Вода та її властивості. Значення води у природі

Мета уроку: 
• формувати уявлення дітей про воду: її властивості, яке значення має вода для живої та неживої природи; підвести до розуміння кругообігу води, закономірності й збереження на прикладі кругообігу води в природі; 
• розвивати в дітей мислення, спостережливість; 
• виховувати бережливе ставлення до води. 
Обладнання. 
Хід уроку 
I. Організаційна частина. 
Наш дзвінок нам дав сигнал, 
Працювати час настав 
Тож і ми часу не гаймо 
Урок природознавства розпочинаймо 

II. Мотивація навчальної діяльності 
Слово вчителя. При вивченні теми сьогоднішнього уроку ми маємо плідно працювати. Ваше завдання: згадати свої спостереження в природі, розповісти про них, відгадувати загадки, експериментувати, уважно слухати пояснення вчителя, аналізувати роботу в групах. А головне - бути активними та кмітливими. Отож девізом нашим будуть такі слова: Серце і душу в роботу вклади, Кожну хвилину на уроці бережи. 
Здогадатися про тему нашого уроку ви зможете, якщо відгадаєте загадки із нашої чарівної торбинки-цікавинки. 
Загадки 
III. Повідомлення теми та мети уроку. 
— На уроці ми поведемо розмову про воду, ви дізнаєтеся про її дивовижні властивості, відкриєте таємниці — чому воду називають мандрівницею, хто п'є воду, яка вода шкідлива, а яка лікує, і чи потрібно берегти воду? 
IV. Вивчення нового матеріалу. 
Що ж у світі найсильніше? Виявляється вода. Уявіть, що ми з вами дослідники і нам потрібно розповісти про воду. Ось перед вами чиста вода. Коли подивимося через склянку з водою один на одного — все видно, бо вода прозора. Покуштуємо — без смаку, понюхаємо — без запаху, наллємо в тарілочку — тече, бо немає форми. 
Практична робота (в парах). 
а) Опустіть в склянку з водою олівець. Що ви бачите? 
б) А тепер киньте у склянку цукор, в другу — харчовий барвник, в третю — крейду. Що ви побачили? Скажіть, які речовини розчиняються у воді, а які ні? 
3. Заглянемо до підручника. Розгляньте малюнки. Чи д6во?далосявам бачити, коли в чайнику кипить вода, що виходить з його носика. А що відбудеться з водою в холодильнику? Яку воду можна носити в решеті? 4. Хвилинка-цікавинка. 
— Цікаво, що сніжинки — це краплинки води, що замерзли і перетворилися на кристалики льоду. Як тільки їхня температура стає трохи вищою від нуля градусів, сніжинки тануть і випадають на землю у вигляді дощу. Хмари складаються з багатьох краплинок води та кристаликів льоду, крихітних та легеньких, здатних плавати в повітрі. 

V. Висновок. 
Тепер ми, як справжні дослідники, можемо повідомити VI. Робота у зошиті. 
Подивіться на завдання, які ви можете зробити самостійно (1,2 завдання; 3, 4 завдання —робота в групах). 
— Якою буває вода? Що може вода? 
— Де можна знайти воду? Відповіді. 
— Водою заповнені океани, моря, річки, озера, болота, струмки й калюжі. —Вода є в повітрі. 
—Ми самі складаємося з води. 
—Воду можна знайти у каменях і мінералах. 
Ми сьогодні з вами проведемо досліди з водою. 
ДОСЛІД 1 
Візьмемо склянку води, ложечку солі. Спостерігайте, що відбувається з кришталиками солі. Вони стають меншими і зовсім зникають. Та чи зникла сіль? Сіль не зникла, вона розчинилася у воді. Вода стала солоною. А щоб перевірити, чи немає солі у воді, пропустимо розчин солі крізь фільтр. Розчин солі вільно пройшов крізь фільтр. 
ДОСЛІД 2 
Візьмемо склянку води і ложку піску. Вода стала каламутною, тому що пісок не розчиняється у воді, а коли вода постоїть, частинки піску осядуть на дно. Пропустимо каламутну воду через фільтр, частинки піску залишаться на фільтрі. Ми з вами побачили, що у воді можна розчинити сіль, цукор, соду, а от пісок, глина, земля у воді не розчиняються. Як же очищається каламутна вода в природі?
ДОСЛІД З 
Для цього нам потрібно взяти великі і малі камінчики, шовк, каламутну воду, а з прозорої пляшки візьмемо лійку. Спочатку покладемо в лійку більші камінці, зверху дрібніші, а на них насиплемо пісок, посередині покладемо найбільший камінець, щоб вода розтікалася. Повільно виливаємо каламутну воду. Залишимо поки наш пристрій для фільтрування на деякий час. Пограємо з вами в гру «Жива і нежива природа». Кожному з вас я роздала картки з літерами «Ж» і «Н». Я буду називати предмети живої і неживої природи, а ви відповідаєте картками: вода, бджола, глина, метелик, трава, горобець, ластівка, камінь, собака, пісок, корова, дуб, ялина, мурашка, земля, кінь, стіл, вишня, кішка, залізо. 
Подивимося на наш фільтр. Які зміни відбулися? Давайте поміряємо, яка ж частина води очистилася. Подивіться, наскільки її стало менше? Тому воду потрібно використовувати економно. Як ми економимо воду? Вчені встановили, що ресурси води обмежені, проте витрати її постійно зростають. За їх підрахунками у 2015 році на кожну людину припадатиме лише ЗО літрів води на день. 
Відома з віку рідина, Усяк її вживає, Буває хмаркою вона, Пушинкою буває, Бува, як скло, крихка, тверда — Звичайна (підкажіть)... (вода). 5. Му зична фізкультхвилинка. 

VІ. Фізкультхвилинка. (Співають та виконують рухи). £ — 
1 .У лісі, лісі темному, хмаринок безліч там, 
Жила собі краплиночка на радість усім нам. 2.Краплинка підростала там, і от у якусь мить Піднялась догори вона, щоб там побачить світ. З.А сонечко ласкавеє краплинку зігріва, Перетворило крапельку на пару в небесах. 4.Пошли ж її на землю нам, це треба нам усім. Прийди до нас, краплиночко, і друзів приведи. 
2. Робота в групах. Завдання для обговорення (у конвертах) на закріплення 
матеріалу. 

Питання. 
— Яка користь людям від хмар? 
(Вони не дають сонячному промінню випаровувати багато вологи, а знизу не пускають вгору земне тепло. Вони дають дощ і сніг) 
— Наведіть свої приклади перетворення води на пару. (Пара йде з носика чайника, вода випаровується з мокрої білизни і т. д.) 
— Чому досі вся вода на нашій планеті не випарувалася? 
(Із випаровуванням води в атмосферу відбувається зворотній процес: повернення її на землю у вигляді граду, снігу, дощу) 
— Звідки взялася вода у баночці, де лежить листочок кімнатної рослини? 
(Всі живі рослини складаються з води. З часом вода випаровується, а потім із пару знов перетворюється на воду) 
Робота з текстом підручника «Хто без води не може?». (Учні розглядають малюнки, роблять висновки, записують в таблицю). Вода потрібна для життя ... Гра «Добери риму». 
Течуть річки у майбуття, а в них вода — саме ... (життя). Бо без води не можна жити і нею треба ... (дорожити). Розчистіть річку, джерело, щоб все сміялось і... (жило). Тож хай біжить, у добрий час, хай напува здоров'ям ...(нас) 
Заключне слово. ЖИВА ВОДА 
Жива вода дає життя всьому живому в світі. Якщо живе жива вода, тоді земля у квіті. Не треба вибухів війни, живи, жива водиця. Для праці хай ростуть сини і жито колоситься. Повітря, земля і вода — це Природа. Природа - це Я, і Ти - це Природа. 
У Божому світі під сонцем одним повинні ми жити у згоді!


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: