Мова як джерело знань про минуле

Мета. Ознайомитися з історичними регіонами України, географічними назвами, їх походженням, з історією власних імен, навчитися пояснювати значення мови в історичній науці. Розвивати вміння аналізувати назви імен, міст, регіонів, держав. Сприяти вихованню патріотизму, життєвих компетентностей, формувати гуманістичний світогляд в процесі вивчення предмету 
Тип уроку. Комбінований 
Обладнання. Роздавальний матеріал (картки, ілюстрації, зображення найвідоміших культурних памяток, за якими можна впізнати міста України). 
Хід уроку. 
І. Організаційний момент 
ІІ. Актуалізація знань 
Охарактеризувати фотографії, зображені на с.44 підручника за планом: 
1. Зовнішній вигляд 
2. В який час було створено ці фотографії, доказ 
3. В чому цінність фотодокументів 
ІІІ. Вивчення нового матеріалу 
1. Діти роздивляються ілюстрації, розміщені на дошці. 
На ілюстраціях зображено краєвиди Криму – найдавніші заселені землі України. 
Кожна ілюстрація підписана: Гаспра, Алупка, Форос, Ай-Петрі, Неаполь, Інкерман. 
Питання дітям, чи знають вони, що означають ці назви. Гаспра – білий, Алупка – лисиця, Форос – порив вітру, Ай-Петрі – Святий Петро, Неаполь – нове місто (з грецького); Інкерман – печерна фортеця, Аю-даг – ведмідь гора (з кримськотатарської). 
Питання до класу: чому в Криму зустрічаються багато грецьких та татарських назв? 
Вчитель пояснює, що кримська земля має багате історичне минуле, на цій землі з прадавніх часів жили різні народи, і звичайно, вони давали свої назви містам, річкам, фортецям, горам. 
2. Коментоване читання тексту (робота з підручником). Завдання по рядам: 1 ряд. Скласти перелік міст, які утворилися за назвами річок. 2 ряд. Скласти перелік міст, в основі яких лежать назви тварин, птахів, рослин. 3 ряд. Скласти перелік міст, які є свідченнями особливості господарської діяльності, прикметами суспільного життя. 
3. Практичне завдання. Скласти перелік географічних назв, пов’язаних з життям родин. 
4. Робота з термінами. Самостійна робота з підручником. Виписати та пояснити назви слів: Україна, етнографічні назви, історичні назви. 
5. Посміємося. ЗАСТАРІЛЕ ПРІЗВИЩЕ 
Прибіг якось до райради 
Тягнирядно Сава. 
- Хочу прізвище змінити. 
Ось моя заява. 
Бо це в мене застаріло, 
Допотопним стало. 
Я нове собі придумав: 
ТЯГНИОДІЯЛО. (П.П. Глазовий) 
5. Гра «Придумай прізвище для кращого друга» Діти придумують прізвища для друзів, пояснюють його значення. 
ІУ. Узагальнення. 
1. Виконати завдання 1 бо 2 (с.50) (на вибір) Повідомити результат в класі. 
2. Намалювати стрічку часу. Позначте рік, коли вперше в писемних джерелах було вжито назву «Україна». Завдання. Скільки років тому це сталося. 
У. Підсумок уроку. Самооцінка. 
УІ. Домашнє завдання.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: