Мета: поглибити поняття про звертання, формувати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки у реченнях зі звертаннями, вживати звертання у мовленні; виховувати повагу до усної народної творчості, майстрів художнього слова; розвивати мислення, мовлення, емоційну сферу учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця, картки.
Учні знатимуть: роль звертань у спілкуванні.
Учні вмітимуть: визначати звертання у реченнях, правильно інтонувати їх, розставляти розділові знаки.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Вправа 171 усно. Мотивація навчання( на сьогоднішньому уроці повторимо і удосконалимо знання про звертання, навчимося виділяти їх на письмі комами, з’ясуємо роль звертань у спілкуванні).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
*Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 98-99).
* Робота з підручником. Виконання вправи 171 (усно). Визначити відмінок іменників, якими виражені звертання.
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
*Робота біля дошки.
Записати речення, визначити звертання. Пояснити вживання розділових знаків. Вказати звертання поширені та непоширені. З’ясувати, якими частинами мови виражено звертання. Визначити відмінки іменників-звертань. З’ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.
Ти рости, моя берізонько, рости! (Г.Бойко.) Не сам, дощику, ходи, інших дощиків веди! (О.Орач.) Проростай, зерно, не барись! (А.Качан.) Хто це, сестриці, так співає у пшениці? (О.Пархоменко.) Зозулько рябенька! Закуй мені по звичаю! Доки в світі жити маю? (Народна творчість.) Лети, сизий голубоньку! (Л.Боровиковський.) Де ти, білочко, живеш? Що ти, білочко, гризеш? (П.Демченко.)
*Ф. хв.
* Вибірковий диктант. Виписати звертання. Якими частинами мови їх виражено? У формі якого відмінка вжито іменники?
Грай ти, Матвію, бо я не вмію! Терпи, козаче, отаманом будеш! Дай, Боже, так воювати, щоб шабель не виймати! Чекай, грибе, і тебе хтось здибле. На тобі, Гаврило, ще мені не мило! На тобі, небоже, що мені негоже! Антошку! Їж потрошку, лише не з’їж ложку! Хапай, Петре, поки тепле! Ти, метелику, не дуже б гордився, бо сам з гусені уродився. Прощай, розуме, я з горілкою зустрівся! Хоч нічого не виходить, а ти, Марку, грай!
Народна творчість.
* Робота з підручником. Виконання вправи 173 письмово
* Творча робота.
Складіть речення зі звертаннями до мами,
та, подружки, пташки, книги. Поясніть постановку розділових знаків.
* Робота біля дошки і в зошитах. Речення записати на дошці
1. Перебудуйте речення таким чином, щоб виділені слова виступали в ролі звертань.
Я сонцю шлю привіт. Скільки пісень складено про калину. Соловейко співав у тихому гаю. Скільки краси в моєму рідному місті.
2. Складіть з поданими словами по два речення так, щоб у першому слово виступало підметом, а в другому — звертанням.
Україна, козак, рідна земля.
V. Підбиття підсумків уроку.
- Що називається звертанням ?
- Чим воно виражається ?
- Які є види звертань за будовою ?
- За допомогою чого звертання виділяються в усному мовлення ?
- Як звертання виділяються на письмі ?
- Яку роль звертання відіграють у мовленні ?
Рефлексія
На сьогоднішньому уроці я навчився..., зрозумів…
Мені було складно…, легко…