Ринкове саморегулювання. Конкуренція

Мета: з’ясувати сутність ринкової економіки; розглянути переваги та недоліки ринку; поясни­ти термін «конкуренція»; навчити розрізняти види конкуренції.

Обладнання: підручник, кольорові картки, крейда.

Основні поняття: ринкова економічна система, конкуренція, монополія, олігополія, монопо­лістична конкуренція, прибуток.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Облік відвідування

2. Перевірка домашнього завдання

3. Повідомлення теми й мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

• Які основні питання має розв’язувати економіка?

• Хто вирішує, що саме виробляти?

• Хто вирішує, як виробляти?

• Хто вирішує, для кого виробляти?

• Якою є головна економічне проблема будь-якої країни?

Запис на дошці:

«Конкуренція — життя торгівлі та смерть торговців.»

Е. Хаббард

«Там, де немає конкуренції, немає і предмета для економічного аналізу.»

Дж. С. Мілль

З’ясувати, що називається конкуренцією, до чого вона приводить, яку роль відіграє в ринковій економіці.

ІІІ. Формування нових знань

Щоб краще зрозуміти, як сформувалася сучасна економіка, потрібно про­аналізувати історію розвитку економічних систем цивілізації.

Залежно від способу розв’язання головних економічних проблем і форм власності на економічні ресурси можна виокремити головні типи економічних систем.

У результаті аналізу недоліків кожної економічної системи можна сформу­лювати рецепт економічного благополуччя: слід уникати виникнення команд­ної системи й допускати втручання держави в економічне життя країни лише для розв’язання тих економічних питань, які ринки розв’язати не можуть або розв’язують невдало.

Конкуренція — невід’ємна ознака ринкової економіки, що відіграє важли­ву роль у механізмі ринкового регулювання. Економічною причиною виник­нення конкуренції є обмеженість ресурсів, що створює суперництво за право їх використання для підвищення власного добробуту.

Конкуренція (від лат. concurrere) являє собою суперництво між учасника­ми ринкових відносин за кращі умови й результати виробництва, продажу й ку­півлі товарів і послуг.

Слід акцентувати увагу учнів на питаннях:

1) результати конкуренції для виробника і для споживача;

2) методи конкурентної боротьби: цінова та нецінова конкуренція;

3) типи ринкових структур:

• досконала конкуренція;

• монополістична конкуренція;

• олігополія;

• чиста (абсолютна) монополія;

4) характеристика досконалого конкурентного ринку.

IV. Закріплення знань учнів

Бліцопитування (Так/ Ні)

1. Недосконалий конкурент не може впливати на ринкові ціни. (Ні)

2. Різноманітність виробництва не є умовою досконалої конкуренції. (Так)

3. За умов монополістичної конкуренції на ринку діє обмежена кількість фірм. (Ні)

4. Досконала конкуренція панує на переважній частині ринків. (Ні)

5. Ринок, на якому діє лише один продавець, — монополія. (Так)

6. На ринку абсолютної монополії поняття «фірма» і «галузь» збігаються. (Так)

V. Домашнє завдання

1. Наведіть приклади монополій, олігополій, досконалої конкуренції. Пояс­ніть, які переваги одержують споживачі та виробники за різних типів кон­куренції.

2. Підготуйте повідомлення про історію виникнення грошей (до уроку 11).


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: