Мета: формувати основні компетенції учнів засобами мистецтва; розвивати вміння робити психологічний аналіз художнього твору; виховувати самостійність у пізнавальній діяльності; свідоме ставлення до життя, повагу до жінки. Тип уроку: урок — проблемний семінар. Обладнання: записи симфонічної класичної музики, опорні конспекти, текст твору. Щоб боротися вільно за життя з нуждою, треба скувати серце крицевою бронею і правдиво й могутньо мусить дзвеніти заклик, щоб його почули. О. Кобилянська ХІД УРОКУ I. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності учнів «Щоб боротися вільно за життя з нуждою, треба скувати серце крицевою бронею і правдиво й могутньо мусить дзвеніти заклик, щоб його почули». Саме цим прагненням боротися за життя, відстоювати право на повне розкриття всіх душевних сил, на любов і працю для народу, домагатися рівності жінки з чоловіком (бо й вона Людина!) пройняті ранні твори О. Кобилянської, зокрема повісті «Царівна» і «Людина». ІІ. Повідомлення теми, мети уроку 1. Слово вчителя Повість «Людина» привернула до себе увагу темою, мало розробленою в українській літературі, а основне — глибокою життєвою правдою, реальним відтворенням внутрішнього світу жінки з нижчих верств народу. Публікація повісті у львівському журналі «Зоря» в 1893 році мала вирішальне значення для подальшого творчого шляху тридцятирічної письменниці. Поява цієї повісті засвідчила прихід в українську літературу талановитої авторки зі своєю, досі не розробленою темою. Повість була написана німецькою мовою й мала назву «Вона вийшла заміж». 1890 року у Львові письменниця зустрілася з І. Франком та М. Павликом, які допомогли їй відшліфувати написане. При підготовці українського варіанта повість зазнала певних змін, і письменниця дала їй нову назву — «Людина». 2. Теорія літератури Емансипація — звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. У ХІХ–ХХ ст. поняття «емансипація жінок» означало боротьбу жінок за рівність із чоловіками у правах. Фемінізм — зростання ролі та впливу жінок на процеси життя в суспільстві. Феміністичний рух виник у 60-х рр. ХХ ст. в Америці, а згодом поширився в Західній Європі. Жінки-феміністки борються за рівну участь із чоловіками в громадському та при- ватному житті. 3. Бесіда з учнями 1. Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня повісті. 2. Які погляди дівчини вирізняють її з оточуючого середовища? Чому вони дратують батька, матір, знайомих? 3. Які погляди Олени на кохання? 4. У якому становищі опиняється родина Ляуфлерів? 5. У чому психологізм образу Олени? 4. Пояснення вчителя Повість «Людина» є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипації жінки. Твір присвячений приниженому становищу жінки в тодішньому галицькому суспільстві. Разом зі своєю героїнею Оленою Ляуфлер письменниця повстає проти традиційного трактування ролі жінки суспільством, де домінують чоловіки, проти насильного обмеження її інтересів трьома німецькими «K»: Kinder, Kirche, Kitchen (діти, церква, кухня). Олена — жінка, яка обстоює своє право бути людиною, право на саморозвиток і зростання, на особистий вибір, і мати змогу реалізувати це своє право. Вона прагне протистояти обивательській моралі, зберегти людську гідність, віру у високе покликання людини. Але світ, якому вона протистоїть, є надто сильним, і врешті-решт під тягарем суспільних та родинних обставин вона змушена їм скоритися. Щоб врятувати батьків від повного розорення і знайти якусь опору в житті, вона виходить заміж за духовно убогу, чужу їй людину. 5. Проблемні питання · Ідеї допомагають чи заважають жити? · Шлюб за розрахунком. Чи повинна жінка жертвувати духовним заради фізичного? · Олена Ляуфлер — сильна особистість чи зламана життям беззахисна істота? 6. Визначення проблематики твору Батьки і діти; людина і її доля; жінка й особистість; добро і зло; морально-етичні проблеми — кохання й подружнє життя… ІІІ. Підбиття підсумків уроку · Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письменниці, для вас особисто? За визначенням сучасника Ольги Кобилянської Осипа Маковея, повість «Людина» вражає «правдивими вибухами чуття, що немов світять на темнім тлі здеморалізованої, тупоумної родини й не менше тупоумного «окруження». Цей твір справив великий вплив на розвиток феміністичного руху Галичини. А образ головної героїні хвилює читача своєю психологічною правдивістю. Щирий ідеалістичний порив Олени стикається з рутинністю повсякдення й зазнає поразки в нерівному двобої. Хіба не трапляється таке в житті? На тлі незламних борців за ідею, так широко представлених в українській літературі, образ цієї жінки виглядає по-людському зворушливо. Повість «Людина» — один із перших творів Ольги Кобилянської, що засвідчив неабиякий хист письменниці до зображення тонких порухів людської душі. ІV. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів Учитель залучає учнів до оцінювання один одного, сам висловлює думку про роботу дітей за такими критеріями: активність; аргументованість тверджень; нестандартність мислення; сміливість у висловленні думок. V. Домашнє завдання. 1. Спираючись на життєвий досвід, підсумувати своє розуміння поняття «людина» у вигляді твору «Я хочу бути людиною!» або схематично. 2. Підготуватися до уроку-конференції «Бетховен українського слова». (Життя і творчість Василя Стефаника) — робота в парах.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |