Другорядні члени речення. Означення

Мета: сформувати поняття означення , формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями та обставинами; виховувати повагу до фольклору, любов до природи; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, картки

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
*Перевірка домашнього завдання. Робота над помилками.
*Що називається додатком ?
*Що називається підметом, присудком ?
*На які питання відповідає прикметник ?
*Робота біля дошки.
Записати речення. У кожному з речень підкреслити головні члени речення і додатки. Визначити словосполучення
Без матері і сонце не гріє. Дякуй матері за науку. Мати сама не з’їсть, а дітей нагодує. Добре дитя не потребує биття. І найбільші люди мали малу колиску.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІV. Вивчення нового матеріалу.

* Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 75).
Виконання вправи 124 (усно).

V. Виконання вправ на закріплення.
* Робота біля дошки.
Записати речення. Визначити головні й другорядні члени речення. Підкреслити граматичні основи, додатки та означення. З’ясувати, якими частинами мови виражено означення.

Блакить мою душу обвіяла. Підносяться до світла і добра мої думки. Правічну думу думають ліси. Зронило сонце бурштинову краплю. І найменший волос свою тінь кидає. З однієї квітки бере бджола мед і змія яд.
*Ф. хв.
*Робота з підручником. Вправа 125 письмово
*Самостійна робота ( картки ).

VІ. Підбиття підсумків уроку.

*Що називається підметом, присудком ?
*На які питання відповідає прикметник ?
*Що називається означенням ?
*Які речення називаються односкладними, двоскладними ?

VІІ. Домашнє завдання. Ст. 75 правило, вправа 126


* Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити та підкресли-ти в реченнях означення.
Запізніле бабине літо ткало свої х..мерні ві-зерунки. Його прозоре павутиння чіплялося за посіріле ст..бло пол..ну. Над в..сняним полем буйний віт..р віє. Молодий хазяїн пше..ниченьку сіє. Ой виорю я ниву ш..рокую та посію хмелю в..сокого. Як нароблю пива соло..кого, то зб..ру родину в..ликую.

*Записати , на місці крапок уставляючи діб-рані з довідок означення. З’ясувати, якими частинами мови їх виражено.
На Дніпрі я мав … куточок. Тут я любив вудити рибу. Навколо росли осики і … верби. Далі йшов … дубняк. Місцями траплялись … берези, … груші. Дерева відбивались у … воді, … глибині річки. Берег заріс … кущами верболозу. На … березі лежали … луки.
Скільки разів я захоплювався … красою … ранку! Скільки через це я прогавив .. рибин і … рибок! Як же я люблю красу … ранків, що розпочинаються … співом! Як люблю ці … дні…
Довідка.
Затишний (свій); похилі (кучеряві); густий; бі-локорі (стрункі); дикі; прозорій (блискучій); зеленій; буйними; другому (протилежному); рівні; невимовною; осіннього; великих; дріб-них; теплих; пташиним; осінні.

*Переписати. До видiлених слiв поставити питання. Що означають цi слова? Пiдкреслити означення в реченнях. Визна-чити, якими частинами мови вони вира-женi.

Травень на каштанах свiтить бiлi свiчi. На вологий асфальт опадає золотистий каштано-вий лист.
* Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені букви. Визначити та підкресли-ти в реченнях означення.
Запізніле бабине літо ткало свої х..мерні ві-зерунки. Його прозоре павутиння чіплялося за посіріле ст..бло пол..ну. Над в..сняним полем буйний віт..р віє. Молодий хазяїн пше..ниченьку сіє. Ой виорю я ниву ш..рокую та посію хмелю в..сокого. Як нароблю пива соло..кого, то зб..ру родину в..ликую.

*Записати , на місці крапок уставляючи діб-рані з довідок означення. З’ясувати, якими частинами мови їх виражено.
На Дніпрі я мав … куточок. Тут я любив вудити рибу. Навколо росли осики і … верби. Далі йшов … дубняк. Місцями траплялись … берези, … груші. Дерева відбивались у … воді, … глибині річки. Берег заріс … кущами верболозу. На … березі лежали … луки.
Скільки разів я захоплювався … красою … ранку! Скільки через це я прогавив .. рибин і … рибок! Як же я люблю красу … ранків, що розпочинаються … співом! Як люблю ці … дні…
Довідка.
Затишний (свій); похилі (кучеряві); густий; бі-локорі (стрункі); дикі; прозорій (блискучій); зеленій; буйними; другому (протилежному); рівні; невимовною; осіннього; великих; дріб-них; теплих; пташиним; осінні.

*Ввести в речення означення, записавши їх на місці крапок.

Закiнчується ... осiнь. Вона прощається з ... полями,... лiсами, вулицями мiст. Недовго зга-дуватимуть її ... дерева та кущi. Незабаром їх вкриє ... снiг.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: