Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків; виховувати любов до рідного слова; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати мислення, мовлення, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, картки
Учні вмітимуть: правильно розставляти розділові знаки у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення.
Учні знатимуть: як правильно розрізняти складні речення від простих

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.
* Робота біля дошки. Записати речення, у кожному з них визначити та підкреслити граматичну основу. З’ясувати, зі скількох простих речень складається кожне складне речення. Пояснити вживання розділових знакiв. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива… (Т. Шевченко) Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П.Грабовський.) Проклювали жайворонки хмари дощові, а самі сховалися у густій траві. (В.Заєць.) І море міниться в огнях, хвилюється трава. Співа у небі дальній птах, душа моя співа. (В.Сосюра.) Дрімає сад, і гостро пахне м’ята. (В.Сосюра.) В калини про зозулю я питаю, але калина не відповіда. (Є.Гуцало.)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ( навчимося визначати складні речення, правильно розставляти розділові знаки, трансформувати речення).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 112-113).
*Ф. хв.

ІV. Виконання вправ на закріплення.

*Робота біля дошки. Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як пов’язані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?

Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л.Костенко.) Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М.Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А.М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В.Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка. (Є.Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М.Рильський.)

* Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.

І. 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.
ІІ. 1. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 2. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.

* Робота з підручником. Виконання вправи 199 (письмово).

* Пояснювальний диктант. Указати складні речення, підкреслити в них граматичні основи. Накреслити схеми складних речень , пояснити вживання розділових знаків.

Дніпро реве, тремтить підмита круча… (Б.Грінченко.) Грім креснув, і дощ полився. (Л.Боровиковський.) Грім гогоче, а блискавка хмару роздирає. (Т.Шевченко.) Сонце сяє, хвиля грає, тирса з вітром шелестить. (С.Черкасенко.)
Словник.
Тирса – трав’яниста степова рослина з вузьким листям і квітками, зібраними у пухнасту волоть; ковила волосиста.

V. Підбиття підсумків уроку.

*Бесіда.
• Які речення називаються складними?
• Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
• Як пов’язані між собою прості речення у складному?
• Як інтонуються складні речення?
• Якими сполучниками можуть з’єднуватися прості речення у складному?
• Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?

Рефлексія. Продовжити речення. На сьогоднішньому уроці я зрозумів…, навчився…, запам’ятав…

VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІІ. Домашнє завдання. § 17, вправа 201


* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати.
Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок.

* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати.

* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.

* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню.

* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць.

* З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.

Автор: Оксана


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: