Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, що мають будову безсполучникових складних речень. Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення. Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах публіцистичного й художнього стилів. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення» Мовознавча вікторина · Дати відповіді на запитання: 1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням? 2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення? 3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади. 4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади. 5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади. 6. Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні. 7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні? 8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень? ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок Пунктуаційний практикум (самоперевірка) · Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні. Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу. · Перевірити написане з ключем. Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий досвід народу. · Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх. Творчий диктант · Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках. Культура мовлення — це духовне обличчя людини ... (пояснення). Основою мовленнєвої культури є грамотність ... (доповнення). Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. Будеш вслухатися в живе мовлення, користуватися словниками, вдумливо читати політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень ... (умова-наслідок). Треба активно розвивати своє мовлення ... (пояснення). Культура мовлення тісно пов’язана з культурою мислення ... (причина). Людина ясно, логічно мислить ... (зіставлення). І навпаки, в людини немає думок ... (наслідок). Мовлення тоді гарне, коли воно повно й точно передає думки чи відтворює образи, легко сприймається, усім зрозуміле. Грамотне, багате мовлення — не тільки ефективний засіб передачі й сприйняття думок та образів. Це ще й вияв поваги до людей, до народу... Отже, висока культура мови не можлива без високої загальної культури ... (пояснення). · Визначити основну думку тексту. Дібрати заголовок. З’ясувати стиль і тип мовлення. · Назвати мікротеми тексту, що розкривають загальну тему; використати їх як пункти плану. Усно переказати змодельоване висловлювання. Виконання тестових завдань (взаємоперевірка) 1. У безсполучниковому складному реченні Сон ніжний землю обійма за плечі я чую неньки колискову (Г. Радеька) між його частинами вживається. А Кома. Б Крапка з комою. В Двокрапка. Г Тире. 2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає (Л. Таран-Пономаренко) між його частинами вживається. А Кома. Б Крапка з комою. В Двокрапка. Г Тире. 3. Правильну схему речення Ми цінуємо барвінок за його «лікарську допомогу» з нього виготовляють ліки від дуже важких хвороб (розділові знаки вилучено) зазначено. А [ ], [ ]. одночасність Б [ ]: [висновок]. В [умова] — [ ]. Г [ ]: [причина]. 4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення. А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка (М. Коцюбинський). Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість). В Упаде мороз на яблуневий цвіт тоді залишимося без врожаю (Нар. творчість). Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець). 5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання · Ураховуючи типи смислового зв’язку між частинами, зазначеними в дужках, доповнити початки речень так, щоб утворилися безсполучникові складні речення. Пояснити вживання розділових знаків. Мова наша є таємницею... (доповнення). Дивуєшся дорогоцінності мови нашої... (пояснення). Простежимо коріння української мови... (умова). Людина створила мову... (протиставлення). Святі слова (рідна мама і рідний тато, рідна земля і рідна Україна, рідна мова і рідна школа) тримають нас на світі... (причина). Отже, найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова... (причина).
| |||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |