Контрольний докладний переказ тексту із творчим завданням

Мета: виявити рівень сформованості вмінь учнів докладно переказувати текст, доповнюючи його своїми міркуваннями; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; виховувати моральні якості, відповідальність, пошану до українських традицій, великого Кобзаря.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок (урок контрольного переказу).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Вступне слово вчителя

Прослухайте пісню. Чи знаєте ви автора тексту? Пригадайте з уроків української літератури, що вам відомо про історію створення поезії (Звучитьхорова обробка пісні «Садок вишневий коло хати».)

Розгляньте ілюстрації. Чи відповідають вони змісту вірша?

А про що може бути прозовий текст з такою ж назвою? (висловлення гіпотез)

ІІ. Читання тексту

«САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ…»

  

У цій поезії все ніби так просто: вечір пізнього травня, зорі, тиша, сім’я вечеряє, мати клопочеться, плугатарі повертаються з поля, дівчата співають ідучи, щебече соловейко… Як же тепло, затишно, божественно в аурі цієї поезії!

Це восьмий вірш у Шевченковому циклі «В казематі», восьма дума у дев’ятому невольничому колі ув’язненого поета. Нібито все у цьому творі просто і ясно. Проте відчувається й щось причаєне, потаємне, нерозгадане…

У кожному слові трьох строф поезії розлите душевне батьківське тепло. На українську родину поет дивиться добротворними батьківськими очима. Він милується матір’ю, дочкою, яку ще треба «научати», дітьми, домашньою злагодою, таким простим і досконалим ладом родини, що вечеряє, справляючи найдавніший отой, милий, людяний обряд.

Кожне слово поезії пронизане силою, що йде від розуміння Шевченком чоловічої відповідальності за сімейне гніздо рідного народу. Та бачимо: зібралась, повечеряла бідна родина і спати лягла, проте чоловіка — батька й охоронця — у ній немає. Чи чумакує, чи вбитий десь на війні, чи поневіряється по заробітках, чи, може, помер? Плугатарі повертаються з поля до своїх сімей, а в цій родині свого плугатаря не ждуть…

Запеченими устами Шевченка говорить чоловік, мужчина, князь свого роду-племені. Головна чоловіча великодушна відповідальність — за малу, сімейну державу. І саме в родині — єдино надійна духовна опора чоловіка.

Поезія «Садок вишневий коло хати…» — то стогін душі окраденого долею чоловіка-одинака, до того ще й закинутого далеко від рідної землі. Проте ця поезія, мабуть, як жодна інша, доводить цілковиту несхитність Шевченка, готовність його за своє, за рідне стояти до останнього подиху.

Бо то є його українська сутність. Сутність чоловіка-захисника, чоловікаоборонця.

Яким же разючим контрастом є нинішній стан українського чоловіцтва! Немає ладу в державі — суцільні незгоди в сім’ї. Немає законів, які надійно ту сім’ю захищали б. Виховний простір — передовсім телебачення — віддано зайдам і пройдисвітам, а їм абсолютно байдужа українська сімейна традиція як основа державності. Чоловік-трудівник позбавлений матеріальної основи для плекання божественного саду власних дітей. Можливо, тому й шириться пошесть наркоманії, розбещеності, пиятики, побутової розпусти?                                   

А сім’ї незрідка вкладаються не вечерявши, хіба що ситі «хрущами» нескінченних обіцянок. Коли тут кого «научати»?

А Шевченків вірш досі парує смаковитим запахом пшоняного кулешу, дихає ароматом вишневого цвіту. Вірш зачаровує аурою божественного затишку родинної злагоди… (За М. Костенком. 350 слів)

ІІІ. Пояснення нових слів і запис їх на дошці

Аура — випромінюване чимось особливе поле, світло, німб.

Каземат — приміщення у фортеці, де тримали ув’язнених.

Контраст — різко окреслена протилежність у чомусь.

Традиція — звичай, ідеї, норми, що передаються з покоління в покоління.

Зайда — бродяга, бурлака, волоцюга.

Пройдисвіт — негідник, мерзотник.

IV. Самостійне складання учнями плану

V. Повторне читання тексту

VI. Написання переказу в чорновому варіанті

Творче завдання

  • Завершіть текст роздумами про стан сучасної української сім’ї, роль у житті української родини чоловіка-батька та про необхідність дотримуватись національних сімейних традицій.

VII. Переписування робіт начисто

Самостійна робота з пам’яткою «Редагуємо текст».

VIII. Самостійна перевірка написаного

IX. Домашнє завдання (на вибір)

  • Доберіть прислів’я, афоризми, цитати, фразеологізми про роль чоловіка-батька в українській сім’ї.
  • Відшукайте у Кобзарі тексти подібної проблематики. Порівняйте їх. Зверніть увагу на дату їх написання.

Напишіть есе «Аура божественного затишку родинної злагоди».


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: