Словосполучення. Головне та залежне слова у словосполученні
Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 51-52)
*Вправа 77 усно
*Бесіда.
• Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово чи словосполучення?
• Чи рівноправні у словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?
ІV. Виконання вправ на закріплення
*Вправа 78 ? , 79 письмово
* Робота з підручником ст. 54, вправа 81 письмово, 82 усно
ІV. Підбиття підсумків уроку.
* Бесіда.
• Що вивчає синтаксис?
• Для чого вживаються словосполучення?
• З яких частин (слів) складається словосполучення?
• Як залежне слово пов’язується із головним?
• Як встановлюється між ними змістовий зв’язок?
• Як здійснюється граматичний зв’язок?
• Чому не становлять словосполучень слова, що з’єднуються сполучниками і в реченні виступають у ролі однорідних членів?
• Чому не становлять словосполучення підмет і присудок?
• Чому не є словосполученнями поєднання іменників або займенників із прийменниками?
V. Домашнє завдання. § 9, вправа 83
*Утворіть словосполучення, додаючи за питаннями до поданих головних слів залежні. З утвореними словосполученнями складіть і запишіть речення.
Дівчина (яка?), читати (що?), написати у (чому?), бажати (чого?), повідомити про (що?), співати (як?), квіти (які?), повернутися (коли?), вивчити (як?), навчатися (як?), розквітнути (коли?).
* Словосполучення записати в такій послідовності: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.
*З поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слово.
У вереснi жовкне й осипається листя дерев. Тоненька берiзка тихо й задумливо завмерла на галявинi. Скоро вона попрощається з своїм золотим листячком. Мiцний i кремезний дуб роздивляється її спiвчутливо.