Мета: ознайомити з життям і творчістю поета, допомогти усвідомити красу, художню майстерність його вірша «Я знаю в праосені пору…»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, уміння висловлювати власну думку та враження від прочитаного, визначати художні засоби виразності; виховувати любов до природи, до поетичного слова; естетичні смаки. Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, пейзажні картини, фотоматеріали, аудіо- та відеозаписи. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — Природа, різні пори року завжди надихали поетів, музикантів, художників на створення шедеврів. До речі, не лише митців, а й поважних учених, державних діячів, дипломатів. Серед них — Федір Іванович Тютчев, із життям і творчістю якого ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці. Багато поколінь людей отримують справжню насолоду, читаючи ліричні твори російського поета. Сподіваюся, що й вас вони не залишать байдужими. II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань 1. Виразне читання (або розповідь напам’ять) вірша М. Лермонтова «Із Ґете», висловлення свого враження про нього, частковий аналіз 2. Пошуково-дослідницьке завдання — Випишіть поетичні образи, які зустрічаються у вірші Лермонтова й у його перекладі Т. Масенком; зробіть порівняльний аналіз та висновки.
Очікувані висновки У перекладі збережено основні образи оригіналу й художні засоби, але, напевно, з метою більшої виразності перекладач використовує епітет «лагідні» долини, що має дещо інше емоційне забарвлення; також вносить мотив (образ) тривоги; отже, переклад більш олюднений. IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Виразне читання статті підручника про Ф. Тютчева 2. Виразне читання вірша Ф. Тютчева «Я знаю в праосені пору…» мовою оригіналу й у перекладі 3. Словникова робота 4. Обмін враженнями про вірш, евристична бесіда Про яку пору осені йдеться, які народні та поетичні назви вона має, чому? (Початок осені, золота осінь, «бабине літо») Чи помітна присутність людини в цій пейзажній картині? Як саме? (У рядку «де серп гуляв і падало колосся» йдеться про невтомну працю людей на полі.) Яка деталь свідчить саме про пору «бабиного літа»? (Павутиння, що літає в повітрі.) За допомогою яких художніх засобів створюється така чудова пейзажна картина? (Епітетів: чисте повітря, день прозорий, мирна борозна, блакить прозора й тепла, поле стомлене і тихе; метафор (уособлення): вечір зве, серп гуляв, блакить ллється; порівняння: павутиння, мов тонке волосся.) Який настрій має поезія Ф. Тютчева? 5. Завдання пошуково-дослідницького характеру (виконується в групах) I група виписує всі дієслова з вірша й визначає, який характер має пейзаж. Очікувана відповідь — Дієслова: знаю, зве, гуляв, падало, блищить, чути, захололо, ллється. Їх небагато — 2–3 на строфу, що свідчить про статичний пейзаж. Перед читачем постає тремтлива поетична картина. Це надає їй особливої принадності й неповторності. II група аналізує ознаки присутності у творі людини й «олюднених» образів. Очікувана відповідь — «Я» — автор або ліричний герой; згадується праця людей у недавньому минулому — збирання врожаю: «серп гуляв і падало колосся», «пусто на стерні», «борозна» (після оранки); саме поле «олюднене» — стомлене. Складається враження цілковитого єднання людини й природи. III група виписує прикмети реальної осені, робить висновок про спостережливість автора, знання ним природи. Очікувана відповідь — Повітря чисте, день прозорий, павутиння… блищить, не чути птиць (відлетіли у вирій), повітря захололо, блакить прозора й тепла (небо голубе, високе, сяє сонце). Поет дуже спостережливий, добре знає і розуміє природу. V. Закріплення знань, умінь та навичок На основі поезії «Я знаю в праосені пору…» складіть «психологічний портрет» автора, тобто дайте характеристику письменникові. Очікувана відповідь — Поет любить природу, милується нею, вона для нього — джерело натхнення; вразливий, поважає людей праці, спостережливий, життєрадісний. VI. Домашнє завдання Навчитися виразно читати, аналізувати вірш Ф. Тютчева «Я знаю в праосені пору…», вивчити напам’ять; дібрати вірші інших поетів про осінь. VII. Підбиття підсумків уроку
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |