Життєвий цикл рослин

Цілі уроку: закріплення знань про статеве й нестатеве розмноження рослин; ознайомлення з поняттям життєвого циклу й чергування поколінь.

Обладнання й матеріали: гербарні зразки квіткових і спорових рослин, таблиці із зображенням життєвих циклів спорових та насінних рослин.

Базові поняття й терміни уроку: гаметофіт, спорофіт, статеві клітини, гамети, спори, нестатеве розмноження, статеве розмноження, життєвий цикл, чергування поколінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Як відбувається запліднення у квіткових рослин?

2. Як утворюється насінина?

3. Що таке спорофіт?

4. Що таке гаметофіт?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя починається з аналізу вже відомих учням таблиць розмноження папороті та яблуні. Необхідно звернути увагу, що в процесі розмноження особини, що дають спори, змінюють одна одну, чергуючись із особинами, які виробляють статеві клітини. Таке явище називається чергуванням поколінь.

Повторивши один цикл розмноження, продовжити його знову, рухаючись по колу від одного зображення до іншого. На новій папороті — спорофіті — утворюються спори, зі спори виросте гаметофіт, на гаметофіті утворяться гамети, гамети зіллються, утвориться зигота, із зиготи утвориться… Звичайно, знову папороть-спорофіт! Що далі? Те саме, що було раніше, — етапи життя рослини повторюватимуться, і ця історія триватиме з покоління в покоління. Покоління, що розмножується нестатевим шляхом (спорами), зміниться поколінням, яке розмножується статевим шляхом (гамета + гамета = зигота).

Зробити висновок про те, що в життєвому циклі відбувається постійна зміна статевого й нестатевого поколінь — за спорофітом іде гаметофіт, а за ним знову з’являється спорофіт...

Простеживши в такий же спосіб розмноження квіткової рослини, відповісти на запитання:

— Яким є життєвий цикл квіткових рослин?

— Як виглядає їх нестатеве покоління — спорофіт? Де шукати спори?

— Де міститься гаметофіт квіткової рослини?

— Як і де зливаються гамети?

Тепер очевидно, що життєвий цикл квіткової рослини схожий на життєвий цикл папороті. У ньому так само присутні нестатеве покоління — рослина-спорофіт з коренем і пагоном, і статеве покоління — чоловічі й жіночі гаметофіти.

Підбиваючи підсумок вивчення цієї теми, доцільно намалювати на дошці, у рядок, а не по колу, зміну кількох поколінь у їх чергуванні. Це необхідно для того, щоб в учнів не виникло помилкового уявлення про чергування поколінь, що може скластися через використання кругових схем. Так, на гаметофіті утворюється нова рослина — спорофіт, така ж, як і попередня, зі спор якої гаметофіт виріс, але це інший, новий організм. На цьому слід особливо акцентувати увагу учнів.

Звернути особливу увагу на те, що на відміну від папороті гаметофіти яблуні не є окремими самостійними особинами, а утворюються і живуть у квітках рослини-спорофіта. Чоловічий гаметофіт — у пилкових зернах, а жіночий (зародковий мішок) — у зав’язі маточки. Ці гаметофіти мікроскопічно дрібні, не здатні до фотосинтезу. Нестатеве покоління (спорофіт) постачає статеве покоління (гаметофітів) необхідними їм поживними речовинами.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання

Яким є життєвий цикл квіткових рослин?

Що є спорофітом квіткових рослин?

Де міститься гаметофіт квіткової рослини?

Як і де зливаються гамети квіткових рослин?

V. Домашнє завдання


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: