Мета. Формування гуманістичного світогляду, поваги до минулого свого роду; розвивати вміння створювати родинне дерево,добирати інформацію з сімейних фотоальбомів, наводити приклади, які свідчать про зв'язок предків з історичними подіями , сприяти вихованню зацікавленості своїм родоводом, розвитком життєвих компетентностей.
Тип уроку. Практична робота з інтерактивними елементами.
Обладнання. Схема родинного дерева, фотографії з сімейного альбому
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань. Гра « Де, коли, чому». Учні готують запитання до класу, використовуючи три питання. Наприклад: «Де зберігаються писемні пам’ятки?», «Коли було створено літопис «Повість минулих літ»?», «Чому найцінніші документи перезнімають на плівку?»
ІІІ. Мотивація
Показати ілюстрації або продемонструвати невеличкі уривки з документальних стрічок, які відображують сторінки історії України. Питання до класу: «Які події відбувалися на Україні? Про які вам розповідали батьки, а про які бабусі чи дідусі?»
ІУ. Основна частина уроку. Практична робота. Робота в групах та парах
Практична робота починається з гри. Діти, відповідаючи на загадки, піднімають фотографії тих членів родини, про яких йдеться.
Хитрі очі, дві косички.
У веснянках ніс та щічки.
Непосида невеличка
називається … (сестричка.)
Сильний, добрий, справедливий,
біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато.
Гордимось, бо це наш … (тато.)
Ніжна, лагідна, рідненька,
як голубонька сивенька.
Нам би небо прихилила.
Це … наша мила. (бабуся)
Він чимало літ прожив,
на повагу заслужив.
Для матусі він — татусь,
а для мене він — … (дідусь.)
Пестить, ніжить, і голубить
розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
бо вона моя … (матуся). © Леся Вознюк
1. Підготовлені фотографії членів родини розкласти таким чином: діти – це крона, батьки – гілля, чим нижче до коренів, тим старші члени родини. Вийшло родинне дерево
Завдання. Спробуйте, використовуючи підказки, визначити, хто кому з членів родини доводиться.
Слова-підказки: дівер - брат чоловіка, зовиця - сестра чоловіка, невістка - дружина чоловіка, свекор - батько чоловіка, свекруха - мати чоловіка, тесть - батько дружини. теща - мати дружини, шурин - брат дружини, свояк - чоловік сестри дружини, свояки - чоловіки одружені на сестрах.
2. Перенести зображене дерево у зошит, де замість фотографій написати імена та прізвища, рік народження, місце проживання, рід занять або професія.
3. Підготувати розповідь про свою родину. Працюючи в парах, розповісти про свою родину.
4. Працюючи в парах, скласти розповідь за запитаннями, вміщеними на с. 43
У. Узагальнення.
На дошці розміщено фотографії з життя людей у різні вехи нашої держави з надписами періодів та датами.
Завдання. Роздивившись фотографії, розміщені на дошці, співвіднесіть їх з фотографіями своєї родини, визначте приблизний час їх створення.
УІ. Підсумок уроку. Самооцінка, оцінка головуючого в групі, оцінка вчителя. Виставлення середньої оцінки
УІІ. Домашнє завдання. Написати про цікавий випадок з життя родини (твір-мініатюра) або есе на тему «В чому цінність фотодокументів для історика»
Автор: Петручик Луіза Олександрівна
|