Мета: ознайомити учнів з порядком притягнення до кримінальної відповідальності та видами кримінальних покарань, особливостями кримінальної відповідальності неповнолітніх, сприяти усвідомленню невідворотності кримінальної відповідальності. Основні поняття: кримінальна відповідальність, покарання, примусові заходи виховного характеру. Обладнання: витяги з Кримінального кодексу України, схема «Підстави кримінальної відповідальності», «Види покарань», «Обставини, які має враховувати суд, призначаючи покарання». Хід уроку І. Організаційний момент уроку ІІ. Перевірка домашнього завдання Робота в малих групах (аналіз ситуацій) Визначте, чи мав місце злочин та його склад; стадію скоєння злочину; види співучасті. 1. До квартири громадянки П. увірвалися троє невідомих. Погрожуючи ножами та пістолетом, вони вимагали вказати місця, де сховані гроші та коштовності. Але жінка не розгубилася. Обравши зручний момент, вона блискавично вибила з рук злочинця пістолет, завдала йому нищівного удару, а потім ще кілька ударів іншому злодієві. Третій, який не очікував подібного опору, кинувся навтьоки. «Швидка допомога», яка прибула незабаром, констатувала в обох переломи кінцівок та струс мозку. Міліція вилучила з квартири бойовий пістолет та ніж, який кинули нападники. 2. Касир одного зі львівських підприємств звернулася до міліції із заявою про те, що з каси зникла велика сума грошей. Як з’ясувалося, під час обідньої перерви касир вийшла до сусідньої кімнати випити кави, але, порушивши інструкцію, зачинила двері лише на один замок, не увімкнувши сигналізацію. Це помітив молодик, який перебував у коридорі. Йому вдалося відімкнути замок та взяти гроші, які лежали на столі. Невдовзі міліція затримала В., під час слідства він повернув гроші, які поклав до банку на ім’я сестри. 3. Пізно увечері на неосвітленій ділянці вулиці, в 50-ти метрах від підземного пішохідного переходу, автомобілем, який рухався зі швидкістю 40 км/год, було збито громадянина Р. Водій, який зупинився, та свідки-пішоходи кинулися на допомогу постраждалому, який непритомний лежав на дорозі. Разом з усіма до потерпілого підбіг хлопець, який раптом схопив його капелюх та барсетку, що лежали на дорозі, та кинувся навтьоки. Інші люди викликали «швидку допомогу» та надали першу допомогу. 4. Група хлопців — 16-рiчнi Андрій (керівник групи), Євген, Дмитро, 14‑рiчний Віктор та 12-рiчнi Руслан та Павло майже кожного дня увечері збиралися на подвір’ї школи, розмовляли, вживали алкоголь, а часом і наркотичні речовини. Одного разу, перебуваючи в стані наркотичного сп’яніння та скориставшись відсутністю вартового, який захворів, вони розбили камінням вікна школи та кількох кіосків неподалік, розкидали товари з цих кіосків, розлили молоко та сік з розчавлених ними пакетів. Коли двоє перехожих спробували їх угамувати, старші хлопці накинулися на них, намагаючись збити з ніг, і лише поява міліцейського наряду допомогла припинити їхні дії. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Запитання Якими, на вашу думку, мають бути наслідки діянь, про які йшлося в розглянутих ситуаціях? ІV. Вивчення нового матеріалу Поняття та підстави кримінальної відповідальності Розповідь вчителя Кримінальна відповідальність — це вид юридичної відповідальності, який полягає у застосуванні судом від імені держави щодо особи, що скоїла злочин, державного примусу у формі покарання. Підстави кримінальної відповідальності (із застосуванням схеми, с. 151 підручника). Звернути увагу на те, що юридичною підставою кримінальної відповідальності є винятково вирок суду. Запитання Пригадайте, який конституційний принцип закріплює цю норму. Кримінальні покарання«Мозковий штурм» Пригадайте відомі вам з кінофільмів, книг, засобів масової інформації тощо види покарань. Запропонуйте, які ще покарання ви вважаєте за доцільне використовувати. Групова робота з текстом зі складанням таблиці 1-а група 1. Ознайомтеся з текстом п. 2 (с. 151–152 підручника). 2. Заповніть 1-й та 2-й стовпчики таблиці «Види покарань» (зразок нижче). 2-а група 1. Ознайомтеся з ст. 22 Кримінального кодексу України (с. 156–157 підручника). 2. Висловіть свою думку з приводу того, чому саме за визначені цією статтею і злочини передбачено покарання з 14 років. 3-я група 1. Ознайомтеся з текстом п. 4 (с. 157–158 підручника). 2. Заповніть 3-й стовпчик таблиці «Види покарань». 4-а група 1. Ознайомтеся зі ст. 165 Кримінального кодексу України (с. 158–159 підручника). 2. Визначте, які види примусових заходів виховного характеру можуть бути застосовані щодо неповнолітніх, та умови застосування цих заходів. 5-а група 1. Ознайомтеся зі ст. 66, 67 Кримінального кодексу України (с. 154–155 підручнику). 2. Визначте, які обставини пом’якшують, а які обтяжують відповідальність.V. Закріплення вивченого матеріалу Закріплення поєднується із взаємонавчанням — кожна група знайомить інших учнів з результатами своєї роботи, з виконанням завдання. VІ. Домашнє завдання Опрацювати § 21 підручника.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |