Мета: визначити роль героя-оповідача, навчити десятикласників характеризувати символічний образ Панни, розвивати вміння аргументовано висловлювати власні думки, виховувати почуття поваги до протилежної статі, почуття прекрасного, любові до життя. Тип уроку: комбінований. Обладнання: текст новели. Було і буде так у всі часи: Любов, як сонце, світу відкриває Безмежну велич людської краси. І тому світ завжди благословляє І сонце, що встає, і серце, що кохає. В. Симоненко ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання Учні зачитують твори-мініатюри «Що таке справжнє щастя?». ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів ТОБІ. БОГИНІ. ЖІНЦІ!.. Про тебе співали моря, За тебе згорала зоря, Тобою шуміли вітри Одинокії. Тобі усміхався туман, Про тебе писався роман, І очі твої — кольори Синьоокії. До тебе збігалась роса, Морська підіймалась коса, Підсніжник схилявся до ніг Зачарований. Тебе обіймало тепло, І серце піснями цвіло, Від неба тобі білий сніг Подарований. Від ночі у тебе — коса, Від літа — чарівна краса, Весна ж подарує тобі Білосніжності. Художник тебе малював, А хтось просто жив і кохав, І мріяв принести тобі Краплю ніжності. (А. Послужна) Сьогодні ми поговоримо про загадково-чарівну жінку, так майстерно змальовану Володимиром Винниченком, образ якої є втіленням ідеї вічної жіночності та краси. ІV. Основний зміст уроку 1. Створення таблиці до характеристики образу На основі цитатної характеристики до образу Панни, підготовленої вдома, учні аналізують, узагальнюють і роблять висновки: головна цінність твору в тому, що письменник створив філософський образ загадкової Панни, який утілює ідею вічної жіночості, краси й життєлюбства. Матеріал для вчителя
Питання для бесіди · Хто така Панна? Чи відповідала її зовнішність образу городської панни? · Говорять, що очі — дзеркало душі. У творі В. Винниченко пише, що сміх — це дзеркало душі. Узагальніть і зробіть висновок, яка ж душа була в Панни? · Як поводила себе у хвилини напруження головна героїня? Опишіть її зовнішність в екстремальних ситуаціях. · Які риси характеру і вчинки Панни вказують на її життє-любство, рішучість, упевненість, оптимізм, віру в майбутнє? На підтвердження думки наведіть уривки з твору. · Розкрийте зміст слів чарівної Панни: «А ім’я — пошлість». · Що найбільше вона любила? · Як Панна розуміла кохання? · Чи погоджуєтеся ви, що життя плинне, щастя — це мить, а мить — частинка вічності? 2. Асоціативне мислення З чим (ким) асоціюється у вас образ Панни.
3. Актуалізація суб’єктивного досвіду Продовжте висловлювання: «Прочитавши новелу "Момент”, я відчув, зрозумів, подумав…» V. Значення літературно-художньої спадщини В. Винниченка Ще раз доводиться констатувати великий різнобій як у літературних українських колах, так і в нечисленному на ту пору читацькому середовищі. М. Коцюбинський, який дипломатично намагався пригасити наростаючий конфлікт В. Винниченка з критикою й читачами, відмовити його від переходу в російську літературу, нагадував авторові «Моменту» про популярність його творів серед молоді: «Ви маєте найкращого читача, якого можна мати,— молодь! Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Про Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка. Чого ж Ви хочете? Не можна ж європейською міркою міряти наші відносини». В. Винниченко вважається однією з найяскравіших постатей в українському літературному процесі ХХ ст. Творчість письменника суттєво розширила ідейно-тематичні та жанрово-стильові обрії нашої літератури, вплинувши на подальший розвиток прози та драматургії, увела українську літературу до світового контексту як її реальну діючу складову. Після смерті Володимира Винниченка величезний його архів невдовзі було перевезено з Мужена до США, де він і зберігається досі в Колумбійському університеті. Зусиллями професора Григорія Костюка за кордоном здійснено кілька важливих посмертних видань В. Винниченка (два томи унікальних «Щоденників», роман «Слово за тобою, Сталіне!», повість «На той бік»). Але значна частина творів вигнанця з України ще й досі невідома читачам (більша частина щоденників, романи «Вічний імператив», «Лепрозорій»). Спадщина письменника й досі чекає на своїх видавців. Можна здогадуватися, що останні твори Володимира Винниченка увібрали його філософсько-етичні ідеї: вони теж сповнені роздумів про шляхи переупорядкування людства, якому так важко дається те, про що здавна мріяв Володимир Винниченко,— гармония. V. Підсумок уроку Під час аналізу образу Панни на думку спадає вислів відомого філософа Григорія Сковороди, який влучно узагальнює сказане протягом уроку: «Жити слід так, щоб побачити у жорстокому — ніжне, у гіркому — солодке, у мотлосі — милість, у буйнощах — смак, в отруті — поживу, у смерті — життя, у безчесті — славу!». Чи не до цих ідей спрямований образ Панни в новелі «Момент» Володимира Винниченка? VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності VІІ. Домашнє завдання 1. Скласти сенкен (сенкант) до образу Панни. Методичний коментар Метод «Сенкен» застосовується як засіб заохочення учнів до розмірковування щодо теми. Учитель повинен пояснити правила, яких необхідно дотримуватися під час складання сенкенів. 1. Перший рядок має містити слово, що позначає тему (1 іменник). 2. Другий рядок — опис теми (2 прикметники). 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою (3 дієслова). 4. Четвертий рядок є фразою, реченням (4 і більше слова). 5. Останній рядок складається з одного слова (як підсумок, узагальнення, можливо, синонім до слова, що позначає тему). Сенкен — п’ятирядковий неримований вірш. Наприклад: Панна! Загадкова, красива. Вражає, чарує, захоплює. Та, що найбільше любить життя. Жінка! 2. Написати твір-мініатюру «Її величність — Жінка!»
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |