Частини мови; основні способи їх розпізнавання

Мета: повторити та узагальнити вивчене про частини мови, формувати вміння розпізнавати в реченнях вивчені частини мови, розрізняти самостійні та службові частини мови; формувати вміння бачити, відчувати й цінувати красу природи; розвивати увагу та спостережливість, культуру усного й писемного мовлення.
Тип уроку: комбінований урок (повторення вивченого; систематизація та узагальнення вивченого).
Обладнання: підручник, таблиця

Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Аналіз матеріалу з метою повторення і систематизації знань
* Робота з підручником.
Опрацювання таблиці «Відомості про частини мови» ( с. 18), вправа 13 усно
* Робота біля дошки.
Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать ужиті в реченнях слова. Які частини мови є самостійними, які службовими? У чому полягає відмінність між самостійними та службовими частинами мови?
Ходять хмари в небі синім. Місяць вересень прийшов. Сповнивсь вереском пташиним тихий затишок дібров. (Н.Забіла.) Знов прийшла на землю осінь, розпустила сиві коси. А у неї в сивих косах позаплутувались оси. (Є.Гуцало.)
ІV. Виконання вправ на застосування узагальнених правил.
* Робота з підручником. Письмове виконання вправи 14.
*Попереджувальний диктант.
Визначити частини мови, вказати серед них самостійні та службові. У двох останніх реченнях підкреслити члени речення.
Як вересніє, то дощик сіє. Земля смутніє, коли листя жовтіє. Осінь усьому рахунок веде. У листопаді зима з осінню бореться.
Народна творчість.

* З’ясувати, якими частинами мови є подані слова. Визначити частини мови самостійні та службові П’ять-шість слів (за власним вибором) увести до самостійно складених речень.
Дерево, вбрання, одягатися, золотий, усміхатися, сонце, не гріти, захмаритися, небо, між, хмара, сумно, воно, світити, але.
*Диктант із коментуванням. У кожному з речень визначити самостійні та службові частини мови.
Я прощаюся з літом. І воно мені каже: «Прощай!» І хитає над шляхом порожні гнізда грачині. (Л.Костенко.) Ще недавно в небі синім пролітали журавлі. А сьогодні безгомінно ходить осінь по землі. (О.Бродський.) Прийшла осінь люба, мила дітям на потіху, груші всі позолотила у годину тиху. (Марійка Підгірянка.) Дощем дрібним в кущах ридала осінь… (В.Сосюра.)
V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання. § 1, вправа

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: