Мета. Ознайомитися з видами історичних карт, з умовними позначками; розвивати вміння користуватися історичним атласом, знаходити історичні регіони, показувати столицю України; сприяти вихованню патріотичних почуттів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Робота за картками.
1 картка.
а) Співвіднесіть рік і століття. 10 р. - …ст., 1327р. - …ст., 56р.-…ст., 996р. - …ст.
б) Михайло Грушевський народився у 1866 році, а надрукував І-й том «Історії-Русі» у 1898 році. Скільки років виповнилося Грушевському у цей час?
в) На лінії часу позначте всі дати з картки
2 картка.
а) Співвіднесіть рік і століття. 1 р. - …ст., 1427р. - …ст., 69р.-…ст., 889р. - …ст.
б) Софійський собор було побудовано в ХІ ст. Скільки століть минуло за цей час?
в) На лінії часу позначте всі дати з картки
3 картка
а) Співвіднесіть рік і століття. 25 р. - …ст., 1927р. - …ст., 5р.-…ст., 1121р. - …ст.
б) Найдавніша надрукована в українських землях книжка «Апостол» львівський була надрукована у 1574 році. Порівняйте, на скільки років книжка «Апостол» старша за ваш підручник «Історія України» (вступ до історії)
в) На лінії часу позначте всі дати з картки
Виступи учнів з творчим домашнім завданням. Учні розповідають про фотографії своєї родини, розпочинаючи з найстарішої.
ІІІ. Мотивація знань.
Повідомлення теми і мети. Завдання до класу. Яке питання може стосуватися до історичної карти, виберіть: що, де, коли?
ІУ. Вивчення нової теми
Звичайно, діти вибирають питання «де?»
Дає відповідь на це питання історична карта.
Робота з поняттями:
Історична карта – зменшене зображення земної поверхні, на яких позначені ті чи інші події.
Робота з атласом: роздивитися декілька сторінок, з’ясувати, які позначки існують на карті, ознайомитися з умовними позначками. Працюючи в парах, задати питання один-одному, вислухати відповіді.
Колективна робота. Складання пам’ятки «Як користуватися історичною картою»
1. Кольори відрізняють одну територію від іншої
2. Кордони держав та межі позначають лініями
3. Міста позначають кружечками
4. Місця битв – схрещеними шаблями, напрямки походів – стрілками
Практична робота. 1. Знайти в атласі область, місто де ви живете. 2. Визначте наших сусідів. 3. Назвіть найбільші річки та міста вашої області. Визначте місто, яке знаходиться на півночі області, на півдні, на сході, на заході.
ІУ. Узагальнення знань.
Гра «За підказкою». Порадити учням знайти місто. Якщо відразу діти не можуть це зробити, називати підказки. Наприклад: це місто знаходиться на території Донецької області, яка зафарбована зеленим кольором. Це місто стоїть на березі річки Кальміус. Відповідь: це Донецьк.
Граючи з історичними картами, можна використовувати підказки місць битв, напрямки стрілок – походів та інш. Ускладнити гру можна, порадивши учням зіграти в парах.
У. Підсумок уроку.
Метод «ПРЕС». Сьогодні на уроці я навчився…
Мене зацікавило…
Я зрозумів… та інше
УІ. Домашнє завдання. Відповідний параграф підручника прочитати.
Продовжуючи виконувати творче завдання, розповісти, де були зроблені фотографії членів родини.