Види речень за метою висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні). Окличні речення

Мета: ознайомити учнів з класифікацією речень за метою висловлювання, дати поняття про спонукальне речення; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати речення; виховувати любов до рідного краю, до рідної мови, до природи; розвивати емоції, спостережливість, культуру мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, таблиці

Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
*Що називається реченням ?
*Що називається підметом ?
*Що називається присудком ?
*Які речення називаються односкладними ?
*Які речення називаються двоскладними ?
*Чим частіше виражений підмет ?
*Чим частіше виражений присудок ?
*Робота біля дошки.
Записати, у кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення з двома головними членами та речення з одним головним членом.
Вечоріє. В полі пахне вогким осіннім зіллям. Адже кожна пора року розливає по землі особливі пахощі. Ще вчора тут щебетали ластівки. Сьогодні немає жодної пташини. Тільки тихий вітер шелестить жухлою травою. Нудьга.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
*Опрацювання таблиць ст. 64
* Робота з підручником. Виконання вправи 99-100(усно).
* Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 66
*Ф. хв.
V. Виконання вправ на закріплення

*Диктант-переклад із додатковим завданням.У дужках позначте вид речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Кто из вас хочет конкретными делами помогать природе? Подберите участок леса, примыкающий к вашему поселку, городу. Группой в несколько человек пройдите его цепочкой. И соберите весь мусор! У вас должны быть корзинки или полиэтиленовые пакеты. Заранее договоритесь с лесничеством или местными властями, куда можно этот мусор сложить.
(Із журналу)
Довідка. Примыкающий — той, що межує

* Пояснювальний диктант.
Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.
Люби свій край! Як океан, глибока, твоя любов нехай не тоне в млі! (В.Сосюра.) Що для мене рідна мова? Весняний пташиний спів? Гомін тихої діброви? Чи віночок дивних слів? (С.Коваль.) Кажеш, наша мова не дається? Душу лиш відкрий! Сама віллється. (Д.Білоус.) Як не любить ту мову нашу? Мені вона найкраща в світі, гарніша, ніж весняні квіти… Не заміню тієї мови! Її ніколи не віддам в поталу недругам! Не дам над нею кпити і сміятись! (П.Вакуленко.)

* Самостійна робота
Складіть і запишіть речення, в яких:
— про щось розповідається;
— про щось запитується;
— виражається спонукання до дії.

Переписати. У кінці кожного речення поставити потрібний розділовий знак (подаємо речення без їх вилучення). Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

І. Живе одинока людина. Чому ж ми проходимо мимо? Чому ж ми не прийдемо в хату, її не покличем з собою? (Л.Забашта.) Ластівки тікають із Європи. Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев, чад, бензин, вібрації, галопи… Птиці мертві падають з дерев! (Л.Костенко.) Скажете, що це дрібні пригоди? Скрізь циклони, нестійкі погоди… Не дрібні! Бо ластівки й народи зроду на одній живуть землі. (П.Воронько.) Кому ж, коли не нам, міцними буть, як криця? Кому ж, коли не нам, свій рятувати дім? Ходім, сп’ємо з прадавньої криниці! (Л.Красицька.)
ІІ. Беріть кошика і гайда в ліс. Тільки приглядайтеся пильно. Знаєте, які гриби хитруни? З кожним грибником у піжмурки граються. Красноголовці з осиками приятелюють. Попід ліщиною ніби кріт купки нагорнув. Розгрібайте обережно! Там грузді причаїлися. А он біля пеньків хороводи водять опеньки. Учіться шукати тільки хороші гриби!
За Г.Демченко.
ІІІ. Вечір. Сивий туман заплутався в деревах. Темно. Раптом біля мене щось вибухнуло! Звук схожий на легкий постріл. Невже каштан впав? Йди сюди! Який же ти гарний!
Ще один каштан вистрибнув із зеленої шкаралупи і покотився. Куди він котиться? Невже каштан хоче наздогнати літо? Чи він рветься привітати осінь?
У пору стріляння каштанів ластівки сунуть табунами на південь. Польові миші ховають під землю зерно. Стріляння каштанів сповіщає про початок осені. Знай це!
З журналу.

VІ. Підсумок уроку.

*Назвіть види речень за метою висловлювання.
*Які бувають речення за емоційним забарвленням ?
*Яке речення називається риторичним ?

VІІ. Домашнє завдання. П.10, скласти 5 речень


*Переписати. Визначити види речень за ме-тою висловлювання. Пiдкреслити в реченнях граматичнi основи.

Вiзьмiть мене, хмари, на крила свої! (Олек-сандр Олесь.) Вiтер в небi за хмарами гониться. (В.Симоненко.) Чи знаєш ти свiтання в полi або в задуманих садах? (В.Сосюра.) Тихо строчать дощi... I навiщо менi ця печаль? (Л.Костенко.)

*Переписати, визначаючи межi речень i розставляючи роздiловi знаки. Пiдкреслити в реченнях граматичнi основи. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличнi речення.

Вечiрнє сонце наближалося до заходу навколо лежав широкий степ своїми квiтучими берегами вiн зливався з велетенським шатром неба який простiр чи є десь у свiтi така краса срiблястою змiйкою звивалася по степу рiчка i губилася за обрiєм повiвало вечiрньою прохолодою жодного пiдвищення в степу не було видно.

*Переписати. У кінці кожного речення поста-вити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Живе одинока людина Чому ж ми проходимо мимо Чому ж ми не прийдемо в хату, її не покличем з собою (Л.Забашта.) Ластівки тікають із Європи. Що поробишт Скрегіт, регіт, рев, чад, бензин, вібрації, галопи… Птиці мертві падають з дерев (Л.Костенко.) Скажете, що це дрібні пригоди Скрізь циклони, нестійкі погоди… Не дрібні Бо ластівки й народи зроду на одній живуть землі. (П.Воронько.) Кому ж, коли не нам, міцними буть, як криця Кому ж, коли не нам, свій рятувати дім Ходім, сп’ємо з прадавньої криниці (Л.Красицька.)
*Переписати. Визначити види речень за метою висловлювання. Пiдкреслити в реченнях граматичнi основи.

Вiзьмiть мене, хмари, на крила свої! (Олек-сандр Олесь.) Вiтер в небi за хмарами гониться. (В.Симоненко.) Чи знаєш ти свiтання в полi або в задуманих садах? (В.Сосюра.) Тихо строчать дощi... I навiщо менi ця печаль? (Л.Костенко.)

*Переписати. У кінці кожного речення поста-вити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Вечір Сивий туман заплутався в деревах Темно Раптом біля мене щось вибухнуло Звук схожий на легкий постріл Невже каштан впав Йди сюди Який же ти гарний
Ще один каштан вистрибнув із зеленої шка-ралупи і покотився Куди він котиться Невже каштан хоче наздогнати літо Чи він рветься привітати осінь

*Переписати. У кінці кожного речення поста-вити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Беріть кошика і гайда в ліс Тільки приглядайтеся пильно Знаєте, які гриби хитруни З кожним грибником у піжмурки граються Красноголовці з осиками приятелюють Попід ліщиною ніби кріт купки нагорнув Розгрібайте обережно Там грузді причаїлися А он біля пеньків хороводи водять опеньки Учіться шукати тільки хороші гриби
За Г.Демченко.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 1
1 уацуа  
0
хуйня

Ім`я *:
Email *:
Код *: