Образ Лиса, риси його характеру

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі; розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади ; виховувати почуття відповідальності, порядності, чесності, людяності. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: підручник, портрет письменника. 
Хід уроку 
І. Організаційний момент. З’ясування емоційного настрою учнів. 
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів 
*Яка казка називається літературною? 
*Назвіть літературні казки. 
*Для чого служить інтонація читання? 
*Що називається мовою автора? 
*Що називається мовою персонажів? 
*За допомогою чого досягається виразність читання? 
Гра «Вгадай персонажа» 
За наведеними рядками з казки І. Франка «Фарбований Лис» визначити, кого з героїв вони стосуються або характеризують. 
• «Фарбував будинки, паркани та садові лави. Завтра він мав фарбувати якийсь великий паркан і відразу роз-вів собі півдіжі фарби та й поставив її в кутку на подвір'ї, щоб мати на завтра готову». (Маляр) 
• «Серце в бідолахи билося сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!» (Лис Микита) 
• «Ще вчора він був добрим знайомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра... аж завив з переляку, а отямившись, почав утікати — ледве хлипає» (Вовк) 
• «Вистригла йому три жменьки волосся між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся». (Мавпа Фрузя) 
• «В народних вбраннях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг втриматися». (Молоді лисички) 
• «Ревли басом, аж дуби тряслися». (Ведмеді) 
• «Витягали соло, аж вуха в'янули». (Вовки) 
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання. 
ІV. Основний зміст уроку. 
Характеристика образу Лиса Микити. 
*Скласти асоціативний кущ щодо характеристики образу. 

ЛИС 

ХИТРИЙ БРЕХЛИВИЙ ХВАСТЛИВИЙ БОЯЗЛИВИЙ ПИХАТИЙ 
* Робота над образом героя. Бесіда за питаннями: 
• Яким зображений Лис Микита на початку твору? 
• Зазначте рису, притаманну героєві? 
• У чому виявлялася хитрість Лиса? 
• Про що свідчить вправність полювання героя навіть у денний час? 
• Яким чином Микита вирішив скористатися тим, що звірі не впізнали його? 
• Чим герой довів мешканцям лісу, що він — створіння святе? 
• Які риси характеру виявилися в Лиса під час його царювання? 
• Як необережність героя зашкодила йому? 
• Чи співчуваєте ви Лису? За що він отримав страшну кару від лісових тварин? 
* Визначте, які риси характеру Лиса Микити є негативними, які — позитивними. (Робота в парах.) Відповідь надати за допомогою прийому «Доміно». 
*Рубрика «Мікрофон»: якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про... 
* Міні-дискусія. Обговорення питань: 
• Чому Микита не кинувся в розпач від своєї страшної зовнішності, а скористався нею для власного блага? 
• Чи легко жити таким Лисам серед людей зараз? Відповідь умотивуйте. 
• Про що свідчить мова казки? 
V. Закріплення вивченого. 
1. Літературними називаються казки: 
а) надруковані в книжках; б) створені письменниками; в) створені народом. 
2. «Фарбований Лис» належить до казок: 
а) фантастичних; б) побутових; в) про тварин. 
3. «Фарбований Лис» — це: 
а) легенда; б) переказ; в) казка. 
4. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події називається: 
а) легендою; б) казкою; в) переказом. 
5. Фарбований Лис назвався перед звірами: 
а) царем Остромислом; б) царем Левом; в) Лисом Микитою. 
6. Лис Микита видав себе перед звірами: 
а) затанцювавши; б) заспівавши по-лисячому; в) змивши синю фарбу. 
7. Куди сховався Лис від собак: 
а) у хату; в) у діжу з фарбою. б) у бур'яни; 
8. Слово кпити означає: 
а) нахвалятися; б) насміхатися; в) прораховуватися. 
9. Розмова між персонажами називається: 
а) монологом; в) п'єсою. б) діалогом; 
10. Лис Микита зробився: 
а) богатирем; б) слугою; в) царем. 
11. Із якого твору цей уривок: «Знов радість, знов оклики зачудування і подяки. От цар! От добродій! От пре-мудрий Соломон! Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у бога за дверима»? 
а) «Про правду і кривду»; б) «Фарбований Лис»; в) «Мудра дівчина». 
12. Дійовими особами можуть бути: 
а) тільки люди; б) тільки тварини і рослини; в) не лише люди, а й тварини, рослини, предмети. 
VІ. Підсумок уроку. 
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 
VІІІ. Домашнє завдання. Прочитати казку «Хуха – Моховинка»

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: