Мета: показати учням, які наслідки мали князівські міжусобиці й набіги половецьких загонів; розкрити значення рішень з’їзду у Любечі; дати характеристику Володимира Мономаха та його «Повчання дітям»; розвивати вміння складати розповідь на основі опорних слів, розвивати історичну свідомість, формувати початкові вміння критичного аналізу історичних фактів. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас « Історія України. 5 клас»; дидактичний матеріал. Поняття: «князівські чвари», «половці», «Повчання дітям». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація знань учнів Формуємо хронологічні уміння Поставте у хронологічній послідовності картки, на яких зазначено час правління вказаних князів: Олег, Аскольд і Дір, Кий, Ігор, Святослав, Ольга, Ярослав Мудрий, Володимир Великий. Вправа «Вгадай героя» Учитель зачитує характеристики осіб, а учні називають, про кого йдеться. 1. «Він прийшов до влади внаслідок тривалої боротьби між братами. І став княжити у Києві один. Завершив об’єднання земель. З його іменем пов’язують запровадження на Русі золотих і срібних монет, введення християнства». 2. «Київ за його часів був окрасою Русі й суперником самого Константинополя. Окрасою Києва став побудований ним собор Святої Софії. Його можна назвати засновником книжної вченості на Русі». Запитання 1. Чим приваблював чужоземців Київ у ХІ–ХІІ ст.? 2. Назвіть найбільш визначні пам’ятки культури Києва ХІ–ХІІ ст. ІІІ . Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми й мети уроку. ІV. Вивчення нового матеріалу У ч и т е л ь. По смерті Ярослава Мудрого між його синами та онуками спалахнула боротьба за владу й землі. Могутня Київська Русь розпалась на окремі князівства, які не хотіли коритися Києву, а прагнули жити самостійним життям. «І роздерлася вся Руська земля», — читаємо про ті часи в літописі. Історики називають її добою роздробленості. Формування просторових умінь Використовуючи карту історичного атласа, назвіть: 1. Найбільші князівства Київської Русі. 2. Визначте територію розташування половців та печенігів. 3. Як роздробленість позначилася на могутності Київської держави? Складаємо опорний конспект У ч и т е л ь. Для того щоб зарадити нападам половців, 1097 р. князі зібралися у Любечі на з’їзд. 1. Запишіть у зошитах опорні наступні слова: Любецький з’їзд у 1097 р.; місце події — м. Любеч; причини: спустошливі набіги половців, необхідність припинення війни між князями; учасники: 6 руських князів; вирішили: кожен має право успадковувати батьківські землі. 2. Складіть розповідь за опорними словами за темою «Об’єднання русичів перед спільним ворогом». Робота з підручником У ч и т е л ь. У 1113–1125 рр. князем Київської Русі став одним із ініціаторів Любецького з’їзду, онук Ярослава Мудрого — Володимир Мономах. Прочитайте текст на С. 61–62 підручника В. Власова та на С. 57 підручника В. Мисана і виконайте завдання. 1. Визначте, у чому полягала найбільша заслуга Володимира Мономаха. 2. Поясніть зміст висловлювань Володимира Мономаха. «Пишу це повчання вам, улюблені. Сам робив я все, що було треба. Весь лад і в домі своїм я наводив, і в ловчих порядок сам держав, і в конюхів, і про соколів, і про яструбів я сам дбав. Не лінуйтеся, благаю вас... Лінощі — всьому лихому мати: що людина вміє, те забуде, а чого не вміє — того не вчиться. Убогих не забувайте, не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його». У ч и т е л ь. Після смерті Володимира Мономаха знову прийшов розбрат на руські землі, посилилися чвари між князями. А в цей час з Азії наближався новий найстрашніший ворог — монголо-татари. V. Перевірка засвоєння нових знань Гра «Оплески» Учитель називає поняття, дати, будь-які слова. Якщо вони стосуються теми сьогоднішнього уроку, діти роблять оплеск у долоні, якщо ні — панує мовчання. VІ. Домашнє завдання 1. Читати та переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 59–62; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 9, С. 56–57, на С. 61, 1–4 дати відповіді на запитання). 2. Опрацювати записи в зошиті.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |