Мета: охарактеризувати адміністративно-територіальний устрій та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії наприкінці ХVIII — на початку ХІХ ст., а також з’ясувати соціальне та національне становище українського населення, визначити суть політики, що провадив австрійський уряд щодо українців; розвивати в учнів уміння самостійно опрацьовувати історичні документи, схеми, таблиці, аналізувати матеріал, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів патріотичні почуття. Основні поняття: інтеграція, адміністративно-територіальний устрій, реформа. Обладнання: карта «Українські землі в складі Австро-Угорської імперії», карта «Українські землі у складі Російської імперії в ХІХ ст.», роздавальний матеріал. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • визначати хронологічну послідовність подій даного періоду; • показувати на карті українські землі в межах Австрійської імперії; • порівнювати політико-адміністративний устрій українських земель у складі Російської та Австрійської імперій; • описувати становище українського населення та ознаки повсякденного життя українців у складі Австрійської імперії; • порівнювати становище українського населення та ознаки повсякденного життя українців в обох імперіях; • аналізувати та узагальнювати історичні факти; • здійснювати критичний аналіз джерел та давати власну оцінку інтерпретації подій в історичних документах. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація опорних знань учнів Бесіда за запитаннями 1. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.? Покажіть їх на карті. 2. Коли і як потрапили західноукраїнські землі до складу Австрійськоїімперії? 3. Пригадайте, яким було становище галицьких земель у складі Речі Посполитої в другій половині XVIII ст. ІІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Австрія являла собою не країну, а імперське утворення. У XIX ст. вона складалася із суміші 11 великих народів і ряду менших етнічних груп, що населяли більшу частину Східної Європи й 1800 р. становили близько однієї сьомої населення всього континенту. (Учитель показує територію Австрійської імперії, прапорцями різного кольору позначає території інших держав, які входили до її складу, в тому числі й західноукраїнські землі. Це допоможе учням краще зрозуміти термін «клаптикова імперія».)Поширюючи свій суверенітет на приєднані землі, династія Габсбургів, як правило, не змінювала, традиційних форм влади в тих королівствах, герцогствах, провінціях і містах, які вона захоплювала. ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу У ч и т е л ь. Переважна більшість українців в Австрійській імперії проживала в Галичині— південно-східній частині колишньої Речі Посполитої, захопленої Габсбургами після першого поділу Польщі 1772 р. Двома роками пізніше до Галичини була приєднана Буковина — невеликий український край, що його відібрала Австрія в ослабленої Османської імперії. Нарешті, у 1795 р., після третього й останнього поділу Польщі, до імперії були також включеніземлі, заселені поляками (включаючи Краків). Якщо Східну Галичину заселяли переважно українці, то Західна Галичина здебільшого була населена поляками. Поєднання в одній адміністративній провінції цих двох народів стане в майбутньому причиною напружених відносин між ними. Під посереднім контролем Габсбургів перебував ще один заселений українцями регіон. Розташоване на західних схилах Карпатських гір Закарпаття з часів середньовіччя входило до складу Угорського королівства. Робота в групах Клас ділиться на 4 групи, які працюють над питаннями і виконують завдання до них. 1-а група. Опрацювати за допомогою схеми питання «Адміністративно-територіальний та регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії» й виконати завдання. Завдання 1. Проаналізуйте дану схему та охарактеризуйте адміністративно-територіальний і регіональний поділ українських земель у складі Австрійської імперії. 2. Знайдіть і покажіть ці території на карті. 3. Порівняйте, використовуючи карту, адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель у складі Австрії з адміністративно-територіальним устроєм українських земель у складі Росії. 2-а група. За допомогою таблиці опрацювати питання «Чисельність населення та його етнічний склад» і виконати завдання.
Завдання 1. Проаналізуйте дані таблиці та охарактеризуйте чисельність та етнічний склад населення на українських землях у складі Австрійської імперії. 2. До якого стану входила переважна більшість українців? Чому? 3-я група. Використовуючи текст підручника та уривок з книги О. Субтельного (Україна: історія. — К.: Либідь,1993. — С. 339–341),опрацювати питання «Становище українського населення».
Завдання 1. Як ви думаєте, яку політику проводив австрійський уряд щодоукраїнських земель? Чому? 2. Що було спільного в політиці Російської та Австрійської імперій щодо українців? 4-а група. Прочитавши текст підручника та ознайомившись зі змістом таблиці «Реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ», виконати завдання.
Завдання 1. Як ви вважає те, яку роль відіграли реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ для розвитку економічного, суспільного, релігійного і культурного життя Галичини та Буковини? 2. Чи змінилося становище українського населення після проведення реформ? Як саме? V. Узагальнення та систематизація знань Робота з джерелами інформації Учні мають ознайомитися з документами й виконати завдання. Із праці М. Грушевського «Ілюстрована історія України» «Важливо було, передусім, що розвіялося те почуття безвиході, яке огорнуло було українську людність в часи упадку в ХVІІІ ст. Заходи австрійського уряду розбудили надію на кращу будучину й енергію змагання, боротьби за кращу долю». (Грушевський М. С. Ілюстрована історія України. — К.: Наукова думка, 1992. — С. 444) Завдання 1. Чи згодні ви з думкою Грушевського? Чому? 2. Як ви думаєте, чому у Грушевського були підстави стверджувати, що реформи «розбудили надію на кращу будучину»? Із праці О. Субтельного «Україна: історія» «За всіх своїх вражаючих масштабів реформи Йосифа ІІ насправді більше свідчили про те, чого він прагнув, ніж про те, чого він фактично досягнув. У Галичині, як і в інших частинах імперії, багато реформ наштовхнулися на нездоланні перешкоди. …За всієї своєї обмеженості й неповноти реформи Йосифа ІІ й Марії-Терезії все ж поліпшили умови життя західних українців — одного з найбільш пригноблених народів імперії, вплинувши не лише на їхнє матеріальне буття, а й на погляди та настрої». (Субтельний О. Україна: історія. — К.: Либідь, 1993. — С. 273–276) Завдання 1. Як ви думаєте, які перешкоди існували для проведення реформ? 2. Чому реформи Марії-Терезії та Йосипа ІІ Субтельний називаєобмеженими й неповними? 3. Чи однаково два історики визначають значення реформ для українців? Спробуйте порівняти ці документи. VІ. Домашнє завдання Опрацювати відповідний матеріал підручника.
| |||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |