Повітряна перспектива. Живопис. Малюємо настрій

Мета: закріплювати знання учнів про передавання глибини простору на площині за допомогою кольору; розвивати комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір, освітлення, визначати тон; продовжувати формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати співвідношення кольорів; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати («Спектральне (колірне) коло»), репродукції картин відомих художників (К. Лоррен «Полудень» та ін.), навчальні роботи з методичного фонду.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.

Основні поняття: «повітряна перспектива».

Тип: комбінований урок.

Коментар

Як наочний матеріал для пояснення теми пропонується розглянути просторову побудову картини К. Лоррена «Полудень». За бажанням учитель може обрати будь-яку іншу картину.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за питаннями

Учитель пропонує учням охарактеризувати живопис як вид образотворчого мистецтва; пригадати матеріали та інструменти живопису, виражальні можливості цього виду мистецтва; згадати вже знайомі учням види композиції та композиційні прийоми, якими бувають кольори та для чого художники використовують співвідношення кольорів.

ІIІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

(Учитель нагадує учням основні положення розподілу на плани картинної площини.)

Малюючи пейзаж, художники вміють майстерно створювати ілюзію глибини простору, використовуючи різні способи. Перші дослідження закономірностей повітряної перспективи зустрічаються ще у Леонардо да Вінчі.

 Видатний художник відзначав, що віддалення предмета від ока спостерігача пов’язане зі зміною кольору предмета. Тому для передавання

глибини простору в картині найближчі предмети повинні бути зображені художником в їх власних кольорах, віддалені набувають синюватого відтінку, «а найостанніші предмети, в ньому (в повітрі) видимі, як, наприклад, гори внаслідок великої кількості повітря,

що знаходиться між твоїм оком і горою, здаються синіми, майже кольору повітря».

 Синява тим чистіша та ясніша, чим прозорішим і чистішим є саме повітря. Тому ми бачимо густу синяву осіннього неба,

 сині контури гір і далеких лісів, синяву морів, озер, річок.

Якщо повітря просочене вологою (через туман або похмуру погоду), то небо здається молочно-сірого кольору, світлі предмети набувають жовтуватого і червонуватого відтінку, а темні — фіолетового, сірого та невизначеного, безбарвного; при цьому контури виступаючих країв пом’якшуються, заглиблення втрачають частину різкості, й загальні контури стають менш визначеними.

Контури та фарби є тим виразнішими і різкішими, чим меншою є відстань між оком і об’єктом, і, навпаки, зі збільшенням відстані фарби бліднуть і контури стушовуються, поки, врешті-решт, увесь об’єкт не зіллється в туманній далечині.

Повітряна перспектива характеризується зникненням чіткості й ясності контурів предметів у міру їх віддалення від очей спостерігача. При цьому на дальньому плані насиченість кольору зменшується (колір втрачає свою яскравість, контрасти світлотіні пом’якшуються)

— глибина здається світлішою за передній план.

Організація сприйняття творів мистецтва

Пояснення вчителя

Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин, що передають глибину простору; пропонує уважно роздивитися картини, скласти невеличкий усний твір-опис за картиною, яка найбільше вразила; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення. Учитель звертає увагу учнів на те, що в картинах

детально промальовано всі зображення переднього плану, на другому плані об’єктів та деталей менше, дальній план майже порожній. Учні маютьвизначити, за допомогою яких засобів художник передає глибину простору; розділити картину на плани; розповісти, як змінюється колір неба з віддаленням від глядача. Аналіз планового характеру картини

та передавання повітряної перспективи учні проводять самостійно.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Творче завдання

Слово вчителя

Уявіть, що ми вирушили в мандрівку. Ось зовсім поряд із нами паркан, перед ним квіти. Трохи далі в’ється тоненька стежка — через жовто-зелені луки вона веде до старого будинку із сірого каменю. Трохи осторонь стиха шепочуть яблуні в садку. Намалюйте цей уявний пейзаж, передаючи глибину простору за допомогою повітряної перспективи.

 

Індивідуальна робота за творчим завданням

Учитель допомагає учням проаналізувати правильність виконання композиції та виправити помилки, надає індивідуальну допомогу.

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Після завершення роботи відбувається обговорення учнівських малюнків.

Із малюнків створюють виставку «Безкраїпростори».

Коментар

Під час уроку учні мають демонструвати знання про композицію як один із основних засобів виразності; орієнтуватися в методах передавання глибини простору на площині; свідомо поділяти просторове зображення на перший, середній та дальній плани; демонструвати

навички передавання простору, освітлення, визначення тону.

VІ. Домашнє завдання

Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: