Що таке злочин. Ознаки, види та склад злочинів

Мета: дати учням уявлення про поняття злочину, його ознаки, склад, види; формувати вміння характеризувати ознаки злочину, описувати елементи складу злочину, називати види злочинів, наводити приклади; аналізувати правові ситуації й пропонувати шляхи їх розв’язання; формувати непримиренне ставлення до порушення законодавства.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення:  урок з використанням мультимедійних технологій.

Обладнання: мультимедійне обладнання, електронна презентація.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Запитання

1.  Які відносини регулює адміністративне право?

2.  Що таке адміністративний проступок?

Постановка проблемного питання

•  Якими є наслідки адміністративних правопорушень для особи, оточуючих, суспільства?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Евристична бесіда

У ч и т е л ь.

У Кримінальному кодексі визначені ознаки і види злочинів та покарання, які можуть бути застосовані до осіб, що скоїли злочин.

Злочин — це передбачене Кримінальним Кодексом суспільно небезпечне винне діяння (або бездіяльність), що відрізняється від адміністративного проступку.

•  Використовуючи визначення злочину, вкажіть його ознаки.

У ч и т е л ь. Залежно від тяжкості злочини поділяються на:

•  злочини невеликої тяжкості, тобто ті, за які передбачене покарання у вигляді позбавлення волі не більше двох років або інше, більш м’яке покарання;

•  середньої тяжкості — такі, покарання за які передбачається у вигляді позбавлення волі не більше п’яти років;

•  тяжкі — такі злочини, покарання за які передбачається у вигляді до десяти років;

•  особливо тяжкі — злочини, за які передбачається покарання у вигляді понад десять років або довічного ув’язнення.

 Дидактична гра «Чи має місце злочин»

Клас розподіляється на групи (4–8). Кожна група отримує картку із ситуативною задачею й визначає, чи є дана ситуація прикладом злочину і чому. Потім кожна група оголошує свої ситуації, а решта учнів повинні визначити, чи має місце злочин, аргументуючи свою відповідь. Остаточну відповідь дає та група, чия ситуація обговорюється.

Ситуації

1.  Одного разу Петро Петрович посварився зі своїм сусідом по дачі. Вони так і не помирилися, а своїм рідним Петро Петрович часто казав: «Колись куплю рушницю і вб’ю сусіда-негідника». Але він не був агресивною людиною, і його погрози так і залишилися словами.

2.  16-річні підлітки намагались відчинити автомобіль сусіда, що стояв у дворі. Сусід побачив їх у вікно і викликав міліцію. Підлітки були затримані.

3.  Учень дев’ятого класу не підготувався до контрольної і, щоб зірвати урок, зателефонував до міліції й повідомив, що школа замінована.

4.  Сварка 16-річного Петра і 15-річного Василя закінчилася бійкою, під час якої Василь отримав серйозні тілесні ушкодження, після яких півроку пролежав у лікарні.

Метод «акваріум»

Учні працюють у групах, створених для виконання попереднього завдання.

Порядок роботи:

1)  Кожна група демонструє свою ситуацію;

2)  користуючись відповідними статтями Кримінального кодексу, по черзі перед усім класом обговорює свою ситуацію;

3)  метою обговорення має бути визначення виду злочину;

4)  інші групи в обговорення не включаються, немовби спостерігаючи за діями через скло акваріуму;

5)  група, ситуація, порушення в якій не мало складу злочину, виступає в ролі експертів, що наприкінці оцінюють роботу всіх груп.

Робота з правовим документом

У ч и т е л ь. Окрім ознак, наявність злочину визначається за його складом.

Кримінальний кодекс України

Ст. 18. Суб’єкт злочину.

Суб’єктом злочину  є фізична осудна особа, яка скоїла злочин у віці, з якого, згідно з цим кодексом, має наставати кримінальна відповідальність.

Відповідальність настає з 16, за окремі види — з 14 років.

 

Об’єктом злочину є порушені цінності (матеріальні та нематеріальні (життя та здоровя)), що охороняються Кримінальним кодексом.

Об’єктивна сторона — протиправні діяння або бездіяльність.

Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу, або через необережність.

Завдання для груп

1.  Виявіть склад злочинів в електронних фотопрезентаціях. Робота проводиться з використанням методу «Акваріум».

2.  Які наслідки матиме злочин, який ви аналізували, для:

а)  потерпілої особи;

б)  особи, що скоїла злочин;

в)  суспільства?

Група експертів робить загальний висновок, чому злочин є найбільш серйозним правопорушенням.

Учитель пропонує групам обрати злочин, який, на їх погляд, трапляється найчастіше, і розробити пам’ятку «Як уникнути злочину» (не більше 3–5 пунктів).

Приклади злочинів можуть бути запропоновані вчителем (квартирні пограбування, пограбування на вулиці та в громадському транспорті, побиття і т. ін.).

ІV. Підсумки уроку

Бесіда

1.  Що таке злочин?

2.  Чому злочин є одним з найнебезпечніших правопорушень?

V. Домашнє завдання

1.  Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2.  Повторити тему «Юридична відповідальність».

3.  Підібрати у ЗМІ інформацію про скоєні злочини. Проаналізувати отриманий матеріал.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: