному відмінку і числі.

Вітер з ( гай ) розмовляє, шепче з ( осока ). За ( сонце ) хмаронька пливе, червоні ( пола ) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим ( вітерець ). Весь степ був переснований сивою ( пряжа ). Хата швидко сповнялась м’якими вечірніми ( тінь ). Голубина ніч надворі позасвічувала ( зоря ).

*Скласти речення, у яких поданi iменники виступали б то пiдметом, то додатком.

Вiтчизна, слово, пiдручник.

*Переписати. Підкреслити головні члени речення і додаток.

Легкі тумани серпанками сонні долини вкривають. Тополі сині роси обтрушують з віт. Згинає колосся вусате вага золотого зерна. Справа і зліва обступають узгір’я кучеряві стіни густого зеленого лісу.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: