Дитяча література XX–XXI століття (огляд)

Мета: ознайомити з найкращими творами сучасної дитячої літератури; спонукати учнів до активного читання; розвивати навички самостійного пошуку літератури відповідно до своїх уподобань; розширювати світогляд учнів, словниковий запас; виховувати високі громадянські, моральні якості характеру, естетичні смаки.

Обладнання: книжкова виставка, фрагменти кінофільмів, мультфільмів, ілюстрації до популярних творів сучасної дитячої літератури.

Теорія літератури: роди, жанри літератури, анотація, каталог, ілюстрації, дайджест.

Хід уроку

I. Аналіз виконання контрольної роботи

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Твори, з якими ми ознайомилися на уроках зарубіжної літератури

в п’ятому класі,— це лише часточка того, що написано для дітей. Зорієнтуватися в цьому книжковому морі й буде нашим завданням на наступних уроках.

Кажуть, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так,

адже написати твір необхідно яскраво, захопливо, незвичайно, щоб дитина зацікавилася і їй захотілося наслідувати позитивних героїв, учитися в них добра й справедливості.

П’ятикласники дуже люблять читати і казки, і оповідання про пригоди

своїх ровесників. Але світ літератури значно ширший, тож, аби бути всебічно

розвиненою людиною, слід цікавитися і світом тварин та рослин, і історією,

і географічними відкриттями, і найпопулярнішими технічними винаходами,

і спортом, і астрономією, і реальним життям школярів та їхніми проблемами.

Про це ми також вестимемо мову на нашому уроці.

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

— Перш за все, хотілося б почути вашу думку, дізнатися про ваші уподобання.

Усно-письмова анкета читача

У накресленій на дошці таблиці учні по черзі швидко ставлять відмітки

у відповідній графі. Учитель підраховує голоси й робить висновки.

(Кожен учень може вибрати, наприклад, 3 уподобання.)

2. Презентація улюблених (або нещодавно прочитаних) творів сучасної

зарубіжної літератури

3. Розповідь або виступ бібліотекаря

— Ви, звісно, бували в бібліотеці. Там дуже багато книг. А як же знайти

потрібну? Якщо відомий автор, то можна скористатися алфавітними покажчиками. Коли цікавить якась тема, можна скористатися тематичним каталогом

(це картки, розміщені в алфавітному порядку, з назвами книг та їх авторами,

розкладені за різними темами). А якщо не знаєш, що ти хочеш конкретно, просто шукаєш на полиці цікаву книжку. У такому випадку слід прочитати анотацію — короткий зміст книжки, розташований на другій сторінці. Там зазначено тему твору, основні особливості тощо. Можна акуратно погортати книгу, подивитися ілюстрації, прочитати кілька абзаців. І якщо вас щось зацікавило, отже, ця книжка — ваша.

У багатьох родинах є домашні бібліотеки. Варто поцікавитися, які книги зберігаються в них, що читали ваші бабусі й дідусі, батьки, старші брати й сестри.

Інколи на книгах власної бібліотеки ставлять позначку — екслібрис, який

свідчить про приналежність примірника певній особі, родині. Це можуть бути

ініціали, символи, щось на зразок родових гербів. Екслібриси виготовляються

з дерева, ластика, гумки, силікону або якогось підходящого матеріалу, на який

наноситься фарба й робиться відбиток на книзі.

Пропоную вам зробити ескіз (малюнок) власного екслібриса або виготовити

його й позначити власну книжку.

4. Розповідь учителя (міні-лекція)

— Ті твори, які ми читали, написані давно, хоча не втратили свого значення

й донині, зазнали випробуваннь віками. Час народних казок минув, мрії людей

про чоботи-скороходи, літак-килим, скатерть-самобранку, чарівне дзеркальце

вже збулися. Про що ж писали дитячі письменники в ХХ ст., що пишуть у ХХІ?

Фантазія людей невичерпна, і життя підказує все нові й нові сюжети. Саме

в ХХ ст. «народилися» улюбленці всієї дітвори Вінні-Пух і П’ятачок англійського письменника Алана Мілна, Нільс Хольгерсон з «Дивовижної подорожі Нільса Хольгерсона з дикими гусьми Швецією» Сельми Лагерлеф. До речі, це єдина

дитяча книга у світі, за яку авторові вручили Нобелівську премію. І це не просто

казка, а захоплюючий підручник із географії, зоології, ботаніки та історії Швеції. У ХХ ст. з’явилися і Пеппі Довгапанчоха, Малюк і Карлсон, герої шведської

письменниці Астрід Ліндгрен, і маленькі гобіти Дж. Р. Р. Толкіна, і мумі-тролі

С. Топеліуса-молодшого, і Маленький Принц А. де Сент-Екзюпері, і багато інших.

Нарешті, книги про пригоди маленького чарівника Гаррі Поттера Дж К. Ролінґ, які розійшлися в усьому світі мільйонними накладами, перевершивши всі

досі відомі дитячі видання. Книги й герої у ХХ–ХХІ ст. інші, а проблеми — ті

самі. І найголовніша з них — це одвічна боротьба Добра та Зла.

5. Самостійна робота з підручником

Читання статті про сучасну дитячу літературу (с. 288 — за підручником

Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 231–234 — за підручником Є. Волощук)

6. Обмін враженнями про прочитане

Що нового для себе ви дізналися, що найбільше в статті підручника вас зацікавило, які з названих книжок вам хотілося б прочитати?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Здогадайтеся, про яку книжку йдеться:

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до написання відгуку про улюблену книжку.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Мені найбільше сподобалося…»;

«Для мене будо новим…»;

«Я обов’язково хочу…».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: