Модернізація Японії

Основні поняття

Після цього уроку учні зможуть:

• встановлювати хронологічну послідовність подій;

• висвітлювати основні напрямки соціально-економічного й політичного розвитку Японії;

• аналізувати особливості розвитку Японії епохи Мейдзі;

• характеризувати Конституцію 1889 р.;

• застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «сьогунат»,«самурай», «ліберальна партія», «партія реформ», «революція Мейдзі».

Історичні діячі: Токуґава, Муцухіто.

Основні події:

• 1867–1868 рр. — революція Мейдзі та громадянська війна;

• 1889 р. — прийняття Конституції Японії;

• 1894–1895 рр. — японо-китайська війна.

Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Актуалізація знань учнів

1. Співвіднесіть дати та події.

1  1861 р.

А  міська реформа

2  1864 р.

Б  завершення військової реформи

3  1870 р.

В  земська реформа

4  1874 р.

Г  скасування кріпосного права

Відповідь: 1 Г; 2 В; 3 А; 4 Б.

2. Співвіднесіть дати та події.

1  1853–1856 рр.

А   російсько-турецька війна

2  1877–1878 рр.

Б   Сан-Стефанський договір

3  1856 р.

В   Кримська війна

4  1878 р.

Г   Паризький мирний договір

Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Г; 4 Б.

3. Позначте причини скасування кріпацтва.

а) Поміщики вважали, що кріпацтво гальмує розвиток сільського господарства;

б) кріпацтво гальмувало, заважало здійсненню промислового перевороту;

в) кріпацтво сприяло поширенню внутрішнього ринку;

г) кріпацтво гальмувало впровадження інтенсивних форм господарювання;

д) кріпацтво зумовило поразку Росії в Кримській війні.

Відповідь: б, г, д.

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь.

До середини XIX ст. Японія була закритою для іноземців, жила і розвивалася за своїми традиціями. Наприкінці XIX ст. завершився розподіл світу між провідними державами, склалася світова колоніальна система. Величезні території Азії та Африки були перетворені на колонії та напівколонії. Тільки Японія зберегла свою незалежність, причому не тільки зберегла незалежність, але й сама незабаром перетворилася на велику колоніальну державу. Яким чином це стало можливим?

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Реформи епохи Мейдзі

У ч и т е л ь. У той час, коли Європа йшла шляхом капіталістичного розвитку,

 в Японії, здавалося, зупинився час. Влада, як і раніше, була у сьогуна, який усунув імператора від реальної влади.

Імператор був затворником у своєму палаці і володів лише релігійною владою.

Самураї існували за рахунок панщини та оброку з селян, панувала цехова система.

Робота з документом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.

Текст 1. І. А. Гончарова «Фрегат «Паллада»». Японія 1853 р. Шевченко С. В. Новая история XIX век: 8 кл.: Контрольные и проверочные работы. — М.: АСТ, 2003. — С. 126–127.

«Іноземцям здається, що в разі, якщо вдасться досягти поступок з боку уряду Японії, з японським народом не буде великих клопотів. Він відчуває сильну потребу у розвитку. Порядні люди, особливо серед перекладачів, що спілкувалися з європейцями,

нудьгують через відсутність розумового та етичного життя. Нижчий клас теж із заздрістю і здивуванням розглядає наші судна, людей, просить у нас вина, п’є жадібно горілку, хапає кинутий шматок хліба, з дитячою цікавістю вдивляється у дрібниці, ловить на

льоту у своїх човнах якусь ганчірку, ховає... Та й вищий клас, здається, обтяжений відчуженням від світу і своїм сонним, безплідним життям... Варто лише кинути заклик — і японці натовпом вирвуться з воріт своєї в’язниці...»

Запитання

1. Визначте характерні ознаки життя Японії.

2. Що вважає автор в’язницею для японців?

У ч и т е л ь. Після «відкриття» Японії іноземними державами до країни почали масово ввозити американські та європейські фабричні товари, які підірвали японське мануфактурне і ремісниче виробництво, а також селянську домашню промисловість. В Японії почав зростати рух, учасники якого вимагали вигнати іноземців з країни. Цим скористалися прихильники відновлення влади імператора. У результаті сьогун з роду Токугава був усунений від влади.

У 1868 р. імператора Муцухіто коронують імператором Мейдзі – імператором «проінформованого правління».

Самостійна робота з підручником

Учитель пропонує учням самостійно ознайомитися з відповідним текстом підручника й заповнити таблицю «Реформи 1870 – 1880 рр. в Японії».

 

Назва реформи

Зміни

Наслідки

Аграрна

Земля передана селянам на умовах оренди. Селяни отримали право передавати землю за спадком

Обмежено крупне землеволодіння.

Створені умови для товарного виробництва

 

Військова

Запровадження загальної вій-

ськової повинності.

 

Відкриття військових навчальних

Закладів Збільшена військова

потужність країни

Адміністративна

Ліквідація князівств

Створена централізована держава

Освітня

Запровадження обов’язкової

початкової освіти. Відкриття

університету в Токіо

Можливість здобуття освіти за кордоном

 

Фінансова

Введення єдиної грошової

одиниці

 

Зміцнення фінансової системи. Створення банків. Зміцнення централізації держави

Судова

Введення єдиної судової

системи

Зміцнення централізації держави

 

Особливості економічного розвитку

Робота з документом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.

Текст 2. Особливості промислового розвитку Японії

Хрестоматия по новой истории: Второй период: Пособие для учителя / Сост. П. И. Остриков и др. — М.: Просвещение, 1993. — С. 132–133.

«...Доля Китаю була для правителів Мейдзі постійним нагадуванням про зовнішню небезпеку... Лідери уряду Мейдзі міркували приблизно так: «Що нам необхідно, щоб уникнути долі Китаю? Сучасна армія і флот. Від чого залежить створення і склад сучасних збройних сил? Головним чином від важкої промисловості, машинобудування, гірської промисловості, суднобудування — одним словом, від промисловості, що має стратегічне значення. Таким чином, перша стадія індустріалізації Японії була тісно пов’язана з військовою проблемою, і вже у цей період визначився напрям її подальшого розвитку...

Саме тому машинне виробництво в Японії було запроваджено спочатку в галузях промисловості, що мали стратегічне значення...

Промислова політика уряду Мейдзі полягала ось у чому: взятии під державний контроль арсенали, чавуноливарні і суднобудівельні заводи і шахти, що раніше належали різним кланам. Потім централізувати їх і довести до високого рівня розвитку... Тільки після

цього уряд мав намір продати велику частину цих заводів зграї фінансових магнатів, що користувалися його довірою...»

Запитання

1. Назвіть особливості промислового розвитку Японії.

2. Як ви вважаєте, чому основна увага в економічному розвитку

Японії приділялася мілітаризації промисловості?

Робота з картою історичного атласа

Учитель пропонує учням розглянути карту історичного атласа «Національно-визвольна боротьба народів Азії XIX — на поч. XX ст.» і відповісти на питання:

1. Назвіть район дій японської армії під час китайсько-японської війни.

2. Назвіть території, які були захоплені Японією.

Конституція Японії 1889 р.

Робота з документом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.

Текст 3. Конституція Японії 1889 р.

«Розділ I. Про імператора

1. Японська імперія управляється єдиною на всі часи імператорською династією...

3. Персона імператора священна і недоторканна.

4. Імператор — глава держави, він володіє верховною владою і здійснює її відповідно до ухвал чинної конституції.

5. Імператор здійснює законодавчу владу у згоді з імперським парламентом...

Розділ II. Про права та обов’язки підданих.

19. Будь-який японський підданий має однаковий доступ до цивільних і військових посад і до будь-якої іншої публічної служби...

22. Японським підданим надається в установлених законом межах свобода вибору і зміни місце проживання.

23. Ніхто з японських підданих не підлягає арешту, ув’язненню, виклику на допит або покарання інакше як згідно із законами...

27. Власність кожного японського підданого недоторканна. Вилучення, необхідні на користь суспільної користі, визначаються законом...

29. Японські піддані користуються в установлених законом межах свободою слова, друку, зборів і союзів...

Розділ III. Про імперський парламент

33. Імперський парламент складається з двох палат: палати перів і палати депутатів.

34. Палата перів відповідно до указу про палату перів складається з членів імператорської родини, з носіїв дворянських титулів та осіб, призначених до неї імператором...

37. Жоден закон не може бути виданий без схвалення імперського парламенту.

38. Обидві палати голосують за пропоновані урядом законопроекти. Кожній з них належить також право законодавчої ініціативи...

Розділ VI. Про фінанси

64. Державні доходи і витрати повинні затверджуватися імперським парламентом у формі річного бюджету».

Запитання

1. Назвіть органи законодавчої влади.

2. Хто володів виконавчою владою?

3. Назвіть демократичні права жителів Японії.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель пропонує учням відповісти на проблемні питання уроку, використовуючи метод «Прес».

— Яким чином Японія перетворилася на велику колоніальну державу.

• Я вважаю, що...

• Тому що...

• Наприклад...

• Таким чином...

V. Домашнє завдання

1. Прочитати відповідний параграф підручника.

2. Складіть схему державного устрою Японії.

3. Підготуватися до роботи «Портретна галерея» з теми.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: