Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • встановлювати хронологічну послідовність подій; • пояснювати причини самоізоляції Китаю; • висвітлювати наслідки європейського проникнення у Китай; • описувати рух тайпінів; • характеризувати політику самозміцнення Китаю; • характеризувати повстання тайпінів; • застосовувати та пояснювати терміни та поняття «тайпіни», «іхетуані». Основні події: • 1644–1911 рр. — правління династії Цинь; • 1840–1842, 1856–1860 рр. — «опіумні» війни; • 1850–1864 рр. — рух тайпінів; • 1898–1900 рр. — повстання іхетуанів. Історичні діячі: Цисі, Хун Сюцюань. Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку І. Актуалізація знань учнів Бесіда за запитаннями 1. Опишіть державний устрій Китаю в XVII — І пол. XIX ст. 2. Охарактеризуйте духовне життя китайського суспільства. У чому полягали його особливості? 3. Як ви вважаєте, чим була викликана політика самоізоляції Китаю? ІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Понад 100 років Китай дотримувався політики «самоізоляції». Що принесло Китаю «відкриття» його європейцями? ІІІ . Вивчення нового матеріалу «Відкриття» Китаю. «Опіумні війни» У ч и т е л ь. «Відмичкою» до відкритих дверей Китаю стала для європейців та американців торгівля опіумом. Англійці налагодили контрабандне ввезення опіуму до Китаю з Індії. Спроба заборонити ввезення опіуму китайським урядом стала причиною опіумних воєн. Робота з таблицею Учитель пропонує учням самостійно прочитати учням відповідний текст параграфа й скласти таблицю «Опіумні війни у Китаї».
Тайпінський рух У Китаї після поразки опіумних воєн почався рух протесту. Учитель пропонує учням сформулювати причини цього руху, використовуючи текст інформаційних карток та раніше отримані знання. Інформаційна картка № 1 Понад 2/3 землі перебували у володінні крупних поміщиків, і майже 90 % населення становили безземельні батраки та орендарі. Разом з тим населення Китаю швидко збільшувалося. З початку до середини XIX ст. кількість жителів у країні збільшилась зі 180 до 400 млн чоловік. Земельні наділи селян постійно скорочувалися. Прогодувати сім’ю на кошти, які залишалися після виплати податків поміщику (за оренду віддавали 50 % урожаю) і державі, було неможливо. Інформаційна картка № 2 Багато століть визначну роль у духовному житті китайців відігравало конфуціанство. Конфуцій розглядав державу як велику сім’ю, де «государ — батько і мати народу». Суспільство, згідно з Конфуцієм, має складатися з людей «які уникають крайнощів». Китайці вважали, що сенс існування людей — досягнення повної гармонії між різними верствами населення в рамках мудро керованої держави. Імперія Цинь не відповідала цьому ідеалу. Причини руху тайпінів 1. Послаблення влади імператора. 2. Погіршення становища селян. 3. Невідповідність між ідеальними уявленнями про державу і реальним життям. Учитель пропонує учням виступити з повідомленнями про рух тайпінів. Решта учнів після виступу має відповісти на питання, записані на дошці. Запитання 1. Чому селянський рух у Китаї отримав назву «рух тайпінів»? 2. Яка релігія була покладена в основу створення «Небесної держави загального благоденства»? Поясніть чому. 3. Яку територію контролювали повстанці? 4. Які реформи були проведені у Тайпінській державі? 5. Чому рух тайпінів зазнав поразки? Політика самопосилення У ч и т е л ь. Наприкінці XIX ст. в уряді та при імператорському дворі склалася впливова група найвпливовіших сановників, які виступали за оновлення різних сторін життя за європейським зразком. Їхня мета — досягти самопосилення Китаю, якому загрожувала остаточна втрата самостійності. Для цього потрібно було подолати економічну та військово-технічну відсталість Китаю. Тому китайські сановники виступали за реорганізацію армії, оснащення її сучасними видами зброї, розвиток крупної індустрії і сучасних засобів транспорту. З’явилися перші навчальні заклади західного зразка, де вивчалися іноземні мови, закуповувалося промислове устаткування, з’явилися механізовані підприємства. У містах будувалися багатоповерхові будинки в європейському стилі, розвивалася банківська справа. Але курс на самопосилення не дав бажаного результату. Китай зазнав поразки у війнах із Францією та Японією (1894–1895). Цим скористалися іноземні держави, які бажали збільшити свої володіння за рахунок територій у Китаї. Робота з таблицею Учитель пропонує учням прочитати відповідний текст параграфа і заповнити таблицю «Іноземна присутність в Китаї».
У ч и т е л ь. Китай охопила паніка. Країна опинилася перед загрозою розподілу іноземними державами. Повстання іхетуанів У ч и т е л ь. У Китаї утворилося таємне товариство «Кулак в ім’я світу і справедливості», головною метою якого було звільнення Китаю від «іноземних варварів». Імператриця Цисі вирішила використати цей рух для війни з іноземними державами й повернення країні колишньої могутності. Учитель пропонує учням виступити з повідомленнями про повстання іхетуанів. Бесіда за запитаннями 1. Які держави брали участь у придушенні повстання? 2. Чому боротьба за відродження могутності Китаю зазнала поразки? ІV. Закріплення вивченого матеріалу Завдання 1. Позначте чинники, які сприяли зростанню соціальної напруженості. а) Зростання населення і нестача посівних площ (землі); б) підрив традиційних засад; в) бідність та убозтво народу; г) сваволя і здирство урядовців; д) спроби здійснити модернізацію країни за європейським зразком. Відповідь: а, в, г. 2. Відновіть хронологічну послідовність подій. а) Селянська війна тайпінів; б) І «опіумна війна»; в) ІІ «опіумна війна»; г) проголошення Хун Сюцюаня імператором Тайпінської держави. Відповідь: б — а — г — в. 3. Учитель пропонує учням відповісти на проблемне питання уроку, використовуючи метод «Прес». — Що принесло Китаю «відкриття» його європейцями? • Я вважаю, що... • Тому що... • Наприклад... • Таким чином... V. Домашнє завдання 1. Прочитати відповідний параграф підручника. 2. Повторити підсумки франко-прусської війни 1870–1871 рр. 3. Повторити підсумки російсько-турецької війни 1877–1878 рр.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Схожі матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |