Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
*Бесіда.
• У чому полягає відмінність між звуком та буквою?
• Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?
• Як утворюються звуки людського мовлення?
• Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

*Прослухати слова. Якими звуками різняться слова кожної пари? Чи вплинула заміна звуку на значення слова?

І. Сад – суд; сон – син; вулики – волики; луг – лук; мила – шила; качан – казан.
ІІ. Грати – брати; гриб – грип; гай – рай; жити – жати;

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (с. 122-123).
* Робота біля дошки. Прочитати слова, заздалегідь передані на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати ці слова буквами. Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення? Який – букви (знаки письма)?

[учен’], [школ’ а р], [с’ і л’], [шчока], [йашчик], [йаблун’а], [йіжак], [йедн’іс’т’], [прийаз’н’], [пйатниц’а].

* Робота біля дошки. Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією). Що є предметом вивчення фонетики? Графіки?
Зразок.
[йул’ійа], [імйа], [мйак’іс’т’].

День, дощ, ліщина, яблуко, поїзд, Юлія, ім’я, м’якість.

ІV. Виконання вправ на закріплення.
* Робота з підручником. Колективне виконання вправи 222, 226
*Пояснювальний диктант. Виділені слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією).
Зразок.
[с’огод’н’і], [г’іл’:ачки], [румйане иц’].

Дід Мороз усеньку ніч не стуляв сьогодні віч. А як ранок зазорів, цілу зграю снігурів він для Баби Снігової, що в дворі стоїть з мітлою, десь у небі назбирав, снігурами уквітчав. Брови в Баби – гіллячки. Очі в Баби – вуглячки. Ніс у Баби – це морквина. Вуха – листя капустини. В Баби віник у руках і рум’янець на щоках. Замітає Баба сніг, що з небес летить до ніг. Підмести готова й ніч, що вже тулиться до віч.
Є.Гуцало.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. П.20, вправа 227.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: