Мета: ознайомити з найкращими творами сучасної дитячої літератури; спонукати учнів до активного читання; розвивати навички самостійного пошуку літератури відповідно до своїх уподобань; розширювати світогляд учнів, словниковий запас; виховувати високі громадянські, моральні якості характеру, естетичні смаки. Обладнання: книжкова виставка, фрагменти кінофільмів, мультфільмів, ілюстрації до популярних творів сучасної дитячої літератури. Теорія літератури: роди, жанри літератури, анотація, каталог, ілюстрації, дайджест. Хід уроку I. Аналіз виконання контрольної роботи II. Оголошення теми й мети уроку III. Мотивація навчальної діяльності школярів — Твори, з якими ми ознайомилися на уроках зарубіжної літератури в п’ятому класі,— це лише часточка того, що написано для дітей. Зорієнтуватися в цьому книжковому морі й буде нашим завданням на наступних уроках. Кажуть, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так, адже написати твір необхідно яскраво, захопливо, незвичайно, щоб дитина зацікавилася і їй захотілося наслідувати позитивних героїв, учитися в них добра й справедливості. П’ятикласники дуже люблять читати і казки, і оповідання про пригоди своїх ровесників. Але світ літератури значно ширший, тож, аби бути всебічно розвиненою людиною, слід цікавитися і світом тварин та рослин, і історією, і географічними відкриттями, і найпопулярнішими технічними винаходами, і спортом, і астрономією, і реальним життям школярів та їхніми проблемами. Про це ми також вестимемо мову на нашому уроці. IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 1. Слово вчителя — Перш за все, хотілося б почути вашу думку, дізнатися про ваші уподобання. Усно-письмова анкета читача У накресленій на дошці таблиці учні по черзі швидко ставлять відмітки у відповідній графі. Учитель підраховує голоси й робить висновки. (Кожен учень може вибрати, наприклад, 3 уподобання.) 2. Презентація улюблених (або нещодавно прочитаних) творів сучасної зарубіжної літератури 3. Розповідь або виступ бібліотекаря — Ви, звісно, бували в бібліотеці. Там дуже багато книг. А як же знайти потрібну? Якщо відомий автор, то можна скористатися алфавітними покажчиками. Коли цікавить якась тема, можна скористатися тематичним каталогом (це картки, розміщені в алфавітному порядку, з назвами книг та їх авторами, розкладені за різними темами). А якщо не знаєш, що ти хочеш конкретно, просто шукаєш на полиці цікаву книжку. У такому випадку слід прочитати анотацію — короткий зміст книжки, розташований на другій сторінці. Там зазначено тему твору, основні особливості тощо. Можна акуратно погортати книгу, подивитися ілюстрації, прочитати кілька абзаців. І якщо вас щось зацікавило, отже, ця книжка — ваша. У багатьох родинах є домашні бібліотеки. Варто поцікавитися, які книги зберігаються в них, що читали ваші бабусі й дідусі, батьки, старші брати й сестри. Інколи на книгах власної бібліотеки ставлять позначку — екслібрис, який свідчить про приналежність примірника певній особі, родині. Це можуть бути ініціали, символи, щось на зразок родових гербів. Екслібриси виготовляються з дерева, ластика, гумки, силікону або якогось підходящого матеріалу, на який наноситься фарба й робиться відбиток на книзі. Пропоную вам зробити ескіз (малюнок) власного екслібриса або виготовити його й позначити власну книжку. 4. Розповідь учителя (міні-лекція) — Ті твори, які ми читали, написані давно, хоча не втратили свого значення й донині, зазнали випробуваннь віками. Час народних казок минув, мрії людей про чоботи-скороходи, літак-килим, скатерть-самобранку, чарівне дзеркальце вже збулися. Про що ж писали дитячі письменники в ХХ ст., що пишуть у ХХІ? Фантазія людей невичерпна, і життя підказує все нові й нові сюжети. Саме в ХХ ст. «народилися» улюбленці всієї дітвори Вінні-Пух і П’ятачок англійського письменника Алана Мілна, Нільс Хольгерсон з «Дивовижної подорожі Нільса Хольгерсона з дикими гусьми Швецією» Сельми Лагерлеф. До речі, це єдина дитяча книга у світі, за яку авторові вручили Нобелівську премію. І це не просто казка, а захоплюючий підручник із географії, зоології, ботаніки та історії Швеції. У ХХ ст. з’явилися і Пеппі Довгапанчоха, Малюк і Карлсон, герої шведської письменниці Астрід Ліндгрен, і маленькі гобіти Дж. Р. Р. Толкіна, і мумі-тролі С. Топеліуса-молодшого, і Маленький Принц А. де Сент-Екзюпері, і багато інших. Нарешті, книги про пригоди маленького чарівника Гаррі Поттера Дж К. Ролінґ, які розійшлися в усьому світі мільйонними накладами, перевершивши всі досі відомі дитячі видання. Книги й герої у ХХ–ХХІ ст. інші, а проблеми — ті самі. І найголовніша з них — це одвічна боротьба Добра та Зла. 5. Самостійна робота з підручником Читання статті про сучасну дитячу літературу (с. 288 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 231–234 — за підручником Є. Волощук) 6. Обмін враженнями про прочитане Що нового для себе ви дізналися, що найбільше в статті підручника вас зацікавило, які з названих книжок вам хотілося б прочитати? V. Закріплення знань, умінь та навичок Здогадайтеся, про яку книжку йдеться: VI. Домашнє завдання Підготуватися до написання відгуку про улюблену книжку. VII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити одне з речень: «Мені найбільше сподобалося…»; «Для мене будо новим…»; «Я обов’язково хочу…».
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |