Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом
Мета: пояснити основні ознаки речення, дати поняття про граматичну основу речення; формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи; виховувати повагу до майстрів художнього слова, усної народної творчості; розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІІ. Актуалізація знань
*Записані на дошці словосполучення розібрати, визначити головне та залежне
Золотисте листя, шумлять дерева, дощ i вiтер, стовбур дуба, березове гiлля, сосни i ялини, наблизитись до лiсу, вийти на галявину, роздивлятися захоплено, всмiхатися радiсно, сосновий бiр, прощатися з теплом, дерева i кущi, лiс замрiявся.
ІV. Вивчення нового матеріалу
* Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 59-61 ).
* Робота біля дошки
Записати речення, правильно їх інтонуючи. В кожному з речень визначити й підкреслити граматичну основу.
Діло майстра величає. Гончара глина годує. Залізо в огні сталиться. Праця чоловіка не марнує, а годує. Ти не бідуй, а працюй. Упертість і труд все перетруть.
Народна творчість.
*Робота з підручником ст. 62 опрацювати правило
*Ф. хв.
V. Виконання вправ на закріплення
* Робота з підручником.
Виконання вправи 91, 94 (письмово).
* Диктант із коментуванням. У кожному з речень визначити та підкреслити граматичну основу.
Наді мною в’ються хмари. Я в казку дивную свою усю фантазію віллю. Вітер носиться, літає, топче луки і поля, жовті трави пригинає, лист зриває із гілля. Думає поле глибокую думу, спокоєм душу свою напуває, колос зелений зерном наливає. В білих снігах потонули гори, степи і долини…
З тв. Олександра Олеся
VІ. Підбиття підсумку
*Що називається реченням ?
*Що називається підметом ?
*Що називається присудком ?
*Чим частіше виражається підмет ?
*Чим частіше виражається присудок ?
*Які речення називаються односкладними ?
*Які речення називаються двоскладними ?
*Чи все було зрозуміло на уроці ?