Контрольний усний вибірковий переказ тексту наукового стилю
Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз наукового тексту, сприймати усний текст, розуміти його, вибірково відтворювати зміст прочитаного.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Колективна робота з текстом
Аналіз-зіставлення висловлювань
• Прочитати уривки текстів. Визначити тему, основну думку і стиль кожного. Довести правильність свого твердження, аргументуючи прикладами з поданих текстів.
Текст 1
Береза — рід рослини родини березових. Понад 60 поліморфних видів, поширена в помірних і холодних районах Північної півкулі. У світі близько 30 дикорослих видів берези, з них в Україні — 4: береза бородавчаста; береза пухнаста, досить рідкісна береза низька, а також береза дніпровська. Берези мають цінну деревину, особливо з напливами, що виникають у нижній частині стовбура берези бородавчастої. Береза — одна з основних лісотворних порід, її використовують у полезахисних лісових насадженнях. З кори виробляють дьоготь; з деревини — метиловий спирт. Бруньки, листя і сік берези використовують у медицині… (З енциклопедії).
Текст 2
БЕРІЗКА
На галявині у гаю                        На косичках золотом…
Ти стоїш нахмурена.                   Краю отчого краса,
Тебе, скромна, пізнаю:               Листом, наче молотом,
Ти — з пісень Сосюриних!        Б’єш ти в помисли мої,
І блищить скупа роса                 Серце тиснеш згадкою.
(Л. Куліш)
• Переказати уривок тексту наукового стилю, виділивши головне в його темі. Що треба враховувати під час вибіркового переказу наукового тексту?
Робота з розвитку мислення і мовлення (робота в групах)
• Прочитати план. Розкрити зміст кожного пункту, використовуючи наукові терміни.
1. Здоров’я — найбільше багатство.
2. Я дбаю про своє здоров’я.
3. Загартовую тіло й характер.
4. Займаюся спортом.
• Скласти невелику розповідь у науковому стилі на тему «Моє здоров’я» відповідно до плану.
Сприймання тексту на слух і робота над його структурою
• Прослухати текст. Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку. З’ясувати стильову належність тексту. Виділити у висловлюванні ключові слова і фрази, щоб розкрити його тему.    
ЩО ОЧАМ ТРЕБА
Чи можливо зберегти добрий зір до старості? Фахівці вважають, що можна. Для цього треба вчасно давати відпочинок і розслаблення очам, виконувати водні процедури, дихальні вправи та вправи для зміцнення очних м’язів.
Але, крім цього, дуже важливо правильно харчуватись, адже саме з їжею в наш організм потрапляють вітаміни й мікроелементи, без яких неможливо мати нормальний зір.
Найважливіші для очей продукти — це дари моря (риба, морська капуста, креветка та ін.), а також помідори, петрушка, зелень гірчиці, морква.
Для підтримання нормального м’язового тонусу та для зміцнення судин, тобто запобігання крововиливам в очі, потрібний вітамін С. Його багато в шипшині, цитрусових, цибулі.
Енергію м’язам дає вітамін В. Його ми отримуємо з дріжджами, хлібними злаками, кукурудзою, медом, а особливо багато — з пророслою пшеницею.
Вітамін В запобігає розвиткові запалення очей і розриву дрібних судин.
На нього багаті яблука, нешліфований рис, дріжджі.
Якщо спостерігається підвищена втомлюваність, добре підживлювати очі вітаміном В6 (хлібні злаки, яєчний жовток).
Щоб очі блищали, не мали вигляду водянистих і безкровних, їм потрібний вітамін В12. Включивши в харчування вдосталь винограду, петрушки, чорносливу, абрикосів, чорної смородини, яєчних жовтків, можна наситити організм цим вітаміном.
Очам потрібні мікроелементи, особливо залізо, котрі в достатній кількості містяться в яблуках, а також калій — він є в яблуках, яблучному оцті, у меді… (З журналу, 206 сл.).
• Звернути увагу на виділені слова і словосполучення. Запам’ятати їх.
• Прослухати текст ще раз. Користуючись пам’яткою, усно переказати ту частину тексту, у якій міститься розповідь про значення вітамінів для профілактики хвороб зору.
Як працювати над вибірковим переказом тексту наукового стилю
1. Прочитайте текст, з якого потрібно вибрати матеріал на задану тему.
2. Визначте його тему й основну думку.
3. Вдумайтеся в тему, пропоновану для вибіркового переказу.
4. Виберіть із тексту лише той матеріал, який необхідний для повного розкриття пропонованої теми.
5. Визначте основну думку переказу (вона може збігатися і не збігатися з основною думкою тексту).
6. Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.
7. Складіть план переказу.
8. Випишіть слова-терміни.
9. Доберіть слова й речення для зв’язку частин тексту.
ІV. Домашнє завдання
Дібрати два тексти наукового стилю. Скласти план до одного з них. Підготувати вибірковий переказ основної частини тексту, випустивши початок і кінець.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: