Мета: формувати в учнів поняття «юридична відповідальність», «крайня необхідність», «необхідна оборона»; ознайомити учнів з видами юридичної відповідальності, формувати вміння визначати наявність підстав притягнення юридичної відповідальності, аналізувати події суспільного життя з точки зору права. Обладнання: схеми «Крайня необхідність», «Необхідна оборона». Основні поняття: юридична відповідальність, крайня необхідність, необхідна оборона. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Завдання Назвати підібрані удома приклади правопорушень та визначити їх вид та форму вини. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Завдання Визначте, до чого призводить вчинення будь-якого правопорушення. (До юридичної відповідальності). ІV. Вивчення нового матеріалу Поняття та підстави юридичної відповідальності У ч и т е л ь. Юридична відповідальність — це обов’язок правопорушника зазнати певних негативних наслідків (санкції) за скоєне правопорушення, які визначаються в установленому законом порядку. «Мозковий штурм» Запропонуйте ознаки, які, на вашу думку, притаманні юридичній відповідальності. Ознаки юридичної відповідальності1. Негативні наслідки, яких має зазнати винна особа. 2. Накладення компетентним державним органом. 3. Є наслідком порушення норм права. 4. Деліктоздатність особи — здатність особи нести юридичну відпові- дальність певного виду. Види юридичної відповідальності Групова робота За допомогою схеми проаналізувати ситуації, запропоновані учнями або вчителем, з метою визначення виду правопорушення, відповідного виду відповідальності, яка може настати в кожному окремому випадку. Орієнтовні ситуації 1) управління мотоциклом у нетверезому стані; 2) неявка працівника на роботу без поважної причини; 3) крадіжка гаманця в пасажира електрички; 4) пошкодження учнем підручника, отриманого в шкільній бібліотеці; 5) напад групи юнаків на дівчину; 6) хибне повідомлення старшокласником в міліцію про замінування школи. Обставини, що виключають кримінальну відповідальність Метод «Займи позицію» Учитель наводить приклади ситуацій, де мали місце обставини необхідної оборони, крайньої необхідності, затримання злочинця тощо (за можливості — реальні приклади, взяті із засобів масової інформації). Після аналізу кожної ситуації, вчитель пропонує учням визначитися: хто за суворе покарання, хто — проти. Можливе також проміжне рішення. Обрати позицію просимо після кожної ситуації, коли учні визначаться; пропонуємо їм обґрунтувати свою точку зору. Робота з документом Витяги з кодексів України наведено на с.73–76 підручника. Учням пропонується визначити обставини, які виключають юридичну відповідальність, та спробувати навести приклади ситуацій, де мала місце кожна з цих обставин. Обставини, які виключають відповідальність:необхідна оборона; крайня необхідність; уявна оборона; затримання злочинця; дії під впливом фізичного чи психічного примусу; дії в умовах виправданого ризику. Учитель зазначає, які обставини виключають будь-яку юридичну відповідальність, а в яких випадках виключені лише деякі види відповідальності. Робота з таблицею За наявності часу учням пропонується скласти порівняльну таблицю необхідної оборони та крайньої необхідності*, обставин, які виключають юридичну відповідальність, і таких, що найчастіше трапляються в житті. Для цього використовуються схеми «Необхідна оборона» та «Крайня необхідність» (с.72, 73 підручника). V. Закріплення вивченого матеріалу Завдання Визначити, чи настане відповідальність у наведених ситуаціях і якщо настане, то яка саме. Орієнтовні ситуації 1. Власник човна відмовився надати його для допомоги потопаючому. Тоді юнаки силою відібрали човна і врятували потопаючого, після чого повернули човен власнику. (Юнаки не будуть притягнуті до кримінальної чи адміністративної відповідальності, тому що вони діяли в стані крайньої необхідності. Можна також зазначити, що можливе лише відшкодування завданої матеріальної шкоди, якщо вона мала місце.) 2. До будинку дідуся вдерлися двоє нетверезих юнаків, які, погрожуючи ножем, вимагали віддати їм гроші. Той зробив кілька пострілів з належної йому мисливської рушниці, завдавши нападникам поранення. (Дідусь не буде притягнутий до відповідальності, тому що діяв у стані необхідної оборони. Зважаючи на груповий характер нападу та використання нападниками холодної зброї (ножа), застосування рушниці є правомірним.) 3. Молода жінка перейшла дорогу на червоне світло світлофора, а коли її зупинив міліціонер, пояснила, що вона приїхала з села, раніше не бачила світлофора і не знала значення його сигналів. (Жінка може бути притягнута до адміністративної відповідальності, адже незнання нею норм правил дорожнього руху не звільняє її від відповідальності, хоча міліціонер зобов’язаний врахувати усі обставини.) VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал § 11 підручника. * Приклад заповнення таблиці див. у додатку.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |