Мета: показати учням, як литовські князі встановили своє панування на України; як утворилась нова держава Річ Посполита у 1569 році, яких змін зазнало становище українців під пануванням П ольщі; пояснити учням роль Берестейської церковної унії у посиленні гноблення українського народу; розвивати вміння працювати з історичною картою, аналізувати історичну подію. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас». Поняття: «Люблінська унія», «Берестейська церковна унія», «уніатська церква», «шляхта»; «унія». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація знань учнів 1. Відкласти на лінії часу найвизначніші дати з історії України, з якими ви познайомилися на попередньому уроці. 2. Хто такий Данило Галицький? ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів Повідомлення теми та мети уроку. IV. Вивчення нового матеріалу У ч и т е л ь. Після занепаду Галицько-Волинської держави від середини ХIV ст. наші землі поступово потрапляють під владу сусідніх держав — Польщі та Литви. Галичина разом з Холмщиною відійшла до Польщі, а першим надбанням Литви стала Волинь. Упродовж одного-двох десятиліть до володінь Великого князівства Литовського було приєднано Київщину з Переяславщиною, Чернігово-Сіверщину та Поділля. Працюємо з текстом підручника 1. Учні з’ясовують особливості панування литовців (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 78 (1 абзац); Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 72 (1 абзац)). 2. Учні з’ясовують особливості панування литовців (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 78 (2 абзац); Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — С. 72 (2 абзац)). Завдання 1. Порівняйте владу литовців та поляків на українських землях. 2. Чиє правління було більш прийнятним для українців? Формування просторових умінь 1. Учні мають скласти схему утворення Литовсько-Руської держави й показати на карті землі, що увійшли до її складу. 2. Учитель розповідає про сусіднє Польське королівство, Люблінську унію. Учні складають текстову таблицю.
Після розповіді вчителя учні записують цю формулу в зошити, декілька учнів складають розповідь за формулою. 3. У ч и т е л ь. Поляки намагалися контролювати все життя українців. Прагнули поширити вплив своєї церкви на приєднаних українських землях.
Оскільки учні вже працювали з текстовими формулами, вчитель записує формулу на дошці, а учні самостійно складають розповідь. Учитель виправляє, доповнює. Пояснює термін «греко-католицька». Працюємо з поняттями Записати у словник визначення терміна. Унія — союз, об’єднання. V. Систематизація й узагальнення знань і умінь учнів 1. Складання розповіді за алгоритмом Учні мають скласти розповідь про утворення Речі Посполитої та греко-католицької церкви, відповідаючи на запитання: • Коли? • Що? • Як? • Результат. Орієнтовна відповідь У 1596 р. відбулась Берестейська унія. Католицька церква об’єдналась з православною, утворилась греко-католицька церква. 2. Заповнити пропуски у текстових формулах. • Польське королівство + Велике Князівство Литовське =? • 1596 р. католицька церква +? = греко-католицька церква V. Домашнє завдання 1. Прочитати й переказувати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 11 С. 77–78; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 12, С. 71–74). 2. Опрацювати записи в зошиті.
| |||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |