Контрольний усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементам

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу; перевірити рівень сформованості мовленнєво-комунікативних умінь докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису природи.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

IІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Колективна робота з текстом

Читання учнями тексту мовчки

  • З’ясувати тему й основну думку. Визначити стиль мовлення. Дібрати заголовок.

Наш човен пристав і причалив до берега. Ми вийшли на високу гору.

Я глянув на Дніпро, на небо. Хто змалює те дивне диво, що було перед моїми очима! Це було не фантастичне царство тіней та сутінків. Це був справді рай! За Дніпром небо ясно-ясно палало всіма кольорами веселки, підперезане однизу темною смугою лісів. Увесь Дніпро був ніби помальований ще ясніше й блискучіше, ніж небо. Здавалося, ніби текла блискуча, як скло, широка річка, попід лісом червона, посередині оранжева й жовта, а на другому березі зелено-синя. Вода стояла тиха й прозора. А між пофарбованим небом та водою лежав якийсь дивний пояс з лугів та з борів, де кольори були знов інші.

Я стояв і ждав сходу сонця. Не можна було одвести очей од того дива!

(І. Нечуй-Левицький, 123 сл.).

  • Виділити в тексті зачин (початок дії), основну частину й кінцівку. Яка частина висловлювання містить опис природи? Скласти план.
  • Дібрати слова і словосполучення, які використовує автор для опису річки й неба.
  • Докладно переказати текст.

ІV. Самостійна робота з текстом для сприймання й усного відтворення

  • Прослухати текст. Визначити тему висловлювання. Дібрати заголовок.

На Дінці я мав свій затишний куточок, де любив вудити рибу. Над урвищем, біля самої води, росли осики й похилі верби. Далі вгору йшов не дуже густий дубняк, місцями траплялися берези, бересток, дикі груші. Дерева відбивались у воді, у зеленій глибині річки. Берег заріс кущами верболозу і пасльоном.

А на другому боці лежали іскристі, рівні луки.

На світанку клювали невеликі лящі та язі. Але, захопившись красою теплого ранку, я проґавив кілька разів рибу і перестав стежити за поплавцями.

Чудесний вересневий день починався пташиним співом. Я люблю ці останні сухі, теплі дні.

Повітря прозоре й тихе, тільки ледве помітно парує вода. Ось просюркотіла крилом качка над головою і зникла в імлі, за деревами. Вона полетіла з поля на Біле озеро днювати.

На гілці, над самою водою, завмер водомороз, похиливши вниз дзьоб.

Він сидів нерухомо і здавався вирізьбленим з дорогого каменю, немов штучна іграшка. Раптом ця красива пташка хлюпнула у воду, сховалася на мить і, зразу вихопившись, помчала над водою з різким свистом, схожа на синю стрілу.

Тиша... Викинувся короп і ляснув по воді. Я здригнувся і пошкодував, що така рибина не вчепилась на гачок моєї вудки.

Риба почала грати, пішла на поверхню, значить, уже навряд чи клюватиме.

Я взяв малу вудку, сів у човен і поплив на другий берег Дінця, на луг.

Там є чудова, тиха затока з химерним плетивом куширу, з заростями латаття, стрілолистом. В цій затоці можна легко наловити краснопірок, плотвички, язенят, а іноді й окунь смикне (О. Копиленко, 238 сл.).

  • Довести, що текст належить до розповіді з елементами опису: указати на речення, що містять розповідь, і речення, у яких подано опис природи.
  • Самостійне складання плану тексту.

Орієнтовний план

1. Затишний куточок на Дінці.

2. Захопившись красою теплого ранку.

3. Качка просюркотіла над головою.

4. Водомороз над самою водою.

5. Риба почала грати.

6. На другому березі Дінця.

Лексико-фразеологічна робота

  • Які назви дерев (кущів) і види риб згадуються в тексті? Які з них вам невідомі?

Дерева: осика, верба, дубняк (дубова памолодь), береза, бересток (листяне дерево з коричнево-сірою корою й овальними, загостреними на кінці листками), дика груша.

Кущі: верболіз, паслін, кушир, латаття, стрілолист.

Види риб: лящ, язь, водомороз, короп, краснопірка, плотвичка, окунь.

 

Пояснити значення слова урвище. (Урвище — стрімкий, прямовистий схил чого-небудь, глибоке провалля, звичайно між горами.)

V. Усне переказування тексту

Скласти усний докладний переказ тексту відповідно до плану.

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

VІІ. Домашнє завдання

1. Скласти письмовий вибірковий переказ тексту, опрацьованого на уроці, детально відтворивши частину висловлювання, у якій міститься опис природи.

2. Дібрати репродукцію, на якій було б зображено Дніпро (погляд з високої кручі, з берега та ін.). Підготувати усний твір-опис річки в художньому стилі, використовуючи образні вислови.


Схожі матеріали:
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: