Мета: сформувати уявлення про Галицько-Волинську державу як спадкоємицю традицій Київської Русі, показати роль Данили Галицького в процесі державотворення, висвітлити засади його внутрішньої і зовнішньої політики; розвивати вміння складати хронологічні таблиці, аналізувати історичні факти й події, оцінювати їх значення; визначати роль особистості в історичному процесі; виховувати повагу до історичного минулого, національну свідомість на основі особистого сприймання історії. Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. Основні персоналії: Данило Романович, Василько Романович, Батий, Інокентій ІV. Епіграф уроку: Цей же Данило був другим після Соломона. З Іпатіївського літопису Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Робота над епіграфом до уроку. Визначення теми. II. Мотивація навчальної діяльності учнів Учитель. Згадайте, що вам відомо з курсу Всесвітньої історії про царя Соломона. Наскільки доречним є порівняння Данила Галицького з царем Соломоном, ми спробуємо відповісти в кінці уроку, даючи відповідь на проблемне завдання. Проблемне завдання Якими є роль і місце Данила Галицького в історії України? Використовуючи метод «Мозкового штурму», визначаємо основні віхи життя Д. Галицького, які стануть складовими проблемного завдання для подальшого опрацювання і складання плану уроку. План уроку 1. Боротьба за Галицьку землю після загибелі Романа Мстиславича. 2. Правління Данила Галицького. а) Внутрішня політика. б) Боротьба з монголо-татарами. в) Зовнішня політика. Учитель. Отже, ви самі склали план уроку, за яким ми будемо сьогодні працювати. Методом «Незакінчених речень» давайте визначимо основні завдання нашого уроку: - Від цього уроку я очікую… - Сьогоднішній урок навчить мене… ІІІ. Основна частина уроку Учитель. Сьогодні на уроці нам потрібно відшукати відповідь на надзвичайно важливе питання: яке ж місце посідає ця людина в історії нашої держави? Перш ніж ми ближче розпочнемо знайомство з головним героєм уроку, пропоную намалювати в зошиті стрічку часу, де ви будете позначати головні дати життя і діяльності Данила Галицького. Учні працюють над цим завданням протягом всього уроку. Стрічка часу 1201 р. - народження. 1205 р. - загибель батька Романа Мстиславича. 1223 р. - битва на річці Калка. 1238 р. - розгром хрестоносців під Дорогочином, утвердження його влади в Галичині. 1245 р. - перемога під Ярославлем, остаточне утвердження при владі, відвідування Золотої Орди. 1253 р. - коронація в Дорогочині. 1264 р. - смерть першого українського короля. Учитель. Князь Роман Мстиславич загинув, залишивши по собі тільки-но створену державу, яку необхідно було зміцнювати, розвивати, піднімати на вищий щабель розвитку. Але ні його малолітні сини, ні дружина Ганна не змогли протистояти галицьким боярам. Почалась міжусобна боротьба. Словникова робота Пригадайте, що таке міжусобна боротьба. Де ми вже зустрічалися з цим терміном, вивчаючи історію? Робота з підручником 1) Чому на галицький престол було запрошено князя Новгородської землі? 2) Завдяки яким подіям Данилові вдалося посісти галицький престол? Коли це відбулося? ІV. Інтерактивна частина Клас об’єднується в 3 групи, кожна з яких досліджуватиме один епізод із життя та діяльності князя Данила. Завдання виконується учнями поетапно. 1. «Пошук інформації» Учитель роздає учням картки з необхідною інформацією про діяльність князя. Приклад. Свідчення літописців: «Коли зіткнулись війська між собою, то Данило виїхав наперед... Ударили... в полки татарські, а Данило поранений був у груди. Але через молодість і відвагу він не чув ран, що були на тілі його... був він сильний, - і Данило кріпко бився, побиваючи татар... Літературні джерела: «... Невеселий вертався князь Данило в рідну землю. Прикро йому було, що він, син славного князя Романа, нащадок великого Мономаха, мусив признати над собою зверхність татарського хана, поганина...» (А. Лотоцький «Княжа слава») Наукові джерела: «Романовим синам Данилу було всього чотири, а Василькові - два роки, й галицькі бояри прогнали їх разом із їхньою матір’ю, княгинею Анною...» (О. Субтельний. «Україна. Історія»). 2. «Спільний проект» На основі відібраних матеріалів, хронологічної таблиці та підручника школярі здійснюють «науково-історичне» узагальнення щодо свого епізоду. По завершенні роботи групи усно звітуються і на дошці або ватмані записують висновки, що є частиною підсумкового тексту. Бесіда за запитаннями 1. Як ви вважаєте, якими словами можна схарактеризувати дитячі роки Данила? 2. Які риси характеру виявив Данило під час битви на річці Калка? 3. Чому спочатку Данило Романович утвердився на Волині, а не в Галичині? 4. Змоделювати ситуацію. Рольова гра «Данило Романович відвідує Золоту Орду». 5. Чи випадково те, що коронація відбулась в Дорогочині? Рольова гра Дійові особи: Батий, Данило Галицький. Батий. Ти прийшов, князь Данило. Князь. Прийшов, великий хане. Про Галич поговорити прийшов. Батий. Ти, князь Данило, приїхав просити у мене ярлик? Князь. Про ярлики не знав, бо на землі батька свого сиджу. А якщо ярлик твій на цю землю потрібний, з радістю візьму... Батий. Гаразд, я його тобі дам, але спершу маєш випити чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумис. Князь. Ну що ж, хане, досі я такого не пив. А нині, як ти велиш, буду пити. Проведення дискусії на тему: «Отримання князем Данилом ярлика - це вияв національної зради чи далекоглядність державного діяча?». Евристична бесіда за запитаннями 1. Чи міг Данило самостійно здолати ворога? 2. Галицько-Волинська держава була більш розвинена, ніж Золота Орда. Чому Данило відмовився від збройного опору ворогові? 3. Чи були у Данила союзники? 4. Як ви оцінюєте факт визнання Данилом залежності від Золотої Орди? V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку Завершення роботи над проблемним завданням, перевірка «лінії часу» (на дошці). Використавши «Пам’ятку для характеристики історичного діяча», скласти історичний портрет. Метод «Мікрофон» Висновки. У 1264 р. добігло кінця життя Данила Галицького. Але його історичний шлях продовжується й донині, знаходячи свій прояв у живому зацікавленні, яке викликає це ім’я при спробі оцінити його роль в історії. VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Випереджальне завдання: підготувати міні-характеристику наступників Данила Галицького - Лева І, Мстислава Жварно, Володимира, Юрія ІІ Волеслава.
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 1 | ||
| ||