Словосполучення. Головне та залежне слова у словосполученні

Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 51-52)
*Вправа 77 усно
*Бесіда.
• Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово чи словосполучення?
• Чи рівноправні у словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?
ІV. Виконання вправ на закріплення
*Вправа 78 ? , 79 письмово
* Робота з підручником ст. 54, вправа 81 письмово, 82 усно
ІV. Підбиття підсумків уроку.

* Бесіда.
• Що вивчає синтаксис?
• Для чого вживаються словосполучення?
• З яких частин (слів) складається словосполучення?
• Як залежне слово пов’язується із головним?
• Як встановлюється між ними змістовий зв’язок?
• Як здійснюється граматичний зв’язок?
• Чому не становлять словосполучень слова, що з’єднуються сполучниками і в реченні виступають у ролі однорідних членів?
• Чому не становлять словосполучення підмет і присудок?
• Чому не є словосполученнями поєднання іменників або займенників із прийменниками?

V. Домашнє завдання. § 9, вправа 83

*Утворіть словосполучення, додаючи за питаннями до поданих головних слів залежні. З утвореними словосполученнями складіть і запишіть речення.
Дівчина (яка?), читати (що?), написати у (чому?), бажати (чого?), повідомити про (що?), співати (як?), квіти (які?), повернутися (коли?), вивчити (як?), навчатися (як?), розквітнути (коли?).

* Словосполучення записати в такій послідовності: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце; висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

* Записати тільки словосполучення. У виписаних словосполученнях визначити головне і залежне слова. Ввести виписані словосполучення до самостійно складених речень (усно).
Сонце і хмари; кошлата хмарина; небо захмарилось; сяйнула блискавка; заворушились повільно; краєчок сонця; краплі дощу; шугонула злива; вітер і дощ; свинцеве небо; всміхнулось кисло.

* Записати словосполучення. Вказати словосполучення непоширені й поширені. Визначити головне і залежне слово.

Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.

*З поданих слiв утворити словосполучення, визначити в кожному головне й залежне слово.

Осiннiй, сонце; холодне, дощ, темний, хмари; по, рухатися, небо; вiкна, по, стукотiти, налетiти, рвучко; всмiхатися, невесело.

*З поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слово.

У вереснi жовкне й осипається листя дерев. Тоненька берiзка тихо й задумливо завмерла на галявинi. Скоро вона попрощається з своїм золотим листячком. Мiцний i кремезний дуб роздивляється її спiвчутливо.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: