Г. К. Андерсен «Снігова королева»

Мета: ознайомити зі змістом твору, допомогти учням усвідомити логічно-причинові зв’язки подій, що відбуваються; розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, уміння працювати з текстом; виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому.

Обладнання: портрет письменника, різні видання казки «Снігова королева», ілюстрації до неї.

Теорія літератури: літературна казка, зв’язок літератури з життям; різні види описів.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Необхідно мати великий літературний талант, щоб придумати цікаву

історію про будь-що: звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан

Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: «Світ

навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує

цілий світ живих істот. Доба — крапля, схоплена з буденного життя, теж містить

у собі цілий світ у картинах, сповнених поезії й краси. Відкрий лише очі

і дивись. Поет повинен указувати на них іншим людям… Потім і вони звикнуть

вдивлятися, і життя всіх збагатиться, збагатиться красою…» Щастя бачити

й розуміти цю красу дарує нам письменник у казці «Снігова королева», з якою

ми сьогодні розпочинаємо знайомство.

II. Повідомлення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика» з ключовим словом

А — авторитетний, активний…

Н — незграбний (трохи), ненав’язливий…

Д — добрий, довірливий…

Е — енергійний…

Р — романтичний, рішучий…

С — скромний, стриманий…

Е — етичний, елегантний…

Н — надзвичайний, нагороджений, найкращий…

2. Презентація, короткий переказ сюжету казок Г. К. Андерсена,

що учні прочитали самостійно (з обґрунтуванням вибору або оцінюванням

героїв твору)

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виразне коментоване читання першого й другого оповідань казки

2. Обмін враженнями про прочитане

3. Словникова робота

Троль — чорт, однооке чудовисько з кількома головами (у скандинавській

міфології);

бути в чудовому гуморі — у чудовому настрої;

шпинат — зелена овочева рослина;

ластовиння — руді плямочки на обличчі людини, веснянки;

скалка — дрібний гострий шматочок скла, дерева й ін.;

мансарда — житлове приміщення на горищі;

ринва — труба, по якій стікає з даху дощова вода;

тріумфальна арка — дугоподібна споруда, ворота на честь перемоги;

серпанок — тонка напівпрозора тканина;

химерне — дивне;

хробаки — черв’яки;

присікувався — чіплявся;

лупа — збільшуване скло;

брама — ворота;

ратуша — будинок міської влади;

пластівці — пластинки;

зимніший — холодніший;

геть усіх — зовсім усіх;

миля — міра довжини від 0,52 до 11,2 км у різних країнах.

4. Евристична бесіда з частковим аналізом твору

Назвіть усіх героїв казки, з якими ми познайомилися під час читання

1–2 оповідань казки. (Кай, Герда, бабуся, троль, Снігова королева)

Якого приблизно віку були хлопчик і дівчинка? (Учні початкових класів — 7–8 років, бо вміли читати, знали таблицю множення.)

Як дзеркало троля і скалки з нього перетворювали навколишній світ? (Усе

красиве зображувало потворним.)

З яких родин були діти — герої казки? (З бідних)

Як розважалися діти? (Читали книжки, доглядали квіти, визирали взимку

у віконечко, каталися на санчатах.)

Чому бабуся не бажала розповідати хлопчикові про Снігову королеву? (Щоб

не накликати біди, бо вірила в існування Снігової королеви.)

Які описи зустрічаються в другому оповіданні? Знайдіть їх, прочитайте

і прокоментуйте. (Помешкання, де жили діти; Снігової королеви; сніжинки; природи, яку бачив Кай, літаючи разом із Сніговою королевою.)

Як змінилася думка Кая про Снігову королеву і чому? (Краса королеви вже

не здавалася йому холодною, він не вважав її ворогом, як раніше, тому що

його серце стало крижаним.)

Що незвичайне, на вашу думку, у побудові казки? (Вона складається з кількох оповідань.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Поєднайте стрілочками протилежні поняття:

троль              догори

учні троля      Бог

бджоли           янголи

прекрасне      сніжинки

донизу            потворне

молитва         вродлива, жива

крижана         чорний

білий              таблиця множення

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати перше й друге оповідання з казки Андерсена

«Снігова королева», вміти переказувати, характеризувати героїв; зробити ілюстрації.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Я думаю, що і в наш час є тролі, які…»;

«Мені здається, що далі буде історія про те…»;

«На мою думку, ця казка відрізняється від попередніх, прочитаних нами, тим, що…».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: