Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити учнів і спонукати їх до читання; дати поняття про драматичний твір; розвивати творчі здібності, навички виразного читання драматичних творів, інсценізації; виховувати прагнення до самоосвіти та самовдосконалення. Обладнання: елементи костюмів та декорацій для інсценівок; портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них. Теорія літератури: драматичний твір, п’єса-казка. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — Ледь устигли ми завершити літературну мандрівку з мужньою і відданою дівчинкою Гердою, як на порозі вже нова казка, нові казкові пригоди, і цього разу — не зовсім звичайні, адже йтиметься про драматичний твір, про театр, для якого призначений цей твір. Літературні герої оживають на сцені. Майстерна гра акторів змушує глядачів жити їхнім життям, переживати їхні пригоди, плакати й сміятися, осуджувати або співчувати. Це незабутнє враження. До речі, у давні часи люди вважали театральні вистави важливою державною справою, гарною розвагою і потужним засобом виховання громадян. Саме сьогодні кожен із вас матиме можливість спробувати себе в ролі актора чи режисера-постановника. II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань 1. Постановка самостійно підготовлених інсценівок за епізодами з казки Г. К. Андерсена «Снігова королева» 2. Слово вчителя, евристична бесіда — Отже, ми ще раз пригадали епізоди з чудової казки Андерсена «Снігова королева». Про що ця казка? (Відповіді учнів, підсумок учителя.) — Ця казка про пригоди маленької дівчинки Герди, яка заради дружби вирушила у важку путь, подолала багато перешкод і врятувала Кая. У широкому розумінні ця казка про добро і зло, про силу дружби, про красу та потворність. Це й є темою твору. Запис до літературознавчого словничка Тема — це те, про що йдеться у художньому творі (в узагальненому вигляді). Яку ж головну думку утверджує автор? (Відповіді учнів, підсумок учителя.) — Автор утверджує, що щирі людські почуття сильніші від криги й холоду, вони здатні творити дива; вірна дружба — це справжнє багатство. — Головну думку ще називають ідеєю. Запис до літературознавчого словничка Ідея — це головна думка твору, те, що утверджує, схвалює або засуджує автор. Чим цікава казка Андерсена? (Відповіді учнів, підсумок учителя.) — Казка «Снігова королева» має цікавий, напружений сюжет, у якому реальне поєднується з фантастичним, розв’язуються серйозні проблеми, що хвилювали людей у всі часи. Крім того, у казці багато красивих описів, гумор, промовисті деталі, антитеза. Навіть природа радіє або сумує разом із героями. У казці, як завжди, перемагає добро. Необхідно, щоб так було і в житті. До цього закликає нас автор, цього хочемо й усі ми. IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Слово вчителя — Сьогодні ви виконували і ролі акторів, і ролі глядачів: не лише читали уривки з казки чи розповідали їх, а й зображували написане рухами, уявними діями, інтонацією, мімікою, жестами. До речі, є твори, спеціально призначені для постановки в театрі, і називаються вони драматичними. Запис до літературознавчого словничка Драматичний твір (драма, п’єса) — це твір, призначений для постановки в театрі. Складається з діалогів та монологів. Діалог — розмова двох осіб. Монолог — поширене висловлювання однієї особи. Репліка — це висловлювання кожного персонажа в діалозі. Ремарка — зауваження автора щодо місця й часу дії, дій героїв, їхньої реакції. — П’єса поділяється на частини — дії та картини. Хоч усі глядачі розуміють умовність того, що відбувається на сцені, інколи майстерна гра акторів так захоплює, їхні слова так хвилюють, що викликають цілком реальні переживання — радість, сміх, сум, співчуття, навіть сльози. Драматичним твором, є казка С. Маршака «Дванадцять місяців», з якою ми почнемо ознайомлюватися. Але спочатку прочитайте повідомлення про її автора. 2. Самостійна робота з підручником 3. Ознайомлення з дійовими особами казки С. Маршака «Дванадцять місяців», читання за особами першої дії твору 4. Словникова робота за запитаннями учнів 5. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда З якими героями ми ознайомилися в дії першій п’єси-казки? Які народні казки вам згадалися під час знайомства з героями? Що вам здалося дивним у розповіді про юну королеву? Що найбільше вас вразило в прочитаному? Чому? Яку різницю ви помітили між звичайною літературною казкою та п’єсоюказкою (не враховуючи того, що слова розписані за ролями)? V. Закріплення знань, умінь та навичок Відгадайте, якому місяцеві належать слова: «Гори, гори ясно,— Ягід буде рясно!» (Червень) «Вітри, бурі, урагани, Дмухайте щосили. Хуги, вихорі, бурани, Розгуляйтесь сміло!» (Лютий) «Квіти скрізь яснітимуть, Бджоли мед носитимуть». (Травень) «Сніг тепер уже поблід, Потемнішав в полі. На озерах тріснув лід, Наче розкололи». (Березень) VI. Домашнє завдання Прочитати самостійно другу дію п’єси-казки «Дванадцять місяців», уміти переказувати, характеризувати героїв. VII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити одне з речень: «Найкращим актором сьогодні був (була)…»; «Найбільше мені сподобалося…»; «Я зробив (зробила) для себе висновок, що…»; «Як би мені хотілося…».
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |