Проблема прекрасного в поезії Максима Рильського періоду «третього цвітіння»

Мета уроку: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поета, через процес роботи над поезіями збагнути патріотизм М.Рильського, учити виразно читати поезію, з’ясовувати її ідейно-художню цінність; виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова, утверджувати в дитячих душах доброту, милосердя і цінність почуттів. 
Тип уроку: комбінований, урок духовності 
КМЗ уроку: таблиця творчості М.Рильського, мультимедійна дошка, презентація « Проблема 
прекрасного в поезії М.Рильського»( слайди), аудіо запис віршів поета « Яблука 
доспіли», «Троянди й виноград», « Мова», епіграфи, збірка творів поета, виставка 
творів М.Рильського, портрет 
Методи навчання: бесіда, розповідь, демонстрація слайдів, робота зі збіркою поета, презентація, 
завдання для самоконтролю гра « Найуважніший читач» 
Міжпредметні зв’язки: літературознавство, 

Епіграф. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне. 

Максим Тадейович Рильський 

Хід уроку 
І. Організаційний момент 
- Доброго дня, діти, гості! 
Запрошуємо Вас на гостини в поезію прекрасного відомого поета М.Т. Рильського 
ІІ. Актуалізація опорних знань 
- Зараз ми з вами проведемо невеличку гру знань 
Літературна гра « Найуважніший читач» 
- Назвіть поезію автора за уривком поезії 
1. Гей, поля жовтіють, і синіє небо, 
Плугатар у полі ледве маячить- 
Поцілуй востаннє, обніми востаннє; 
Вміє розставатись той, хто вмів любить. ( «Яблука доспіли, яблука червоні») 
2. Клянусь тобі, веселий світе, 
Клянусь тобі, моє дитя, 
Що буду жити, поки жити 
Мені дозволить дух життя! ( « Молюсь і вірю») 
3. Чи янголи нам свічі засвітили 
По довгих муках безсердечних літ, 
Чи ми самі прозріли й зрозуміли 
Солодкий світ? ( « Солодкий світ») 
4. Яблука доспіли, яблука червоні! 
Ми з тобою йдемо стежкою в саду. 
Ти мене, кохана, проведеш до поля, 
Я піду — і, може, більше не прийду. ( « Яблука доспіли, яблука червоні») 
5. Я на гору круту крем'яную 
Буду камінь важкий підіймать 
І, несучи вагу ту страшную, 
Буду пісню веселу співать. ( « Contra spem spero» Л.Українка) 
( До кожної поезії на мультимедійній дошці проектуються ілюстрації картин ) 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання 
1. Виразне читання поезії яка до вподоби ( за вибором учня) 
2. Аналіз поезії « яблука доспіли…» 
3. Виразне читання поезії « Яблука доспіли… » учнями. 
ІV. Повідомлення теми та мети уроку 
Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати творчість М.Рильського – « співця правди, краси, добра», познайомимося з розмаїттям тем поета, витонченістю образів, поглибимо розуміння суті поетичного мистецтва. 
( Огляд творів поета М.Рильського на виставковій таблиці, таблиці творчості ) 

V. Мотивація навчальної діяльності 
Сьогоднішній урок Вам дуже потрібний, адже ,ми з Вами поринемо у світ поезії, її красу, витонченість. 

VІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 
Слово вчителя. 
- Робота в зошитах .(Записуємо сьогоднішню дату, класна робота та тему нашого уроку ) 
- Діти , пригадайте ,які ви знаєте збірки М.Рильського ? 
- Презентація міні-проекту 
1910 – « На білих островах»; 
1918 – « Під осінніми зорями» 
1922 – « Синя далечінь» 
1925 – « Крізь бурю й сніг» 
1926 – « Тринадцята весна»; 
1929 – « Гомін і відгомін» 
« Де сходяться дороги»; 
1932 – « Знак терезів». 
Любов до життя, до співвітчизників відображено в останніх збірках поета: 
1957 – « Троянди й виноград» 
1959 – « Голосіївська осінь»; 
1960 – « Зграя веселиків»; 
1961 – « Зимові записи»; 
1965 – « Іскри вогню великого» - посмертне видання, яке не друкувалося за життя поета. 
Вчитель. Творче життя М.Рильського останніх літ – найвищий розквіт його таланту. Це сходження на мистецькі верховини стало можливим завдяки глибокому проникненню співця в сутність народного життя. Рильського хвилювали проблеми загальнолюдського розвитку, морально-етичні питання, що стосуються життя людини в добу сучасну й прийдешню. Поет роздумує над проблемами краси праці і краси природи, дійовості мистецтва і ставлення людини до поезії й науки. 
« Ми працю любимо, що в творчість перейшла» 
Вільніше дихалося поетові під час короткочасної « хрущовської відлиги». У книжках другої половини 50-х – початку 60-х років читачі знову зустрілися зі справжнім Рильським – поетом Добра і Краси. Великим життєлюбом-гуманістом. 
Останнє десятиліття у житті Рильського можна без перебільшення назвати порою 
« третього цвітіння», коли поет здійснив творчий подвиг. Відчуття кревної єдності з народом, сприйняття усім серцем і розумом життєдайних ідей, величезний життєвий досвід, здобутий на головних магістралях епохи, підготували новий злет творчості Рильського. Видатний поет, що завоював всенародне визнання і любов, він безупинно підіймається до нових висот поезії. Це виявляється не тільки у проблематиці і тематиці його творів, а й у їх художньому вдосконаленні, у багатстві й оригінальності засобів вираження. 
У центрі тематичних обширів Рильського – людина-творець, її місце серед інших людей, серед природи, її багатий духовний світ. Однією з кращих книжок поета цього періоду є « Троянди й виноград». 
Збірка « Троянди й виноград » не безпідставно вважається поетичним маніфестом. 
Новаторську сутність поезії відзначив О.Фадєєв, написавши листа до М.Рильського. 
- Надаємо слово О.Фадєєву. 
- Фадєєв О.« Ви належите до тієї чудової плеяди поетів, яким випало щастя першими висловити почуття людей нового суспільства… Ваш великий талант, розквітнувши на рідному грунті України – її народу, її мови, її поезії, сприйняв кращі класичні традиції світової, і висунув Вас в ряди кращих поетів нашої Вітчизни». 
Літературознавець1. Збірка « Троянди й виноград» ( 1957) сприймається як натхненна пісня про красу людського буття, красу мистецтва і природи, про творчу працю. Водночас поет гнівно виступає проти такого мистецтва, поборники якого, заперечуючи реалістичну творчість, вигадують всілякі формалістичні « безглузді сплети ліній, все бездумне і пусте». 
Літературознавець 2. Академік О.Білецький назвав « Троянди й виноград » « однією з найбільших умиротворених і водночас найсвітліших і найрадісніших книг про нашу сучасність». 
Розуміння нашим суспільством прекрасного, виражено найкраще у вірші « Троянди й виноград», що й дав назву вій збірці « Троянди й виноград». 

VІІ. Опрацювання навчального матеріалу. 

- Розгорніть збірку поета на сторінці… 
1. Виразне читання поезії « Троянди й виноград». 
2. Словникова робота 
Мільдью – хвороба винограда. Термін М.Рильського. 
3. Аналіз поезії « Троянди й виноград». 
4. Бесіда 
- 1. Хто є героями поезії? ( У поезії « Троянди й виноград» виступають герої: сільська дівчина колгоспниця, виснажений машиніст локомотива та молодий агроном). 
Вчитель .Для них праця стала не лише творчою потребою , а й творчістю. 
- 2. Як герої поезії « Троянди й виноград» Максима Тадейовича творять працю власних рук? 
( Ця думка розкривається в образах дівчини-колгоспниці, яка у вільну годину плекає свій квітник, « де рожа розцвіла, де кучерявиться кущі любистку й м’яти », укритого порохом, пропахлого димом машиніста, що , повернувшись із далекої путі, поспішає до виноградника, майбутнього агронома, допитливого юнака, який замилувався чудовою квіткою маку, що над чорним грунтом « переливається, як полум’я червоне» ). 
- 3. Що поєднує цих трьох героїв? ( Їм властиве захоплення природою, красою світу, неповторністю у роботі. Праця дає поетичне натхнення, сповнює серця відчуттям радості, буття ). 
- 4. Які наявні художні засоби у поезії « Троянди й виноград»? 
- ( Поет майстерно користується зоровими й слуховими образами: троянди, виноград, мак, грунт – зорові, музика, серце – слухові. 
- Гама кольорів: чорних і червоних у рядках: 
… так же хороше над чорним грунтом мак 
Переливається, мов полум’я червоне! 
Вчитель. А останні два рядки вірша « Троянди й виноград» уже давно стали афоризмами: 

Ми працю любимо, що в творчість перейшла, 
І музику палку, що ніжно серце тисне, 
У щастя людського два рівних є крила: 
Троянди й виноград, красиве і корисне. 
Ці рядки, в яких висловлена основна думка поезії, – щастя людини в красі творчої праці, – якнайкраще характеризують духовний світ наших сучасників. 
Епіграф. « Треба доглядати наш сад» Вольтер 
Вчитель. Мова – це найдивовижніший і найчарівніший скарб, що людина створила за всю свою історію. Скільки нерозгаданих таємниць, яка неповторна краса і могутня сила криється, здавалося б, у найпростіших словах, які здатні зворушити людські серця. Недаром відомий український письменник Панас Мирний писав, що « найбільше і найдороще добро в кожного народу- це його мова…» 
У своїй творчості Максим Рильський надав великого значення мові. Він був надзвичайно вимогливий до мови власних творів, невтомно працював над її збагаченням. Поет закликав своїх сучасників боротися за чистоту і збагачення української мови. 
Прикладом такого звернення є вірш « Мова», в якому поет з великою ніжністю і любов’ю говорить про мову, яка звучить як пісня океану. Мова рідного народу глибока у мудрості. 
Вірш « Мова » написаний у 1956 році. На той час більшовицька ідеологія відвела українській мові другорядну роль у суспільстві. Після ХХ з’їзду партії, на якому було піддано критиці культ особи Сталіна, в якійсь мірі вже можна було говорити про національні утиски і занепад національних мов. В Україні одним з перших на захист мови виступив М.Рильський. Його поезія « Мова» –яскраве свідчення цьому. 
1.Виразне читання поезії « Мова». 
2. Аналіз поезії. 
3. Бесіда. 
- Чи сподобався Вам вірш М.Рильського? Якщо так, то які рядки найбільше 
запам’ятались і припали до серця? 
- До чого закликає нас поет? 
( Не бійтесь заглядати у словник …) 
- Поясніть образні вислови з твору: 
… Немає 
Мудріших, ніж народ, учителів; 
У нього кожне слово – це перлина… 
( Як тонкий знавець мовних проблем, М.Рильський вважав, що джерелом нового наповнення літературної мови є народ, його поезія). 
- До чого закликає нас поет? Прочитайте такі рядки з поезії. 
( У вірші поет закликає своїх сучасників частіше « заглядати у словник». На його переконання – « це теплий яр , а не сумне провалля ». Високу оцінку дає автор словникові Грінченка й Даля.) 
- Які порівняння вживає автор для характеристики мови народу? 
( Автор знаходить зворушливі слова, образні порівняння, щоб змалювати красу народної мови:
Прислухайтесь, як океан співає – 
Народ говорить. І любов, і гнів 
У тому гомоні морськім . 
М.Рильський порівнює слово з виноградною лозою, чистою сльозою. ) 
- Знайдіть рядки в поезії, які можна вважати крилатими фразами, афоризмами. Поясніть їх смисл. 
( Як парость виноградної лози, плекайте мову. 
Немає мудріших, ніж народ учителів. 
Не бійтесь заглядати у словник. ) 
- Визначте віршований розмір поезії « Мова». 
- Які ви знаєте рядки з поезії чи висловлювання відомих культурних діячів про слово, рідну мову? 
- Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. 
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові. 
Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш. 
- Презентація слайдів « Вислови про мову» 

- Учні зачитують вислови про мову. 
- Вчитель . Від усього вірша віє доброзичливістю, тактовним умінням переконувати, допомагати читачеві самому зробити відповідний висновок. Вдало використавши епіграф до свого вірша 
« Мова» рядки про мово-сад відомого французького письменника Вольтера, він закликає своїх читачів: 
Не майте гніву до моїх порад 
І не лінуйтесь доглядать свій сад. 
VІІІ. Закріплення знань 
Опитування учнів 
1. У яких рядках висловлено основну думку поезії « Троянди й виноград» ( Ми працю любимо , що в творчість перейшла…) 
2. Чи актуальний вірш « Мова» в нас час? ( Треба вдосконалювати свою мову і збагачувати свій словник, а при потребі звертатися до різних словників, які потрібні будуть , коли підемо працювати. ) 
3. Чим цікавий вам був урок? 
ІХ. Підсумок уроку 
Вчитель. 
- Отже, сьогодні ми на уроці з Вами дізналися більше про творчий шлях М.Рильського, познайомилася з поезіями « Троянди й виноград», « Мова», вчилися розвивати своє виразне читання, аналізували твори поета, зіставляли з реальним життям. 
Багатюща творчість Рильського – це цілий мистецький світ, де, за словами Д.Павличка, « вічно сяє сонце людяності, де течуть ріки філософського спокою, де шумлять водоспади пристрастей, де гудуть автостради дружби, де жевріють зорі кохання, де стоять пам’ятники народним геніям, де все зрозуміле й дитині, де треба замислитись над простотою форми і над прозорою глибиною змісту». 
На схилі літ поет, мовби, вдруге розквітнувши, явив нам новий творчий злет, явив народові прощальний спалах душі – душі, яка в слові мудрому і прекрасному відкрила справжні глибини життя, його філософські гуманістичні цінності. 
Таких це масштабів людина. 
Слава йому і його великій творчій праці! 
Х. Оцінювання навчальних досягнень учнів 
ХІ. Домашнє завдання: 1. Взяти участь у всеукраїнському поетичному вернісажі « Троянди й 
виноград», який носить назву славнозвісного вірша М.Рильського. 
Вернісаж триватиме до 1.09.2013 року й завершиться запрошенням 
лауреатів до Києва на літературно-мистецький вечір. 
2. Підготувати повідомлення про … 
3. Опрацювати теоретичний матеріал С. 345-347 

Вчитель . Дякую всім за увагу! 

Автор: Коваленко Людмила Анатоліївна


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: