Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про слово, словосполучення, речення з метою вироблення практичних умінь і навичок їх доцільного використання у власному мовленні; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, творчі здібності; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу прагнення до дієвості, активності, творчості у житті, бажання самому творити свою долю. Обладнання: схема, діаграма, опорна таблиця, роздавальний матеріал, картки із системою орієнтирів, плакат із зображенням гори. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Настановчо-мотиваційний етап Психологічна настанова у формі психотренінгу. Вправа «Верхівка надій» Учні на паперових аркушах пишуть про свої сподівання від уроку, зачитують написане і прикріплюють аркуші на плакаті із зображенням гори. ІІ. Ознайомлення із темою, метою і завданнями уроку Тему уроку допоможе сформулювати такий запис: Життя сенс життя Життя — це вічний пошук Діаграма Ейлера-Венна Визначте мовну одиницю. Відповідь обґрунтуйте. Життя. (Слово і речення) Сенс життя. (Словосполучення і речення) Прочитайте статтю чеського соціолога Іржі Томана. З тексту виберіть мовні одиниці (слово, словосполучення, речення — за групами), схарактеризуйте їх стилістичні особливості. Що таке слово? Що таке словосполучення? З чого воно складається? Які сполучення слів не вважаються словосполученнями? Які синтаксичні зв’язки існують між словами у словосполученні? Поясніть особливості кожного. Які є види словосполучень за будовою і за головним словом? Дайте визначення реченню. Які є види речень за будовою і метою висловлювання? Прослухайте притчу. Дайте їй назву, визначаючи тему й мету висловлювання, тип та стиль тексту. Виділіть у реченнях останнього абзацу словосполучення, визначте їхню будову і вид. Складіть схеми словосполучень. Що таке життя у вашому розумінні? Сформулюйте свою думку за допомогою: 1-ша група — слів; 2-га група — словосполучень; 3-тя група — речень. Що треба людині для повного щастя? Прослухайте вірш і дайте відповідь на запитання. Допишіть рядки вірша. Зробіть стилістичний аналіз використаних у тексті синтаксичних одиниць. Свобода і мир та ранкова… (роса), А ще небеса мирні, райдужні, … (сині) І неповторна безмежна… (краса). А ще треба радість і сонце… (в зеніті), Здоров’я і сили, багато… (тепла) Ще тато і мама найкращі… (у світі) І пісня чарівна, щоб завжди… (була). Хай сонячний зайчик стрибає… (по хаті), Хай казку дарує і щире… (тепло), Щоб всі ми були і здорові й (багаті) І щастя веселе у хаті… (жило). Щоб сонце ласкаве усіх… (зігрівало), А сонячний промінь світився… (в душі). Бо ж, справді, нам треба для щастя… (чимало): … (Довкілля прекрасне і поклик душі). Підготувати лінгвістичне повідомлення з теми уроку, ілюструючи його власними прикладами. Доберіть афоризми про життя, схарактеризувати синтаксичні конструкції. Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |