Мета: донести до свідомості учнів, що література й фольклор — скарбниця духовних багатств людства; показати роль книги в житті людини; розвивати інтерес до пізнання світу через читання художньої літератури; виховувати позитивні якості характеру на основі загальнолюдських цінностей. Обладнання: книжкова виставка творів світової літератури для дітей, карта світу, бібліотечні формуляри учнів. Теорія літератури: література, фольклор, художня література, національна література, всесвітня література, оригінал, переклад. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів Слово вчителя — Погляньте на карту світу. Скільки різних країн, яка різноманітна місцевість! Тут рівнини й гори, суша і ріки та моря, ліси й пустелі, крижані простори й спекотні, непрохідні джунглі. До речі, і народи, які населяють ці краї, за зовнішністю, мовою, побутом, звичаями та традиціями також різняться. А що об’єднує ці народи? (Матінка-Земля, праця, любов, добро і навіть зло, що інколи чиниться; прагнення до краси й творчості) II. Організаційний етап 1. Оформлення «Літературознавчого словничка» на перших двох сторінках зошита 2. Ознайомлення з підручником, його структурою, передмовою-зверненням III. Оголошення теми, мети, завдань уроку IV. Актуалізація опорних знань Слово вчителя — Сподіваюсь, що книга — ваш давній друг. З’ясуймо це, зазирнувши у ваші бібліотечні формуляри. Аналіз читацьких інтересів учнів, визначення найактивнішого читача в класі. Отже, на нашому уроці йтиметься про літературу. А що називають літературою? З’ясуймо це, створивши колективно «асоціативний портрет» слова «література». V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Робота з літературознавчими термінами — В одній із найдавніших і найшанованіших у світі книг — Біблії — сказано: «Спочатку було Слово…» Словом можна підтримати людину, додати їй сил, поліпшити настрій, навіть вилікувати. Але словом можна й образити людину, засмутити, навіть убити. А художня література — це мистецтво слова. Запис до літературознавчого словничка термінів «художня література», «національна», «всесвітня». Всесвітня література створена мовами різних народів. Тому не кожен може з нею ознайомитися мовою оригіналу. Є люди, які володіють кількома мовами; їх називають поліглотами. Таким, наприклад, був український учений, письменник Агатангел Кримський: він знав 60 мов. Щоб переклад зберіг усю красу й художні якості першоджерела, необхідно знати добре не лише мову, а й звичаї, традиції, характер народу, з мови якого він робиться. Адже існують деякі вислови, поняття, які дослівно перекласти не можна. Тому перекладач є ніби співавтором перекладеного ним художнього твору. Особливо це стосується віршів. Отже, є автор і перекладач, оригінальний твір і переклад.Запис до літературознавчого словничка визначення термінів «оригінал», «переклад». 2. Слово вчителя — У сиву давнину, коли люди ще не знали письма, існувала усна народна творчість — казки, легенди, загадки, прислів’я, приказки, пісні тощо. Так люди намагалися описати навколишню красу, прагнули передати дітям свої мрії та сподівання, моральні закони та правила співжиття, урешті-решт, вироблену віками життєву мудрість. Усну народну творчість називають ще англійським словом фольклор. — Усього три століття тому люди здогадалися записувати народні казки, легенди, пісні та інші види фольклору й вивчати їх. Виявилося, що це — невичерпне джерело народної мудрості, справжня скарбниця образів, думок, художніх прийомів не лише для письменників, а й для всіх читачів. VI. Закріплення вивченого матеріалу 1. Робота з підручником Знайдіть у підручнику відповіді на запитання: Як називаються люди, які збирають та вивчають фольклор? Хто із знаменитих казкарів був активним збирачем фольклору? Про що кажуть: «Душа нації, скарбниця її мудрості й досвіду, першоджерело національної літератури»? 2. Вікторина для любителів художньої літератури, мультфільмів та фільмів 1) Який твір давньої літератури називають «Книгою книг» і вважають священною? (Біблію) 2) Який герой мав на спині власний пропелер, жив на даху й дуже любив ласощі? (Карлсон) 3) Які хоробрі лицарі рятували честь французької королеви? (Три мушкетери) 4) Хто найбільший фантазер і вигадник у світі? (Барон Мюнхгаузен) 5) Як звали хлопчика, якого виховали звірі та який став ватажком зграї? (Мауглі) 6) Хто зумів 28 років прожити на безлюдному острові? (Робінзон Крузо) 7) Героїня якої казки мала яскраву шапочку? («Червона Шапочка») 8) Хто з казкових героїв мав довгий дерев’яний ніс і потрапляв у численні пригоди разом зі своїми друзями з лялькового театру? (Буратіно) 9) Який персонаж одним людям здавався велетнем, а іншим — дрібною комашкою? (Гуллівер) 10) Яка героїня розповідала казки протягом тисячі ночей і цим урятувала собі та іншим людям життя? (Шахразада) 11) Яку дівчинку викрала спочатку Жаба, потім — Жук, потім надала їй притулок Миша, а врятувала Ластівка? (Дюймовочку) 12) Як звали знаменитого слідчого, який розплутував найскладніші історії та знаходив злочинців, часто навіть не виходячи зі свого кабінету? (Шерлок Холмс) VII. Домашнє завдання Опрацювати статтю в підручнику, відповісти на запитання після неї, вивчити визначення з літературознавчого словничка. Принести улюблені книги зарубіжної літератури, зошити для читацьких щоденників або читацькі щоденники, якщо ведуться. VIII. Підбиття підсумків уроку
| |
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |