Способи творення дієслів

Мета: познайомити семикласників зі способами творення дієслів; формувати вміння знаходити дієслова й визначати спосіб їх творення, вправно ними користуватися при творенні дієслів; доречно використовувати в мовленні дієслова, утворені різними способами; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу познайомити з надбанням народної медицини.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних антонімів.

Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з використанням дієслів, утворених різними способами.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Вибіркова робота

Ø        Прочитати текст. Виписати слова, утворені: а) префіксальним; б) суфіксальним; в) префіксально-суфіксальним способами.

ЛЮБИСТОК

З’явився любисток у нашому краї дуже давно. Розкішне зелене листя, приємний запах, лікувальні властивості зробили цю рослину улюбленою в народі.

Любисток використовують для приготування народних ліків від головного болю. Здавна українські дівчата мили любистком голову, щоб волосся було гарним, щоб не боліла голова (З журналу).

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Дослідження-спостереження над мовним матеріалом

Ø  Розглянути таблицю і визначити, від яких частин мови творяться дієслова.

Дієслівні префікси багатозначні, тому за їх участю утворюються дієслова з різним значенням (руху, переміщення тощо).

Від дієслів дієслова творяться за допомогою суфіксів, а від інших частин мови — за допомогою суфіксів, префіксів і способом словоскладання. 

Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

V.Творчий диктант

Ø        Дібрати антоніми до поданих дієслів, змінюючи в них префікси. Визначити морфологічні ознаки утворених дієслів.

Виростити, зсипати, розширити, наблизитися, приближати, ділитися, дарувати.

Ø        Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова.

Творче конструювання

Ø        Від поданих слів утворити дієслова суфіксально-префіксальним способом.

Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зима, зелень, молодь.

Творче реконструювання

Ø        Замінити словосполучення дієсловами. Визначити спосіб їх словотворення. Виділити суфікси.

Рибу ловити, єдина боротьба, змінювати за дієвідмінами, тихий мир, козу водити, благо робити.

Довідка для вчителя: риболовствувати, єдиноборствувати, дієвідмінювати, утихомирити, козоводити, благодіяти.

Гра «Хто більше»

Ø  Від дієслів утворити якомога більше дієслів префіксальним способом.

Зразок. Учити — перевчити, довчити, недовчити, підучити, відучити.

Нести, читати, майструвати, різати, слухати.

Ø  Розібрати за будовою 2–3 слова.

Ігрове завдання для кмітливих

До записаних коренів додати префікси та суфікси. Визначити спосіб творення відновлених слів.

Ключ: перечитувати, протоплювати, переписувати, погоджувати, змальовувати, стукотіти, гуркотіти, бурмотіти, гримати, блимати, смикати.

VІ. Систематизація й узагальнення знань з теми

1. Які способи словотворення характерні для дієслів?

2. Від яких частин мови творяться дієслова?

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Способи творення дієслів».

2. Виписати з енциклопедії текст, який би розповідав про лікувальні властивості рослин вашого краю. Знайти в тексті дієслова, утворені різними способами. Розібрати ці слова за будовою.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: