Письменники ХХ ст. про природу (Е. Сетон-Томпсон, Дж. Даррелл, К. Паустовський, В. Біанкі)

Мета: ознайомити учнів із найцікавішими творами світової літератури ХХ ст. про природу; розширити кругозір учнів, коло їх зацікавлень; розвивати інтерес до читання, уміння знаходити відповідну літературу, критично її оцінювати; виховувати любов до природи, бережливе до неї ставлення.

Обладнання: виставка художніх книжок про природу, ілюстрації до них, пейзажні картини, фото- і відеоматеріали.

Теорія літератури: анімалістична література, пейзаж.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

Зачитування листів до Гаррі Поттера, творів

«Якби у мене була чарівна паличка»

2. Коментар учителя

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Ми ознайомилися з літературою фентезі. Є ще один цікавий різновид тепер уже не фантастичної, а реалістичної літератури, яка називаєтьсяанімалістичною, тобто такою, що описує тварин, птахів, комах. Таку літературу також цікаво читати, як і книги про природу.

Уявіть собі, що ви одержали листа, у якому написано: «Люди і звірі, ми діти однієї матері-природи»,— а замість підпису зображено слід вовка. Про митця й ученого-натураліста Ернеста Сетон-Томпсона, який саме так вважав і підписувався, а також про інших письменників-любителів природи ми говоритимемо сьогодні на уроці.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Розповідь учителя (або повідомлення підготовленого учня)

— Народився Ернест Сетон-Томпсон в Англії 1860 року, але дитинство і юність його минули в Канаді, куди переїхала родина. Змалку хлопчик, незважаючи на несхвалення батька, мріяв стати натуралістом, спостерігав за поведінкою, звичками тварин і птахів, вів щоденник спостережень. Одного разу Ернест побачив у книжковій крамниці чудово виданий довідник «Птахи Канади», який коштував цілий долар. Батько ніколи б не дав для такої «дурниці» грошей. Необхідно було заробити їх самому! Цілий місяць хлопець рубав і складав дрова у дворі багатого фермера, але не заробив потрібної суми. Тоді він почав ловити комах для колекції однієї англійки. І ось бажана книга у нього в руках! «Я був на сьомому небі від щастя»,— згадував про той день через багато років Сетон-Томпсон.

Твори канадського письменника «Дикі тварини, як я їх знаю», «Біографія грізлі», «З життя гнаних», «Тварини-герої», «Біографія сріблястої лисиці», «Лобо», «Вінніпегський вовк» та багато інших можна з повним правом назвати енциклопедіями лісового життя. Перу Е. Сетон-Томсона належать і пригодницькі романи «Маленькі дикуни, або Повість про те, як два хлопчики жили в лісі як індіанці й чого вони навчилися» (1903) та «Ральф у лісах» (1911), з яких також можна дізнатися про життя лісових мешканців.

Письменник захоплюється «характерами» своїх героїв, помічаючи в них те, що, здавалось би, притаманне лише людям. Дикий кінь з оповідання «Мустангіноходець» воліє краще померти, ніж жити в неволі. Ризикуючи життям, рятує від зграї собак свою сріблясту подругу лис Доміно (повість «Доміно»). Захищаючи господаря, кидається на величезного ведмедя грізлі крихітний собачка («Дурний Біллі»). Безстрашно рятує своїх пташенят куріпка, відводячи від гнізда лисицю («Красношийка»). Гине з жалю й туги ватажок вовчої зграї Лобо, який утратив свою подругу-вовчицю Бланку («Лобо»).

2. Виразне читання уривка з оповідання Е. Сетон-Томпсона «Лобо»

3. Словникова робота, обмін враженнями про прочитане

4. Розповідь учителя (або повідомлення учня)

— Джеральд Даррелл — відомий у всьому світі письменник-натураліст. Він

англієць, народився в Індії 1925 року, де його батько, інженер, будував мости.

Рано залишився сиротою. Жив на грецькому острові Корфу в Середземному морі

й описав його в одному із найкращих своїх творів «Моя сім’я та інші звірі».

Після закінчення коледжу Даррелла прийняли до приміського Лондонського зоопарку наглядачем-практикантом. Потім він увійшов до складу експедиції, яка вирушала до Західної Африки. Під впливом своїх вражень від пригод

Даррелл написав першу книгу «Переповнений ковчег».

Джеральд Даррелл поставив собі за мету створити фонд тварин, які зникають. Тому за його сприяння відкрився знаменитий Джерсійський зоопарк,

який урятував від зникнення багато видів тварин і птахів.

5. Виразне читання уривків з 14-го розділу повісті Даррелла «Моя сім’я та

інші звірі» — «Балакучі квіти»

6. Словникова робота, обмін враженнями про прочитане

7. Слово вчителя

— Захоплюючих книг про природу дуже багато. Згадаймо хоча б твори російських письменників — В. Біанкі, К. Паустовського, М. Пришвіна, з якими

вам радили ознайомитися влітку.

Той, хто їх прочитав, напевне, зрозумів, що людина і природа складають єдине ціле, тому берегти природу — наш святий обов’язок. Ще у Старому Заповіті

сказано: «Ви вищі за риб, птахів, тварини, рослини. Маєте піклуватися про них».

Людина, що вважає себе найвищою та найрозумнішою істотою на землі, без спілкування з природою — рослинами, тваринами, лісами, полями, горами, ріками —

ніколи не зможе стати по-справжньому духовно розвиненою особистістю.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Знайдіть спільне

(1. Любов до природи. 2. Єдність людини і природи.)

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до уроку розвитку зв’язного мовлення — опису улюбленої

тварини чи рослини.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

 «Природа для мене…»;

 «"Брати наші менші” — …»;

 «Я зацікавився…».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: