Письмовий стислий переказ розповідного тексту з елементами опису процесу праці

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису процесу праці, сприймати текст, розуміти його, стисло відтворювати зміст прослуханого тексту відповідно до комунікативного завдання.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Робота з текстом переказу (підготовча робота до письмового докладного переказу)

Сприймання на слух тексту учнями

Ø  Прослухати текст. Дібрати заголовок, який розкривав би основну думку. Визначити тип і стиль мовлення тексту. Довести своє твердження.

Найдужче боліли ноги зранку після ночівлі. Але Климко вже знав, що бити їх не слід, а треба легенько розтерти, поляскати долонями і перші кілька кілометрів іти помаленьку. Далі вони вже не боліли, йшли собі слухняно, тільки німо дзвеніли кожною жилочкою.

…Климко підкинув у багаття картоплиння, роздмухав жарок і довго одігрівав ступні, час від часу дотуляючи їх просто до полум’я. Нагріє, потре добренько обома руками і знову суне до полум’я. Аж доки вигнав зашпори. Потім узяв палицю, котрою розворушував багаття, і пішов по картоплищу, розкопуючи нею лунку за лункою.

— Одна! — вигукнув раденько, знайшовши першу картоплину. — О! Друга! О! Третя!..

Сонце вже припікало, — не дуже, одначе, по-осінньому, але Климко працював так завзято, що матроска прилипла йому до спини. Він скинув куртку і знову став до роботи. При самій межі знайшов кілька невиконаних, притоптаних дитячими ногами кущів («Он хто картопельку пік!») і, розриваючи їх палицею, приказував:

— А що, сховалися, га? Од мене сховаєтесь!

До обіду Климко накопав п’ятдесят сім картоплин — великих, менших і зовсім дрібних. Дванадцять, найдрібніших, він спік, їв помаленьку, вмочуючи в коробочку з сіллю: помаленьку — щоб довше, та й живіт не заболить.

На дорогу він ще раз добре одігрів ноги, закинув на плечі торбину з картоплею і рушив далі через вибалок: може, де вода трапиться. По дну вибалка поміж камінням справді біг струмок, мив боки тому камінню, полоскав зеленіючу травицю, що клалася на воду рівними чубчиками, і ніс жовте листя. Климко став навколішки, припав до води — холодна та добра! — тоді вмився і втерся галстуком од матроски. А вгорі над струмком дрімала жовто-зелена тиша осені й наче уві сні ронила листя. Було так м’яко і затишно в цьому вибалку над співаючою поміж камінням водою, що Климко не одразу підвівся з колін, а стояв, і стояв… (Григір Тютюнник).

Бесіда за змістом тексту

1. Яким постав перед вами образ хлопчика?

2. З якого твору взято уривок? Про які часи в ньому йдеться?

3. Виділити в тексті мікротеми. Скласти план.

Мовностилістичний аналіз тексту

1. Пояснити лексичне значення слів зашпори, вибалок. (Зашпори — гострий біль від морозу, холоду. Вибалок — невелика балка).

2. Знайти в тексті опис процесу праці. Які образні засоби використав автор?

3. Записати означення до слова картоплини (великі, менші, зовсім дрібні).

Лексико-орфографічна робота

Ø  Записати слова. Пояснити їх правопис і належність до частин мови.

Зранку, помаленьку, картоплиння, полум’я, багаття, по-осінньому, невикопаний, п’ятдесят сім, найдрібніший, довше, трапиться, каміння, навколішки, вгорі, жовто-зелений, уві сні, затишно, поміж камінням, не одразу.

Повторне читання тексту

Учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором при описі процесу праці.

ІV. Підготовка чорнового варіанта стислого переказу й редагування написаного

Коментар учителя. Увага! Стислий переказ — це виділення окремих головних положень змісту тексту і їх відтворення. Щоб стисло переказати текст, необхідно:

1) глибоко розуміти зміст прочитаного;

2) виділяти основне й передавати його коротко;

3) не зосереджувати уваги на другорядному (у разі потреби в основне слід включати другорядні положення);

4) не скорочувати текст механічно, зберігати послідовність викладу матеріалу;

5) до великих частин тексту добирати заголовки;

6) уникати багатослів’я, розтягненості викладу.

V. Написання стислого переказу тексту з елементами опису процесу праці

Переказати текст стисло, зосереджуючи увагу на описі процесу праці.

VІ. Домашнє завдання

Самостійно дібрати рецепт приготування певного блюда (з журналу, кухарської книги, календаря тощо). Підготувати переказ тексту, уживаючи художні засоби.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: