В. Голобородько «З дитинства: дощ», «Я вплетений...». Основний пафос поезій

Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В. Голобородька, зокрема проаналізувати ідейно-художній зміст його програмних поезій, з’ясувати їх спрямованість, пояснити власне розуміння образу дощу; розвивати естетичне відчуття і смак, культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість; формувати життєстверджуючі, оптимістичні настрої; виховувати почуття любові до рідного краю, відповідальність за збереження довкілля, творців прекрасного. 
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь. 
Обладнання: портрет В. Голобородька, виставка його книжок, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Перевірка домашнього завдання 
Огляд учнівських малюнків з відповідним коментарем до поетичних творів В. Голобородька «З дитинства: Дощ», «Я вплетений...» 
ІІІ. Актуалізація опорних знань 
Літературний диктант «Відомий В. Голобородько» 
• З якої родини походить В. Голобородько? (Селянської) 
• Назва села, де народився письменник. (Адріянопіль) 
• Кореспонденту якого журналу В. Голобородько розповідав про початок свого дорослого життя? («Україна») 
• Рік, коли Василь Іванович вступив до Київського університету 
ім. Т. Шевченка. (1964) 
• Хто порадив В. Денисенку запросити на навчання до театрального інституту в режисерську групу В. Голобородька? (С. Параджанов) 
• Де продовжував отримувати вищу освіту Василь Іванович з 1966 р.? (У Донецькому університеті) 
• Автор забороненої праці, яку пропагував В. Голобородько серед студентів. (І. Дзюба «Інтернаціоналізм чи русифікація?») 
• Місто, де була видана книга В. Голобородька, заборонена на батьківщині. (Париж) 
• Країна, в якій у 1983 році була видана антологія світової поезії під назвою «Від Рабіндраната Тагора до Василя Голобородька». (Югославія) 
• Де працював письменник після того, як його відрахували з університету? (На шахті, у радгоспі) 
• Назва першої збірки В. Голобородька. («Зелен день») 
• Рік видання збірки письменника «Ікар на метеликових крилах». (1990) 
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 
ІV. Оголошення теми, мети уроку. 
Мотивація навчальної діяльності школярів 
V. Основний зміст уроку 
Дощ у пору — золото. 
Народне прислів’я 
1. Ідейно-художній аналіз поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ» 
1.1. Виразне і усвідомлене читання твору. 
1.2. Тема: звернення ліричного героя до дощика, щоб той його не намочив. 
1.3. Ідея: возвеличення прагнення хлопчика порозумітися з дощиком. 
1.4. Основна думка: з раннього дитинства кожна людина повинна осмислено сприймати будь-яке явище природи. 
1.5. Жанр: поезія зі спогадів дитинства поета, поезія-замовляння. 
1.6. Художні особливості твору. 
Повтори: «дощику, дощику», «щоб ти...», «я тобі...». 
Метафори: «дощик ловив.., розкидав.., ходив.., розчісував». 
1.7. Бесіда за питаннями. 
• Що вам відомо про замовляння? З якою метою їх використовують у народі? 
• Яким буває дощ у природі? Чи завжди він є вчасним? 
• З яким настроєм звертається герой твору до дощика? Про що це свідчить? 
• Доберіть з поезії дієслова, які характеризують дощик як живу істоту. (Ловив, розкидав, стукав, їв, ходив, розчісував, йшов). 
• Як герой твору розуміється з природою? 
• Дощик для хлопчика необхідність чи випадковість? Свою думку вмотивуйте. 
• Чи боїться герой твору дощика? Чим це пояснити? 
• Як, на ваш погляд, поставиться дощик до замовлянь героя? 
• Що ви відчували, коли потрапляли під дощ? 
• Які ви знаєте прикмети, загадки, прислів’я, приказки про дощ? 
1.8. Додатковий матеріал про дощ як явище природи. 
1.8.1. Прислів’я. 
• Від дощу не у воду, а від вогню не в полум’я. 
• Добре дивитися на дощ, стоячи під дахом. 
• Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза. 
• Дощ іде, а гість їде. 
• Чоловік — не глина, а дощ — не дубина, не розмочить і не поб’є. 
• Дощ вимочить, сонечко висушить, буйні вітри голову розчешуть. 
• Коробом сонце, а ситом дощ. 
• Люди дякують дощеві, а подорожні лають. 
• На дощі змокнеш і в плащі. 
• Чоловік не з солі, від дощу не розтопиться. 
• Як нема дощу в час, то нема і хліба в нас. 
• Як сіно косять, то дощів не просять: самі йдуть. 
1.8.2. Загадки. 
• Коли нема — чекають 
Коли прийду — тікають. 
• Мене частенько просять, ждуть, 
А тільки покажусь — 
Ховатися почнуть. 
• Довго нема мене — усе в’яне, 
А як пройду — знов оживає. 
• Він скрізь: у полі і в саду, 
А в дім не попаде; 
І я тоді лиш з дому йду, 
Коли вже він не йде. 
• Сонце вкрилося хмарами, 
Хтось невидимий в імлі 
Небо сірими нитками 
Пришиває до землі. 
2. Робота над поезією В. Голобородька «Я вплетений весь до нитки» 
2.1. Виразне і вдумливе читання твору. 
2.2. Тема: відтворення настрою ліричного героя, який разом із оточуючим світом отримує насолоду від теплого дощу. 
2.3. Ідея: уславлення дощу, який надає цілющої сили всьому живому. 
2.4. Основна думка: нічого немає кращого за домівку, «наповнену теплом, як гніздо». 
2.5. Жанр: пейзажна лірика. 
2.6. Проблематика вірша: 
• людина і довкілля; 
• значення дощу в природі; 
• рідна хата для кожної людини. 
2.7. Художні засоби у творі. 
Епітет: «зелене волосся дощу». 
Метафори: «вплетена дорога... хата... прямокутники дерев... річка... стадо корів... небо», «небо плете». 
Порівняння: «хата, як гніздо». 
Повторення: «вплетений...», «хто...». 
2.8. Бесіда за питаннями: 
• Що вам відомо про дощ як природне явище? Яка користь або шкода може бути від нього? 
• Які твори художньої літератури про дощ вам відомі? (Л. Костенко «Дощ»...) 
• Через що ліричний герой вплетений у зелене волосся дощу? 
• Який колір переважає у творі? Про що це свідчить? 
• Що намагався відтворити у вірші В. Голобородько? Як він сам сприймає дощ? 
• Чому волосся у дощу зелене? 
• Що можна побачити, відчути під час читання вірша? 
• Щоб ви порадили тим, хто потрапив під дощ? 
VІ. Закріплення вивченого матеріалу 
1. Проведення тестового опитування 
а) «З дитинства: Дощ». 
1. Що хоче подарувати герой твору дощику? 
а) Найулюбленішу іграшку; б) бамбукове вудилище. 
в) цікаву книжку про різноманітні природні явища. 
2. Хлопчик пропонує дощику: 
а) луску розкидати по городу; 
б) полити нива; в) розчесати липовий гай. 
3. Якої ягоди буде нарвано дощику? 
а) Сливи; б) вишні; в) абрикоси. 
4. Кісточками з ягід дощ: 
а) захищатиметься від вітру; б) стукатиме у вікно; 
в) вистеле доріжку до лісу. 
5. Сільськогосподарське знаряддя праці, яке згадується в поезії: 
а) граблі; б) сапа; в) мотика. 
6. Дощик буде розчісувати волосся в: 
а) гаю; б) лісі; в) траві. 
7. Герой просить дощика, щоб той: 
а) не поливав тієї стежки, по якій він йшов; 
б) гарненько промочив колгоспну ниву; 
в) не заважав йому збирати суниці. 
8. Чим займався хлопчик під час спілкування з дощиком? 
а) Випасав овець; б) ніс батькові їжу в поле; 
в) обкопував дерева біля двору. 
9. У що буде збирати ягоди герой твору для дощика? 
а) Горщик; б) глечик; в) миску. 
10. Хлопчик до дощика: 
а) біжить підстрибуючи; б) звертається із замовлянням; 
в) висловлює претензії. 
11. Поезія побудована як: 
а) монолог ліричного героя; б) діалог між героєм і дощем; 
в) сповідь перед дощем. 
12. Яку дію не просив виконувати герой дощика? 
а) Танцювати; б) ловити; в) стукати. 
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 
«Я вплетений весь до нитки» 
1. Волосся у дощу: 
а) сріблясте; б) покуйовджене; в) зелене. 
2. Ліричний герой під час дощу йшов по: 
а) дорозі; б) лісовій стежці; в) бруківці. 
3. Горб, на якому знаходиться хата, порівнюється з: 
а) велетнем; б) птахом; в) чаклуном. 
4. На думку автора, дощ плете: 
а) темна хмара; б) водяна фея; в) небо. 
5. Якою у вірші зображена річка? 
а) Широкою; б) невеличкою; в) глибокою. 
6. Що відчувають оточуючі від дощу? 
а) Радість; б) незадоволення; в) тепло. 
7. Яким чином ліричний герой вплетений у волосся дощу? 
а) Весь до нитки; б) тільки взуття; в) тільки верхній одяг. 
8. Усі знають, що дощ: 
а) приносить щастя; б) перестане; 
в) допоможе отримати гарний урожай. 
9. Хата, наповнена теплом, нагадує: 
а) райський куточок; б) гніздо; в) колискову немовля. 
10. Річка у творі порівнюється із: 
а) стрічкою; б) дзигою; в) сонячним променем. 
11. Продовжіть рядок: «Хто на горбі, той...»: 
а) належиться; б) насидиться; в) напасеться. 
12. Дощем вплетені прямокутники: 
а) хат; б) дерев; в) птахоферм. 
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 
2. Робота на картках 
Картка № 1 
1. Вмотивуйте, через що герой поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ» звертається до дощика як до живої істоти. Відповідаючи, посилайтеся на текст твору. 
2. Дослідіть, як автор у вірші «Я вплетений...» сприймає дощ? Свої спостереження обгрунтуйте. 
3. Якого кольору були корови, які потрапили під дощ (В. Голобородько «Я вплетений...»)? 
а) Рябі; б) руді; в) чорні. 
Картка № 2 
1. З чим асоціюється образ дощу з вірша В. Голобородька «Я вплетений...»? Чи нагадує дощ павука? Свої уявлення прокоментуйте з відповідною мотивацією. 
2. Як, на ваш погляд, чи дослухається дощ до замовлянь хлопчика з твору В. Голобородька «З дитинства: Дощ»? Власні міркування обгрунтуйте. 
3. Що витеше хлопчик для дощика (В. Голобородько «З дитинства: Дощ»)? 
а) Зубки; б) кілочки; в) брусочки. 
Картка № 3 
1. Охарактеризуйте ліричного героя поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ». Про що свідчить його замовляння? 
2. Надайте поради тій людині, яка потрапила під дощ. Вмотивуйте, на підставі чого вони будуть ґрунтуватися. 
3. Які дерева згадуються у вірші В. Голобородька «Я вплетений»? 
а) Ясені; б) тополі; в) дуби. 
Картка № 4 
1. Висловіть свої думки стосовно того, кого письменник вважає під словом «хто» з поезії «Я вплетений...»? Чим зумовлені ці обгрунтування? 
2. Чому, на ваш погляд, В. Голобородько згадував із свого дитинства замовляння дощу («З дитинства: Дощ»)? З чим асоціюється дощ? 
3. Що пропонується покуштувати дощику (В. Голобородько «З дитинства: Дощ»)? 
а) Гриби; б) ягоди; в) горіхи. 
Картка № 5 
1. Порівняйте ідейно-художній зміст поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ» і «Я весь вплетений...». Зробіть висновок. 
2. Вмотивуйте, як ви ставитеся до рідної домівки. З чим би ви могли її порівняти? 
3. Батько хлопчика, ліричного героя поезії В. Голобородька «З дитинства: Дощ», працював у: 
а) кузні; б) полі; в) пекарні. 
Картка № 6 
1. Дослідіть, з чим пов’язано те, як герой твору В. Голобородька «З дитинства: Дощ» хотів віддячити дощику? Чи щирими були обіцянки хлопчика? Відповідь вмотивуйте. 
2. Відтворіть словесну картину на тему «Добрий дядько дощ», застосовуючи ідейно-художній зміст поезії В. Голобородька. 
3. Вудилище, яке хлопчик хотів подарувати дощику, було: 
а) металеве; б) березове; в) бамбукове. 
VІІ. Підсумок уроку 
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності 
ІХ. Домашнє завдання 
Підготувати інформацію про лелеку; зробити малюнки на тему «Мої улюблені птахи»; опрацювати ідейно-художній зміст фрагменту поеми В. Голобородька «Лелека».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: