Мета: повторити поняття про лексичне значення слова, види лексичних значень — пряме й переносне, види переносних значень — метафора, метонімія, синекдоха; навчити визначати роль переносних значень слів у художніх текстах; удосконалювати вміння дотримуватися лексичних норм української мови; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси та багатства рідної мови. Внутрішньопредметні зв’язки: Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм. Синтаксис: словосполучення, речення, текст. Стилістика: стилістична роль багатозначних слів. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання поетичного тексту; метафора, метонімія, синекдоха. Тип уроку: урок повторення здобутих знань. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів десятикласників на основі повторення вивченого Творче спостереження з елементами аналізу
ЗРОЗУМІВ Батько з сином поїхали в поле волами по снопи. Наклали повнісінький віз. — Ну, сину,— каже батько, дивлячись на зоряне небо,— хай воли пасуться, а як віз перекинеться, збуди мене, поїдемо додому. Та й ліг під копою спати. Через деякий час віл підійшов до воза, чухався, чухався та й перекинув його. Син побачив це та мерщій до батька: — Тату, гукає,— поїхали, вже віз перекинувся (З кн. «Тисяча усмішок»). Евристична бесіда за питаннями 1. Що таке слово? 2. Що позначає лексичне значення слова? 3. Чим відрізняються лексичне й граматичне значення слова? 4. Які слова мають лексичне значення? 5. Що таке «багатозначне слово»? 6. Що таке «пряме» й «переносне» значення слова? 7. Дати визначення метафори, метонімії, синекдохи. Коментар учителя. Слово — основна функціонально-структурна одиниця мови. Реальний зміст слова називають його лексичним значенням. Значення слова відповідає поняттю, а поняття виражається словом. Здатність слова вступати у різні відношення з іншими словами за законами граматики певної мови називають граматичним значенням. Повнозначні слова мають лексичне та граматичне значення, а службові — лише граматичні. Однозначні слова мають одне лексичне значення: моряк, олівець, констатувати. Багатозначні слова можуть уживатися в різних значеннях: голова людини, голова соняшника, голова колони. Пряме (основне) значення слова називає предмет чи явище, його ознаку, дію. Решта значень слова — переносні (непрямі). У семантичній структурі багатозначного слова найтиповішими є метафоричні та метонімічні відношення. Метафора (від гр. metaphora — перенесення) — вживання слова, що позначає предмет (явище, дію, ознаку) для назви іншо го предмета на основі подібності їх ознак або схожості вражень від них: Життя шумить і грає (М. Рильський). Півні кричать у мегафони мальв… (Л. Костенко). Метонімія (від гр. metonimia — перейменування) — перене сення назви одного класу предметів або одиничного предмета на інший клас або одиничний предмет на основі суміжності: Шумить Хрещатик туго, як прибій (В. Сосюра). Інститут відзначає свій ювілей. Синекдоха (від гр. synekdoche — співвіднесення) — різновид метонімії, полягає в перенесенні назви частини на предмет як ціле і навпаки: Вся площа була повна людських голів, подертих кожухів, сіряків, кирей (Л. Смілян). Наш люд має в собі багато сили, щоб родити Шевченків, Федьковичів і Франків (В. Стефаник). IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого Колективна робота з таблицею
$IMAGE1$
Смуга, чужина, чабан, скляний, гідропарк, екзамен, стилістика, метафора, кінотеатр, шана, тимчасовий, лінощі.
1. Командувач великого з’єднання кораблів; головний кора бель, на якому перебуває командир ескадри. 2. Надійний захист, твердиня; укріплений пункт з постійним гарнізоном, озброєн ням. 3. Загальний вигляд якоїсь місцевості, краєвид; картина або малюнок із зображенням краєвиду. 4. Загальноосвітній заклад, напрям у галузі; виучка. 5. Перелітний птах з довгими ногами й шиєю, прямим гострим дзьобом; пристрій з довгою жердиною біля колодязя; народний танець. 6. Творча уява; мрія; вигадка; музичний твір. 7. Небесне світило; прославлена людина. Довідка: флагман, фортеця, пейзаж, школа, журавель, фан тазія, зірка.
І. 1. Ставок, гребелька, і вітряк з-за гаю крилами махає (Т. Шевченко). 2. І махає сосновими крилами придеснянський зе лений гай (В. Мордань). 3. Над Сулою, на південнім схилі, мов на літаковому крилі, саджанці вбиваються у силу (І. Вирган). 4. Вже не тікають від Данила татари, а крилом його обхоплюють (А. Хижняк). 5. Весна принесла тепло на крилах. II. 1. І блідий місяць на ту пору з-за хмари де-де виглядав (Т. Шевченко). 2. Хвилями роки, місяці пливуть (О. Олесь). 3. У Землі супутник — Місяць, у людини книга (Народна творчість). 4. Круг місяця тоншає срібний світанок (Б. Мозолевський). 5. У деяких планет є кілька супутників — їхніх місяців (З підручника). Конструювання словосполучень
1. Завдавати ударів кому-небудь; 2. Стріляти; 3. Пульсувати; 4. Відчувається, доноситься (запах); 5. Ударами створювати звуки; 6. З силою вириватися назовні. Дослідження-аналіз
Уривок 1 Ранок клепає коси, скрипить колодязними журавлями, грю кає хвіртками. Потягуються дерева після короткої літньої ночі, струшують ранкову росу, гойдають голосне птаство на вітах (О. Пархоменко). Уривок 2 Велика вереснева тиша стоїть над землею. Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім відволоженим пилом, терпкими коноплями і дозрілими садами пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель. Посеред неба на південь гнеться Чумацький Шлях, і між його доспілими зо рями тремтить і осипається на край землі срібний пилок (За М. Стельмахом). Уривок 3 Засипають на лузі коники, Срібні скрипочки в головах. А руді парубійки-соняхи Повтікали од ночі на шлях. Ген калина гілками тужливими Колихає пташок, як діток. В море фарб, понастояне травами, Липня сивий вступив чобіток. Човен місяця казка розхитує, Відчіпляє від верховіть. Книгу літа все ніч перечитує, Все листочками шелестить. (А. Малишко) Уривок 4 Несе Полісся в кошиках гриби. За болотами причаїлись Охи. І спорить тиша голосом гарби із реактивним гуркотом епохи. Село сосновий виверне кожух. І йде на зустріч, як весільна теща. Осінніх вогнищ кинутий цибух мале дитя в долоньки переплеще. Правічну думу думають ліси, вгрузають в мох столітні дідугани. Переметнеться заєць навскоси — горить асфальт у нього під ногами. Лункі октави дальніх голосів запише обрій у вечірній простір. І молодик над смужкою лісів поставить позолочений апостроф. (Л. Костенко)
1. Втома крадеться тихо, але він втомі взяти себе не дає (В. Бичко). 2. Наш факультет переміг у спортивних змаганнях. 3. Сліпа нездоланна любов заарканила дівчину, як сарну (В. Бабляк). 4. Ґринджолами мовчазно кожух проїхав (М. Драй-Хмара). 5. Спить сила, думка у тобі дріма (П. Дорошенко). 6. Внизу дрімала вода в Росі й тихо лисніла проти червоного неба (І. Нечуй-Левицький). 7. Учили музиdки із весілля. Цимбали, бубон і скрипаль (Л. Костенко). 8. Завжди усмішка лагідна цвіла їй на вустах (В. Сосюра). 9. Ти ж знаєш, яка в душі моїй буря, Маріє (В. Сосюра). V. Підсумок уроку VI. Домашнє завдання Скласти пейзажний опис, уживаючи слова в переносному значенні.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |