В. Симоненко. Казка "Подорож у країну Навпаки"

Мета : продовжити знайомити учнів із творчістю В. Симоненка; проаналізувати казку «Подорож у країну На-впаки», виявити її цілеспрямованість, значення у формуванні позитивних рис характеру школярів; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу, вміння самостійно характеризувати героїв твору, давати оцінку їхній поведінці та вчинкам; формувати естетичні смаки п'ятикласників; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Симоненка; пізнавальний інтерес до наслідків власної праці; відповідальність за доручену справу. 
Тип уроку: комбінований. 
Обладнання: портрет В. Симоненка, учнівські малюнки (карти-подорожі до країни Навпаки), текст твору; 
ХІД УРОКУ 
I. Організаційний момент 
Готовність учнів подорожувати у країну Навпаки. 
II. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями 
• Яка казка називається літературною? Наведіть приклади. 
• На які види поділяються народні казки за змістом? 
• Чим народна казка відрізняється від літературної? А що їх єднає? 
• Чому твори В. Симоненка полюбляють і цінують як дорослі, так і діти? 
• Чим вам запам'яталася казка В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»? 
III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності 
IV. Основний зміст уроку 
Казка кличе нас у мандри, велить бути у житті сміливим і мудрим долати перешкоди й біди і не забувати доб-ра світового бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність Валерій Шевчук 
1. Вступне слово вчителя 
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати сторінками казок В. Симоненка. Цього разу ми потрапимо у країну Навпаки. 
• Як розуміти особливість такої назви країни? 
В. Симоненко дуже любив дітей, і саме їм він присвятив багато творів. Першим слухачем казок письменника був його син Лесик. Ось чому одного із героїв казки «Подорож у країну Навпаки» теж звали Лесиком. Син Ва-силя Андрійовича виріс, але зараз безліч нових слухачів із задоволенням сприймають ці захоплюючі, цікаві твори. 
2. Аналіз твору В. Симоненка «Подорож у країну Навпаки» 
2.1. Виразне вибіркове читання казки. 
2.2. Тема: зображення країни-перевертня; Навпаки — заперечення бруду, розбійництва, невихованості, ле-дарства. 
2.3. Ідея: заклик до дітей бути слухняними й охайними; культурними і дисциплінованими; поважати і любити батьків. 
2.4. Жанр: фантастична казка-подорож у віршовій формі. 
2.5. Особливість казки: протиставлення життєвих реалій і фантастичних пригод. - 
2.6. Проблематика твору: 
• взаємостосунки батьків і дітей; 
• прекрасне (квіти) і потворне (Невмивака і його гвардія); 
• безкорисність і вихованість; 
• добро і зло. 
2.7. Побудова казки. 
Вступ: знайомство з хлопцями, які мають задоволення від того, що батьки контролюють їх і примушують виконувати необхідні обов'язки в сім'ї; четверо хлопців (Лесик, Толя й два Володі) потрапляють до країни Навпаки 
за допомогою бороданя. 
Основна частина: хлопці відчувають радість і задоволення від того, що потрапили до чарівної країни і в той же час терплять знущання і переслідування царя Невмиваки та його гвардії. 
Кінцівка: Лесик, Толя й два Володі після серйозних випробувань виявляють бажання потрапити додому. Чарі-вник допомагає хлопцям. 
2.8. Герої казки: Лесик, Толя й два Володі, Бородань; Великий Невмивака і його гвардія; квіти; Глід, Шипшина, Терен. 
2.9. Опрацювання змісту казки у формі фронтального опитування: 
• Які обов'язки мали хлопці в сім'ї? (Умиватися, розважати Тоню, поливати квіти) 
• Хто і яким чином вирішив проблеми хлопчаків? 
• Як охарактеризував чарівник місце, куди б хотіли потрапити четверо друзів? 
• Опишіть перші враження хлопців від того, що вони потрапили у надзвичайну країну Навпаки. 
• Чим ця країна відрізняється від інших? 
• Які риси характеру притаманні царю Невмиваці? Що єднає його з Плаксієм? 
• Чому хлопці не виявили бажання жити у царя Невмиваки, який їм запропонував умови цього життя? 
• Які страшні випробування пережили четверо друзів, перебуваючи у країні Навпаки? 
• Чому гвардійці Невмиваки не здогнали Лесика, Толю і двох Володь? 
• Поясніть, через що рослини вирішили допомогти хлопцям. 
• Яким чином і чому хлопці повернулися додому? 
• Чому, на ваш погляд, хлопці категорично відмовилися потрапити ще раз до країни Навпаки? 
• Скільки часу хлопці перебували у країні Навпаки? 
• Яка доля очікувала хлопців, якщо б Невмивака знову їх спіймав? 
• Про кого з рідних згадували Лесик, Толя і два Володі, коли їм погрожувала небезпека від переслідувань Не-вмиваки? 

V. Підсумок уроку. 
-Сподобався вам урок? 
-Чому ви навчилися на сьогоднішньому уроці? 
-Що ви зрозуміли, які висновки зробили для себе? 
-Чи хотіли б ви потрапити у таку дивну країну? 
VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 
VІІ. Домашнє завдання. Прочитати ст. 101-111

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: