Мета: з’ясувати обставини виникнення Г алицько-Волинського князівства у 1199 р., його зв’язок із традиціями К иївської Р усі, проаналізувати діяльність галицько-волинського князя Д анила; розвивати вміння на основі тексту стисло розповідати про історичну постать, робити висновки, складати розповідь, працювати з історичною картою; виховувати зацікавленість історією. Тип уроку: комбінований. Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії України. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»; портрет Данила Галицького, роздавальний матеріал. Поняття: «боярин». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація знань учнів 1. Що відбулось 1240 року? 2. Дайте визначення понять: «монголо-татари», «Золота Орда», «орда». 3. Розкажіть про оборону Києва. 4. Чи захопили монголо-татари Галицьке і Волинське князівства? ІІІ . Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми та мети уроку ІV. Вивчення нового матеріалу Формування просторових умінь Використовуючи карту атласа, покажіть: 1. Територію Волинської землі, її столицю. 2. Територію Галицької землі, її столицю. 3. Кордони Галицько-Волинської держави. Складання текстової таблиці У ч и т е л ь (свою розповідь він супроводжує складанням текстової таблиці). Київ, залишаючись найбільшим містом руських земель, наприкінці ХІІ ст. почав втрачати значення загальнодержавної столиці. Володарі окремих князівств прагнули, щоб їхні столиці не поступалися Києву. Волинський князь Роман Мстиславович 1199 р. заволодів Галичем й об’єднав волинську землю з центром у Володимирі та Галицьку землю з центром у м. Галичі в єдину Галицько-Волинську державу». Коли на дошці складена така текстова таблиця, учні записують її в зошити та по черзі складають усну розповідь за вчителем.
У ч и т е л ь. Після смерті Романа Мстиславовича на Галицько-Волинській землі настав тривалий період заколотів бояр. Колотнечу спромігся припинити син князя Романа — Данило. Саме за його князювання Галицько-Волинська держава досягнула найбільшого розквіту. Складаємо історичний портрет Прочитати текст підручника про діяльність Данила Галицького й скласти текстову таблицю «Князь Данило Галицький (1205–1264)». • Подолав опір бояр (знатних людей); • заснував нові міста Холм і Галич; • удосконалив військове обладнання; • боронив рідну землю від загарбників. Працюємо з історичним текстом Прочитати текст про коронацію Данила Галицького й виконати завдання до нього. «У 1253 р. Папа Римський Іннокентій ІV через свого посла передав Данилові корону. Український князь прийняв подарунок папи і вирішив коронуватися. Ця подія сталася у місті Дорогочині . Коронація Данила Галицького засвідчила те, що папа й правителі країн Європи визнали Галицько-Волинське князівство як державу і надали її государеві символи влади — вінець і скіпетр. З того часу Данила Галицького почали величати українським королем». 1. У якому місті і коли відбулась коронація? 2. Скільки років було на той час Данилі Галицькому? 3. Яке значення мала ця коронація для Галицько-Волинського князівства? 4. Данило Галицький помер у 63 роки. Коли це сталося, якщо народився він у 1201 р.? V. Узагальнення та підбиття підсумків Один з учнів склав план розповіді про Данила Галицького, але в його плані зустрічаються помилки. Виправте їх. План розповіді 1. Новий володар князівства. 2. Об’єднання Данилом Романовичем галицьких і волинських земель в одну державу. 3. Відвідини князем Золотої Орди й зустріч із половецьким князем Батиєм. 4. Князь Данило зміцнює свою державу і будує нові міста: Холм, Галич, Львів. 5. Галицько-Волинське князівство стає королівством. VІ. Домашнє завдання 1. Читати й переповідати текст підручника (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 9; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 10, С. 61–64). 2. Розповісти про Данила Галицького.
| ||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |